De Brexit en de Europese Unie
met blindeerkap op vooruit of herbezinning op wat mis is
Mw Merkel en Hollande gaan, naar ik lees, praten over een splitsing in de Europese Unie,
landen die verdere "integratie" willen en landen die dat verwerpen.
Dat zou voorkomen dat nog meer lidstaten zouden willen uitstappen.
Maar het is wel in strijd met de verdragen.
En is uitbreiden van de macht van Brussel verdere integratie. Want dat is
een van de hete hangijzers.
Wat wordt exact bedoeld met "integratie", dat vage woord dat
alles schijnt te dekken.
De Brexit is als een bom ingeslagen. Niemand had kennelijk (behalve Soros) verwacht dat de Britten inderdaad voor
uittreden uit de Europese Unie zouden stemmen.
Dat verklaart ook de impact die de Brexit op de financiële markten had. Een
donderslag bij heldere hemel. Onverwacht dus panisch.
Eigenlijk vreemd want de Brexit beslissing is nog lang niet de Brexit in
praktijk brengen door artikel 50 van het verdrag van Lissabon in werking te
stellen dat de uittredings procedure regelt.
Maar niet vreemd als men de Brexit niet beschouwt als een geisoleerde actie
van een volk dat toch al meer tegen de EU aanleunde dan er enthousiast lid van
was.
Als men het ziet als eerste land waar de bevolking vindt dat de EU teveel
macht naar zich toegetrokken heeft en niet
in staat is die macht efficient en effectief uit te voeren en verkeerde
beslissingen neemt.
Als voorbeeld de reacties van Juncker en Schultz, twee van de
Presidenten van de EU die willen dat GB
er direct uit gaat. Alsof dat technisch mogelijk zou zijn of zelfs nuttig.
Staatsmanschap zou zijn eerst te overwegen op welke wijze dat uittreden zou
moeten plaats vinden met zo min mogelijk schade voor de EU en voor GB, want hoe
je het ook keert of wendt, de handels betrekkingen
die er tussen GB en de rest van de EU bestaan moeten in het economisch belang
van beide doorgaan en heroverwogen worden en dat kost tijd.
Voorlopig zou er niets in behoeven
te veranderen.
Experts op dat gebied zijn zelfs van mening dat de twee jaar die het verdrag
daarvoor stelt na het in werking stellen van dat maagdelijke artikel 50 veel
te krap bemeten is om dat kennelijk ingewikkelde proces op deugdelijke wijze te
volbrengen.
Bovendien is het de eerste keer dat een lidstaat uit wil treden, er is dus
geen ervaring mee.
En als het er om gaat door GB af te sluiten dat land zoveel mogelijk te beschadigen om een voorbeeld
te stellen voor andere lidstaten en daarbij behoorlijk in eigen vlees te
snijden in toch al economisch fragiele tijden zou dat bovendien een bewijs zijn van
een existentiële crisis in de EU.
Landen niet binnenhouden door de merites van de EU maar door angst voor de
gevolgen van een uittreden. Dat kan geen goede strategie zijn.
Mw Merkel en Hollande gaan besprekingen beginnen in een kleine groep en
later met de EUlanden van het eerste uur over een flexibelere EU van twee
niveaus, één geintegreerd de andere in losser verband.
Allereerst zou moeten worden afgezien van dat vage woord
"integratie" en duidelijk omschreven worden wat het voor de regeringsleiders
inhoudt. Duidelijk of dat, zoals ik
vorige keer schreef, is komen tot een verbond
van zelfstandige staten met gemeenschappelijke belangen of een federale staat
met centraal bestuur en deels taten
of anders wat dan ook, maar duidelijk gedefiniëerd.
Bij zo'n potentiële splitsing zou natuurlijk direct gedacht kunnen worden aan de eurolanden en de niet-eurolanden
maar dat zou een onzinnig uitgangspunt zijn.
Onder de eurolanden zullen er zeker
zijn die niet willen kiezen voor een federale deels taat
status en onder de niet-euro landen zijn er wellicht lidstaten die dat wel zien zitten.
De huidige situatie als uitgangspunt nemen lijkt dus oppervlakkig misschien aantrekkelijk
maar is riskant.
Een semi oplossing door een fiscale unie in de eurozone te vormen met een
financieel parlement en treasury (ministerie van financieen), gezamenlijk
begroting, gezamenlijke schuld en
gezamenlijk uitgavepatroon zonder
politieke unie, dus zonder gezamenlijke
regelgeving en controle, zoals Frankrijk
al eerder heeft voorgesteld, is dus geen oplossing.
Zonder gezamenlijke sociale wetgeving en belasting wetgeving (dus een
politieke unie) en controle is een
fiscale unie onmogelijk en onrechtvaardig en ondoelmatig.
Geldstromen naar landen met andere sociale, arbeids- en belasting wetgeving
zal leiden tot ongelijke berechtiging en dus tot onrust en tegenstand en tot
een wegvallen van de noodzaak tot structurele hervormingen.
Maar het valt niet te ontkennen dat de economische verschillen tussen de
eurolanden toenemen in plaats van afnemen en dat dat een bron van onrust is in
de eurozone en dus in de EU.
Dat ligt niet op de eerste plaats aan het ontbreken van structurele
hervormingen in sommige eurolanden, hoewel dat ook meespeelt, maar aan de verschillen in economische
potentie.
De euro is daardoor voor de zwakke landen te duur en voor de sterke te
goedkoop.
Daarvan profiteren juist de sterke eurolanden in hun concurrentie positie op
de export markt.
Dat verschil kan niet door structurele geldstromen worden opgelost.
Alleen een aanpassing van de waarde van de munt aan de economische potentie
van elk land zou dat oplossen en de zwakke landen een kans tot groei bieden.
Die mogelijkheid bestaat bij de euro als enige, gezamenlijke munt niet.
Devaluatie, aanpassing aan de nationale economie, is onmogelijk.
Maar door het invoeren van een duaal geldstels el
zou dat wel mogelijk zijn.
Naast de euro een nationale munt die in waarde ten opzichte van de algemene
euro kan variëren. Zulke stels els zijn bekend.
We weten dat een aantal zwakke eurolanden wel naar zo'n fiscale unie
streven.
Maar andere zijn er beslist tegen.
Het is bovendien tegen de regelgeving van het verdag van Lissabon in.
Gezien de opkomst en groei van nationalistische eurosceptische partijen juist
ook in de eurolanden en door de euro zou een snel doordrukken van zo'n plan
eerder een negatief dan een positief resultaat hebben al zou er nu nog een
meerderheid bij de politieke partijen bestaan voor zo'n project.
Het zou de eis voor een referendum, die toch al leeft onder de bevolking,
nog versterken en de kloof tussen EU Elite en de gewone mens nog verder vergroten.
En ook in de eurolanden is er grote
ontevredenheid bij de nationale parlementen en anders wel bij de kiezers over de ongecontroleerde
usurpatie van macht door Brussel. Ook daar wil men meer taken weer op nationaal
niveau kunnen aanpakken.
Een ding is zeker. Toen de EU nog EEG was heerste er algemene tevredenheid
en bloeiden de economieën op. Toen de politiek werd toegevoegd ging het
mislopen met de uitbreiding van de bureaucratie en omvang van het ambtelijk
apparaat in Brussel en de invoering van de euro als enige munt.
Misschien is dat een begin: wat is er sindsdien misgelopen en hoe valt dat
terug te draaien.
Dat is beter dan een sprong vooruit die niets oplost en slechts groter
weerstand wekt. Tusk heeft gelijk.
Maar een bureaucratie is moeilijk in te tomen. Dat zie je aan de EU
lidstaten bij de wens voor hervormingen. Dat zul je ook zien in Brussel. Dat
eist excellent leiderschap.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire