jeudi 25 février 2016


What heeft de Europese Unie (niet) gedaan om in dit netwerk van crises terecht te komen.



Zelfs al zou het waar zijn, zoals een groeiend percentage van Duitse krantenlezers en nieuwskijkers, van mening,  is dat de media gestuurd worden door de overheid en er dus geen sprake is van objectieve verslaggeving dan blijkt dat toch niet uit de berichtgeving van de laatste tijd. Want het is helemaal niet meer nodig uitsluitend op internet de informatie binnen te halen, met name de Duitse pers begint een steeds kritischer en op logica gebaseerde informatie en opinievorming te tonen.

De illegale migranten crisis splijt Europa, want het zijn niet uitsluitend Europese Unie lidstaten die er door geraakt worden.
Dus is er overleg buiten Brusssel om en buiten laten we zeggen de EU kernlanden om door de Balkanlanden, tien in getal, over de crisis om tot een voor hen aanvaardbare gezamenlijke aanpak te komen.
Griekenland zou gevaar lopen buiten de Schengen zone gezet te worden zodat de Noord grens van Griekenland de buitengrens van die zone zou vormen. Naar mijn mening een krankzinnig plan want Griekenland kan geen kant op. Iedereen die voet op Griekse bodem zet is in de EU en heeft het recht asiel aan te vragen en (volgens de Dublin overeenkomst) daar te blijven tot er asiel is verleend of afgewezen. In het eerste geval volgt toelating tot de gehele EU en Schengenzone (denk erom, die twee dekken elkaar niet geheel), in het tweede volgt uitzetting, na talrijke beroepsmogelijkheden. Maar dat lukt meestal niet gezien de ervaringen tot nu toe.
Griekenland heeft een landgrens met Turkije in het zuiden en een zeegrens waarin talrijke Griekse eilanden en eilandjes, alle EU grondgebied. Alle recht op asielaanvrage en verblijf.
De landgrens met Turkije is alleen door Turkije af te sluiten want na het verlaten van Turkije is men op EU grondgebied en dus kan men asiel aanvragen en blijven. De enige manier om ze buiten te houden zou zijn met een elke meter bewaakt hek, zoals Hongarijë heeft. Dat zou een enorme ophoping van vluchtelingen (want in Turkije zijn ze dat wettelijk) aan de Turks Griekse grens opleveren.
Datzelfde geldt voor alle Griekse eilanden.
Sluit Griekenland in het noorden af en de EU zal ontploffen. Er zal een niet in de hand te houden opeenhoping van illegale migranten ontstaan vanuit zee en vanuit Turkije.
Griekenland kan er niets tegen doen en moet asielprocedures voor elke binnenkomer afhandelen en na goedkeuring kan de asiel statushouder de grens naar het noorden oversteken, de Schengenzone in.
Er zijn sinds 1 januari dit jaar al weer 100.000 illegale migranten Griekenland binnengekomen.
Voor ieder die een beetje rekenen kan moet het over duidelijk zijn dat dat administratief niet te behappen valt voor Griekenland.

Daarbij moet men ook eventjes de meer dan 25% Griekse werklozen en meer dan 50% jeugdwerklozen in acht nemen die qua rechtspositie voor een groot deel minder rechten hebben dan de dan asielzoekers die allen opgevangen moeten worden, gehuisvest, onderhouden. Door Griekenland te  betalen.
Bijna acht op de tien werklozen in Griekenland zijn meer dan een jaar werkloos en hebben dus geen recht meer op een uitkering en zijn vaak aangewezen op de pensioenen van hun ouders of grootouders of verwanten. Dan moeten die pensioenen nog verlaagd worden ook in het kader van de derde bailout.

Een nog complicerende factor is de wijze waarop de EU deze crisis aanpakt. Het is een Europa breed vraagstuk maar het is alsof het alleen Duitsland is dat de beslissingen neemt en de aanpak wil coördineren.
De Duitse kanselier onderhandelt met Turkije, Duitsland bepaalt de status van de illegale migranten, noemt het vluchtelingen, terwijl het geen "refugees" zijn volgens de UNHRF, verandert hun rechten naar gelang het land van oorsprong en vervolgens op basis van waarschijnlijkheid van toewijzing of afwijzing van de asielaanvrage.  Vervolgens wil het een verdeling van de illegale migranten over de EU lidstaten doorzetten in de EU waardoor dan Duitsland ontlast zou worden. Duitsland verwacht tot 2020 3,6 miljoen illegale migranten.
Duitsland heeft een beeld geschapen in de armere landen van een gastvrije onvangst en economisch goede vooruitzichten. Maar die bestaan niet in de landen die hun deel van die illegale migranten op zou moeten nemen.
Wij kennen de Geneefse criteria voor refugee status. Maar in hoeverre zijn deze te garanderen in de massale opvangcentra. Want berichten hierover in de media, niet alleen op internet, doen het vermoeden rijzen dat daar wel het een en ander aan mankeert. Dat is ook logisch gezien het feit dat men niet kan verwachten dat de zeden en gewoonten van de migranten, vaak gebaseerd op hun religie, ineens sporen met de criteria van Geneve. Want het zijn mensen die gevlucht zijn voor oorlogsgeweld of op weg zijn naar een betere economische toekomst,  maar geen asiel aanvragen op grond van de Geneefse criteria van vervolging voor etc., niet vanwege  hun zeden en gewoonten.

Duitsland ligt niet alleen onder vuur van de zuidelijke landen door de illegale migranten maar ook vanwege de austerity politiek in de eurozone. Zij eisen een lossere belasting, begroting en staatsschuld politiek om investeringen in de infrastructuur te plegen en een gezamenlijke bankschulden en werkeloosheid beleid. Daardoor zou de staatssschuld door de grotere economische groei percentagegewijs houdbaarder worden. Vooral in dit tijdsbestek van zelfs negatieve rente op staatsobligatieleningen en voor het zuiden uiterst lage rentes zou dat goed mogelijk zijn.

Maar die zo lage rentes zijn niet het gevolg van een bloeiende economie maar van een constant ingrijpen in de kapitaalmarkt door de ECB en de Bank of Japan, de FED en de Bank of England.
Zij hopen alleen door die ingrepen van geld bijdrukken en negatieve deposito rentes bij de ECB, steeds opnieuw herhaald, de investeringen in de echte economie te vergroten en zo economische groei te verkrijgen.

Kijk echter naar de harde echte econmische werkelijkheid en de welvaart van de bevolkingen van de eurolanden. Vijftien jaar eurozone en ECB hebben niets dan illusies voortgebracht mede voorgetoverd door lenen en dus hogere staatsschulden.

Als recent voorbeeld de groei van de economie door de illegale migratie. Woonruimte, inrichting, voeding voor de binnenkomers doen natuurlijk de economie groeien. Meer werk voor bouw, woninginrichting, middenstand. Naar daar staat tegenover dat de staat daarvoor extra moet lenen, want elk jaar komt bijvoorbeeld Nederland al zo'n 2,5% tekort, geeft het meer uit dan er binnenkomt. Al die economische groei wordt dus door meer schuld gefinancierd. Want de binnenkomers brengen zelf niets op. Misschien goed opgeleiden onder hen in de toekomst want die hebben wij zelf te weinig. Maar de meerderheid. Gezien de ervaringen tot nu toe een schamel resultaat.

Maar dan is er ook nog de Brexit mogelijkheid. En de Grexit onfinancierbaarheid. En de opkomst van een oostelijk EU blok dat een andere visie heeft dan de kernlanden van de EU, en de eurozone die financieel in steeds gevaarlijker vaarwater terecht komt.


Ook Feyenoord gaat ten onder aan geen daden maar woorden. Als Rotterdammer moet ik dat ook even kwijt.














Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire