Wat moet de Europese Unie worden,
een bond van zelfstandige staten
of
een
federale staat met deels taten.
De Europese unie: Ever Closer Union? Wat is dat?
Wie weet nu eigenlijk wat het einddoel van de EU is. Ik heb voor mezelf in
een vijftal blogs geprobeerd te bedenken wat de problemen in de EU en eurozone
veroorzaakt. Ik geloof ook dat na meer dan twintig jaren Europese Unie daarop
een duidelijk antwoord moet komen.
Zelfs de leave supporter par excellence, Farage, had het niet verwacht.
51,9% van de stemmen voor Leave, 48,1% voor Remain.
Internationaal had bijna niemand dat resultaat verwacht.
Het VK heeft gekozen voor toekomstige politieke zelfstandigheid. Schotland zal wellicht een tweede referendum willen houden en uit het VK overstappen naar de EU en de eurozone, Noord Ierland moet zich ook beraden en Ierland, economisch zwaar verbonden aan het VK staat ook voor keuzes.
What a bloody mess.
Het VK heeft gekozen voor toekomstige politieke zelfstandigheid. Schotland zal wellicht een tweede referendum willen houden en uit het VK overstappen naar de EU en de eurozone, Noord Ierland moet zich ook beraden en Ierland, economisch zwaar verbonden aan het VK staat ook voor keuzes.
What a bloody mess.
In de zakenwereld heerst grote verwarring, koersen dalen pijlsnel, zowel
het pond sterling als de euro dalen in waarde. Maar als de eerste schrik
voorbij is zal wel weer stabilisatie volgen.
En dat terwijl er in feite nog niets is gebeurd. Het kan nog lang duren
voor het VK echt artikel 50 gaat gebruiken en de afscheiding vorm zal gaan
krijgen.
In mijn ogen is de Leave overwinning geen gevolg van een een Britse crisis
maar een EU crisis. Het is onjuist de Britten (want het is niet het Britse parlement dat uit de EU wil
treden) de schuld te geven.
Als dat wel het geval was zou er geen probleem zijn. De EU is zonder het VK
groot genoeg en het VK zou het dan zelf maar moeten weten. Beide zouden
economisch grote schade lijden door de vrije markt voor het VK uit te sluiten
maar dat zou waarschijnlijk tijdelijk zijn.
Dat wil zeggen als de EU economisch sterk genoeg was. Maar dat is niet het
geval.
De eurolanden, de kern van de EU, groeien veel te langzaam uit de crisis
die toch al meer dan zeven jaar achter ons ligt en kunnen geen extra crisis
verdragen.
De schuldenlast is zo hoog dat fiscale stimuli door de landen zelf voor de
meeste onmogelijk is en dat ECB steun onontbeerlijk is.
Vrijwel geen enkel euro land voldoet nu nog aan de voorwaarden voor
toelating erin.
Noodzakelijke sociale hervormingen (euphemisme voor het versobereren van de
sociale sector) stuiten in een aantal landen op zoveel weerstand dat ze niet
doorgevoerd kunnen worden.
Kandidaat leden van de EU, die al tijden economisch gesteund worden door de
EU zouden bij toetreden nog lange tijd steun moeten blijven krijgen.
De EU is zo weinig flexibel dat eens genomen maatregelen ongewijzigd door
blijven bestaan ongeacht nut of innovatie (bijvoorbeeld de landbouwsubsidies).
Voor straf het VK uitsluiten van de handel met de vrije markt zou zeer
waarschijnlijk zozeer snijden in eigen vlees zijn dat de EU en eurozone
economie er uiterst ernstige problemen door zouden krijgen.
Het is bovendien niet de vrije markt die het probleem vormt (al is ze nog
lang niet voldoende tot stand gekomen) maar de politieke keuze.
Ik ben van mening dat het bestuur de EU volstrekt duidelijk zou moeten
maken wat de politieke toekomst ervan is.
Vage termen zoals "meer integratie", die zowel op zelfstandige staten kunnen wijzen als op afhankelijke deels taten zaaien alleen meer verwarring.
Vage termen zoals "meer integratie", die zowel op zelfstandige staten kunnen wijzen als op afhankelijke de
Zoals ik al eerder voor mijzelf gedacht heb zijn er twee keuzes. de
Europese Unie als een verbond van zelfstandige staten met gemeenschappelijke handels belangen of een federale staat met eigen
parlement, regering en monetaire en fiscale eigen macht met afhankelijke deels taten.
Wat nu gebeurt is zonder een openlijke keuze te maken via een niet
democratische technocratische bestuursstructuur steeds meer opportunistisch of volgens
hen door de nood gedwongen centralisatie door te voeren.
Er zijn drie politieke
beslissingsgroepen, de Raad van Regeringsleiders, de Raad van Ministers (of
liever gezegd Raden van Ministers) en de Commissie of liever gezegd de
President van de Commissie.
De besluiten van de Raad van Regeringsleiders zijn unaniem, hetgeen de besluitvorming
uiterst gecompliceerd maakt, bij de Raden van Ministers gekwalificeerde
meerderheid, en de commissie heeft zijn taak zelf van executive en
toezichthoudend uitgebreid naar de politieke besluitvorming.
Dan zijn er bovendien nog het enorme administratieve apparaat in Brussel en
het steeds verhuizend parlement met zeer beperkte bevoegdheden.
Door deze structuur en de druk tot centraliseren zonder duidelijke doels telling ontstaat een gevoel van onmacht bij de
bevolkingen die het idee krijgen dat zij er volkomen buiten staan en buiten
worden gehouden.
Dan kan tot twee reacties leiden, apathie of verzet.
In het VK is het verzet kennelijk zo sterk dat bij een referendum de
bevolking de EU, zoals deze zich ontwikkeld heeft, heeft afgewezen tegen de wens van de
politieke meerderheid in.
De PEW en Ipsos Mori onderzoeken, die behoorlijk representatief zijn,
hebben er op gewezen dat deze geruisloze ontwikkeling tot centralisatie van de
macht door de meerderheid van de EU bevolking niet wordt gesteund.
Wordt de EU een bond van staten of een federale statenbond. That is the question, geloof ik.
De verdragen geven geen duidelijk antwoord.
Beide zijn mogelijk.
Maar de keuze moet wel gemaakt worden en het enige orgaan dat een antwoord kan geven is de Raad van Regeringsleiders. Zij zijn het opperste orgaan en bepalen de strategie van de EU.
Beide zijn mogelijk.
Maar de keuze moet wel gemaakt worden en het enige orgaan dat een antwoord kan geven is de Raad van Regeringsleiders. Zij zijn het opperste orgaan en bepalen de strategie van de EU.
Verder werken door de verdragen met behulp van jurisprudentie door het
Europees Hof verder te interpreteren en omtrekkende strategieën zoals bij het
ESM zal naar ik denk tot steeds meer weerstand bij de bevolkingen van de
lidstaten leiden.
Een weerstand die, zoals in Groot Brittannië is aangetoond, dwars door de politieke partijen heenloopt.
Een weerstand die, zoals in Groot Brittannië is aangetoond, dwars door de politieke partijen heenloopt.
Er zijn bepalingen in het verdrag van Lissbon die duidelijk wijzen op de
zelfstandigheid van de lidstaten. Er zijn interpretaties van andere bepalingen
in datzelfde verdrag die dat niet doen. Dat verdrag zal zo moeten worden
gewijzigd dat het of de ene of de andere keuze omvat.
Gezien de huidige diversiteit in opvattingen binnen de EU die in de loop
van de jarenis ontstaan zou er zou zelfs mogelijk de optie uit voorkomen de EU om
te vormen tot twee groepen, zoals al wel wordt gesuggereerd.
Een groep van landen die deels taat in een federale staat willen zijn met de euro
als munt.
Een tweede groep die zelfstandige staten willen blijven in een verbond van
staten met gemeenschappelijke belangen. Beide binnen de single market. Een
keuze ook voor de landen die nu de euro hebben.
Die mogelijkheid valt te verkiezen boven het gevaar de EU uiteen te zien vallen.
Want door gebrek aan daadkracht verder hinken op twee gedachten zal er toe
leiden dat de EU inderdaad grote kans loopt uiteen te vallen en dat daardoor
ook de voordelen van de single market, die als Europese Economische Gemeenschap
een doorslaand succes was, verloren gaan. Dat zou inderdaad rampzalig zijn.
Maar noch politici noch media lijken in staat te zijn de Brexit in een
bredere context te zien maar alleen als een specifiek Brits gebeuren dat de EU
verder niet wezenlijk treft. Je hoort dat al in de woorden van een aantal regeringsleiders.
Dat wijst op een wel heel grote kloof tussen elite en the man in the street. Maar de tijd van kritiekloos volgen lijkt voorbij, niet alleen in Groot Brittannië.
Maar dit alles zijn natuurlijk alleen maar de gedachten van een belangstellend leek.
Dat wijst op een wel heel grote kloof tussen elite en the man in the street. Maar de tijd van kritiekloos volgen lijkt voorbij, niet alleen in Groot Brittannië.
Maar dit alles zijn natuurlijk alleen maar de gedachten van een belangstellend leek.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire