0902015 oudgediende
Waarom zaait Griekenland,
economisch gezien 2% van de eurozone economie, niets voorstellend in de
wereldeconomie met een voor de eurozone ongevaarlijk schuldbedrag dat
pas over dertig of zelfs vijfig jaar moet worden afgelost tegen een nietige rente
zo'n mondiale onrust?
Je leest dat er voor die nietige
economie de komende weken zes cruciale gebeurtenissen zijn, een
vertrouwensstemming, T-bills uitgifte, twee bijeenkomsten van de beruchte
Dijsselbloem eurogroep, een EU top en ECB verslag.
Ontmoetingen tussen de Griekse
top figuren en de eurozone/eu figuren hebben niets opgeleverd dan het bewijs
van een patstelling. Analisten schrijven het ene scenario na het andere.
Twee feiten die vastigheid bieden
is dat Tsyprias voortzetting van de
huidige Eurozone Griekenland politiek volkomen uitsluit.
Als tweede staat ook vast dat
deze politiek inderdaad Griekenland financiëel en sociaal en economisch nog dieper in het moeras heeft gebracht dan bij het
onterecht binnenlaten in de eurozone en dat een voortzetting ervan dat nog
erger zal maken.
Men kan debatteren over de vraag
of dit falen van de Troika politiek nu veroorzaakt is door de Griekse onwil of
onmacht om alle geëiste hervormingen onverwijld door te voeren of niet of
gedeeltelijk. Maar het falen staat vast.
Er staan ruw geschat drie wegen
open. Tsyprias kan door de knieën gaan en de voorwaarden van de Eurozone en ECB
en (misschien) IMF nederig aanvaarden.
De eurozone kan door de knieën
gaan, Griekenland verder hulp verlenen zonder de Troika voorwaarden maar op nieuw
overeen te komen voorwaarden.
Geen van de twee wil toegeven en
Griekenland verlaat de eurozone (en wellicht de EU) na een overbruggingskrediet
en een overeenkomst over de schuldenkwestie, bijvoorbeeld het aantrekkelijke plan
van een koppeling tussen terugbetalling/rente en economische groei. Dat spaart
kip en ei.
Er is echter één aspect dat de
derde weg tot een gevaarlijke voor de eurozone en dus voor de EU maakt. De gehele
eurozone loopt gevaar bij een Grieks uittreden. Er zijn meer landen waar de
vraag of de euro nu voordeel of nadeel oplevert leeft. Er zijn meer landen die
zuchten onder de naar hun oordeel nutteloze en sociaal onaanvaardbare eisen van
de Troika.
Het nut van het verarmen van de
eigen bevolking om via loonsverlagingen een vergroting van de uitvoer te
verkrijgen en zo de staatsschulden houdbaarder te maken en uit de crisis te
groeien is zeer discutabel.
Bovendien vertekent deze politiek de
onderlinge concurrentieverhoudingen binnen de eurozone. Groei in de ene
lidstaat gaat ten koste van die in een andere. Ook vaak bij uitvoer naar buiten
de eurozone. En door de dalende koopkracht bij interne devaluatie ontstaat
deflatie, geen geld geen aankopen.
QE heeft door de daardoor
veroorzaakte daling van de wisselkoers van de euro en dus verhoogde importprijzen en prijsstijgingen ook nog een inflatie effect dat bij
gelijkblijvende koopkracht de verarming nog aanwakkert. Een contraproductieve
uitwerking.
Het is dus beslist niet zo dat de
huidige eurozone politiek onweerlegbaar de beste is. Denk eens in dat bij
uittreden van Griekenland na enkele jaren zou blijken dat dan wel de economische groei zo groot is dat
van vooruitgang gesproken kan worden. Met een eigen munt.
Uittreden van Griekenland zou dus de balans in de eurozone verstoren.
Het zou ook het vertrouwen van de
markt in de andere zwakke lidstaten kunnen ondermijnen. Zeker als de
Quantitative Easing niet het door Draghi beloofde effect zou veroorzaken van verhoging
van de inflatie tot 2%. Of het bijkomende effect van de exportstimulatie door
de erdoor veroorzaakte val van de euro te gering zou zijn.
Ik moet de treurige conclusie
trekken dat de eurozone eerder bijeengehouden wordt door de angst dat uittreden
nog erger zou zijn dan de voordelen van er maar in blijven.
En dat na vijftien jaren
aanpassen en lenen, vooral dat laatste.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire