De ECB is onafhankelijk en bemoeit zich niet met de
politiek. Hij bewaakt de prijsstabiliteit en de waarde van de euro.
Dat dit een schijnvertoning is blijkt al jaren. De ECB
maakt deel uit van de Troika en de Troika bepaalt voor een groot deel de
economische en financiële politiek van
bailout landen.
Nu bij de Griekse crisis kan de ECB niets anders dan een
politieke rol spelen om zijn monetaire beleid veilig te stellen, een beleid dat
al te veel een beleid gericht op individuele lidstaten was. Door nu geen
Griekse bonds meer te accepteren als onderpand wordt een politieke druk op
Griekenland uitgeoefend. Griekenland wordt hierdoor anders behandeld dan de
andere lidstaten.
Hiermee wil ik niet zeggen dat de ECB ongelijk heeft met
zijn weigering maar alleen dat hij hiermee zijn taak van prijsstabiliteit en
waarde van de euro te bewaken een politieke invulling geeft.
Het Griekse probleem te isoleren is eveneens een onjuiste
aanpak. Als gevolg ervan is een eurozone probleem ontstaan, een tweestrijd
tussen de behoudende koers van Duitsland en het noorden en de fiscaal
expansieve koers van het zuiden.
De Duitse greep op de eurozone is in de loop de jaren
sinds 2010 steeds verder afgekalfd.
Merkels beslissing om in 2010 Griekenland een bailout te
gunnen was het keerpunt. Draghi's belofte de euro kost wat kost te redden en in
stand te houden was de definitieve klap want dat maakte de quantitative easing
onvermijdelijk.
En QE ontneemt Duitsland het beslissingsrecht over de
ongeveer 30% van het eurozonekapitaal die het fourneert.
Was het bij het ESM nog zo dat Duitsland een blokkade
kon opwerpen, nu moet het lijdelijk toezien hoe de ECB bepaalt.
Ook binnenlands is de Duitse europolitiek geërodeerd.
Door de SPD op te nemen in de regering is de CDU de sturing kwijtgeraakt. De
SPD is veel soepeler in de opstelling tegenover de eurozone.
De Griekse crisis is het einde van de harde austerity politiek
gericht op stabiliteit van staat en bank en niet op welvaart en welzijn van de
bevolking.
Wat ervoor in de plaats moet komen is wel erg vaag. Het S&G verdrag, de officiële zuinigheid
en vlijt gedragslijn van de eurozone wordt uitgehold. Als, zoals voorgesteld,
bijvoorbeeld investeringen niet meer bij het tekort worden meegenomen dan
betekent dat dat er grotere schulden ontstaan dan bij de 3% regeling en dat
juist consumptief krediet niet wordt teruggedrongen. De staatsschulden nemen
dan nog sterker toe en de groei is volgens de prognoses (die vrijwel
onveranderd te positief zijn) absoluut onvoldoende om het schuldpercentage in toom te
houden.
Ondanks de sterke daling van de wisselkoers van de euro
(voor een groot deel te wijten aan de QE komst) neemt de uitvoer niet sterk
toe. Andere muntzones nemen analoge
maatregelen om hun positie veilig te stellen zoals nu ook China, waar ook het
deflatiespook toeslaat.
Want welke noodoplossingen en noodverbanden de eurozone
ook vindt en aanlegt, de euro die een gezamenlijke financiële en economische politiek
noodzaakt blijft het struikelblok.
Ook al QEt Draghi voort tot in het oneindige, dat wordt niet
opgelost.
Want de weg terug naar de Europese Economische
Gemeenschap zou dan ook kunnen worden afgesneden en die EEG heeft juist de
economische bloei, nu door de euro en de Brusselse bureaucratie verstikt,
mogelijk gemaakt.
Na 15 jaar mislukt experiment is de tijd voor rationeel hervormen aangebroken, niet met oogkleppen verder maar een ommezwaai naar meer individualiteit voor de lidstaten. Eigen munt onder de euro. Eigen kracht en zwakheid.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire