Wat schort er aan de EU
deel vierCameron beweerde nog vandaag dat hij bij een Remain overwinning nog verdere hervormingen van de EU zou afdwingen. Juncker, President van de EU commissie, boorde dat voornemen direct de grond in door te verklaren dat bij de onderhandelen Cameron al het maximum gekregen dat de EU wilde toestaan en dat er van verdere hervormingen geen sprake zou zijn.
Hoe kon Cameron dat dan beweren.
Morgen is het de grote dag. Het Brexit referendum. Overmorgen moeten ze
weer gezamenlijk door één deur. Maar Voor en Tegenstanders beschuldigen elkaar nog
voor de laatste keer van onwaarheid spreken. Het gaat om ongeselecteerde
immigratie of een Australisch puntensysteem dus immigratie van de economisch
nuttigen, grote economische schade of
juist voordeel door onafhankelijk te zijn van de EU secondaire voorwaarden bij
handels verdragen. Althans zo lijkt
het.
Maar in essentie gaat het om onafhankelijkheid of afhankelijkheid en aan
beide hangt een prijs. En de opt-outs en de "hervormingen" door
Cameron onderhandeld zijn een omstreden punt. Want gisteren is weer gebleken na
de uitspraak van het Duitse Verfassungsgericht dat het Europees Hof de opperste
juridische instantie is in de EU. Wat gebeurt er als dat Hof moet besluiten
over opt-out opties of andere speciale overeenkomsten die in strijd zouden
kunnen zijn met de EU verdragen of de uitleg die door het Hof daar aan gegeven wordt. Of, zoals nu reeds
gebeurt, over gevallen van verschil tussen Britse wetgeving en de EU wetgeving.
Dat is de essentie.
Na morgen zijn er in de verhouding Verenigd Koninkrijk en de rest van de EU
twee mogelijkheden. Het zijn vrienden of vijanden. Blijft GB binnen de EU dan
is alles koek en ei, wint daarentegen de Leave dan worden, als je
Hollande, Schaüble en anderen hoort de
messen geslepen en GB zo ver mogelijk gesloopt.
Emotioneel dus want economisch gezien zou het voor beide partijen
voordeliger zijn bij een Brexit om de bestaande voordelen voor beide te
behouden.
Maar aan de vijandschap van de EU ligt de vrees ten grondslag dat een
Brexit bij andere EU landen de doorslag zou geven om eveneens uit de EU te
stappen. En om dat te voorkomen moet GB gestraft worden. Zoals dat bij Grekenland
gebeurde toen dat land uit de austerity wilde stappen en opnieuw onderhandelen
over bail-out voorwaarden.
De daaruit te trekken conclusie zou kunnen zijn dat de EU niet bij elkaar
gehouden wordt door een voor alle geldend belang maar door de vrees voor
sancties bij het willen verlaten ervan en door eigen belang.
Als dat zo is dan moet het duidelijk zijn dat er iets wezenlijks mis is met
de wijze waarop de Europese Unie zich
ontwikkeld heeft. Want in de tijd van de Europese Economische Gemeenschap was
dat niet zo, ieder profiteerde.
Dat blijkt ook uit de opkomst en bloei van wat wordt genoemd
nationalistische populistische groepen en partijen. Dat die groei niet
toevallig is maar kan worden toegeschreven aan groeiende weerstand tegen de EU
moet voor de EU een teken zijn de koers te wijzigen. Want steunen op een
slinkende politieke meerderheid om ongestoord door te kunnen gaan is de kop in het
zand steken. Want volgens de enquetes is een meerderheid van de bevolking tegen die ontwikkelingen. Politieke partijen
die dat negeren moeten daarvoor de prijs betalen. Dat is alom in de EU
zichtbaar. Voor of tegen de EU geldt niet. Wel hoe de bevolking over de EU
denkt en dat is duidelijk.
De euro levert blijvende problemen op. Blijven doorgaan met kunstmatige
renteverlaging en geld bijdrukken zal op de duur tot flinke geldontwaarding
leiden en begint al in Japan en misschien ook in de eurozone zijn kracht (als
die er ooit was) te verliezen. De wisselkoersverlagende werking is in Japan
zoek, de yen blijft stijgen ondanks de QE. Ik vraag me af of de QE niet meer
problemen met zich meebrengt dan dat hij aan oplossingen biedt. Lage inflatie
lijkt endemisch geworden ondanks de meer dan 800 miljard euro die de ECB al in
de economie (maar welke) heeft gepompt om sterkere groei te veroorzakenen en zo
de inflatie omhoog te krijgen. En die 2%
inflatie is juist het doel. En ondanks positieve prognoses (die volgens
sommigen meer het gevolg zijn van groepsdenken dan van de echte economie bezien
en vrijwel altijd te optimistisch zijn gebleken) is de werkelijkheid dat er eurozone
landen zijn die niet zonder blijvende hulp kunnen voortbestaan en dat zowat de helft lijdt onder objectief gezien
unsustainable schulden (alleen betaalbaar door de kunstmatige lage rente en daardoor
zeer waarschijnlijk ook veroorzaakt), dat de groei ondanks de ECB steun, lage
grondstoffen prijzen te laag is om een omslag tot stand te brengen. Geen groot
of zelfs klein succes dus. Het enige wat men zou kunnen zeggen is dat het anders nog erger zou zijn geweest. Maar
dat klopt niet als men naar niet euro landen kijkt.
En de schulden blijven een te grote last, ook al zou er een primair
begrotingsoverschot zijn. En indien ooit de rente zal stijgen zullen die
schulden nog zwaarder gaan wegen.
Want stel dat de inflatie inderdaad gaat stijgen omdat de olieprijs weer
omhoog gaat en de andere
grondstofprijzen eveneens en dus de rente zal moeten gaan stijgen (en in de USA
houdt men al rekening met een te sterk stijgende inflatie mogelijkheid) dan
zullen de rentebedragen over de hoge schulden wellicht onbetaalbaar worden.
Want al neemt de "echte" waarde dan af, de nominale waarde niet. En
ook de waarde van het BBP daalt met de inflatie mee. En of de echte groei bij
hogere inflatie extra zal toenemen is ook de vraag. Want het is de vraag die
het aanbod bepaalt en niet andersom. En inflatie is gewoon hogere prijzen en vermindert dus de
koopkracht. De eurozone heeft wereldwijd gezien een enorm hoge staatsschuld.
Niet alleen Griekenland.
De zwakke eurolanden dringen aan op een fiscale unie. Gezamenlijke
begroting en verdeling van de gelden over de eurolanden. Geldstromen dus van
sterker naar zwak. Een Fiscale Unie zonder Politieke Unie is niet mogelijk. Arbeidswetgeving
en belastingwetgeving zouden immers uniform moeten zijn. In de eerste plaats uitgesloten
door de enorme verschillen in economische potentie tussen de lidstaten, zie de
minimum lonen varierend van nog geen 300 tot meer dan 1700 euro.
In de tweede plaats onmogelijk omdat de lidstaten niet al hun economische
en financiële eigen macht en onafhankelijkheid willen afstaan aan Brussel. Ook
al zou de bestuursstructuur zo worden gewijzigd dat het de EU een direct democratische unie genoemd zou kunnen
worden.
In de derde plaats omdat reguliere geldstromen zonder uniforme sociale
regelgeving onredelijk zijn en
gelijkbercchtigheid verstoren. Neem als eenvoudigste voorbeeld
pensioenleeftijden. Landen waar de inwoners met 67 jaar met pensioen gaan kan
men niet belasten met betalingen aan landen waar dat op 55 jarige leeftijd
plaats vindt. Zo ook met duur van werkloosheid uitkeringen en andere social
benefits.
In de vierde plaats en meest fundamentele omdat men landen met grote
economische (potentiële) verschillen niet in één muntunie kan onderbrengen
zonder chaos te scheppen. En dat moet in de EU volgens de verdragen wel voor
alle, ook nu nog kandidaat of pre-kandidaat leden. Kijk eens naar hun
economisch vermogen en huiver.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire