Na de schijn vertoning van de
Britse hervormingseisen moet de Europese Unie met zichzelf in het reine komen
voor dat de migranten crisis kan worden opgelost.
Als de Europese Unie niet de
regelgeving over immigratie verandert kan
er maatregel op maatregel worden genomen waardoor lidstaten meer en meer
tegenover elkaar komen te staan dan naast elkaar zonder enig resultaat.
Want iedereen die legaal of illegaal zich op Europese Unie grondgebied
bevindt heeft volgens de verdragen het recht in de EU asiel aan te vragen. Met alle beroepsmogelijkeden die er bij een afwijzing
ervan bestaan.Binnen is dus binnen. Niets
Allereerst zou dus de regel
moeten vervallen dat iedereen die voet op EU grondgebied zet het recht heeft
daar asiel aan te vragen ook al is het een illegale immigrant.
En iedereen die vlucht uit
een land en via een ander eerste veilig land naar de Europese Unie gaat en geen
recht heeft via verdragen tussen het land van afkomst en de EU deze op vertoon
van paspoort zonder visum binnen te komen is een illegale immigrant en
strafbaar.Maar zoals de situatie nu is
En zelfs dat lukt niet door de grote aantallen waarmee illegale migranten de EU binnenstromen.
Pas als dat ongenuanceerde asielrecht vervalt kan aan illegale
binnenstromers de verdere toegang tot de EU worden ontzegd en kunnen zij zelfs worden
geïnterneerd.
Dat zal al een stevige rem op de toeloop vormen.
Ten tweede zullen de regels voor echte asielzoekers moeten worden
verscherpt. Nu komt het erop neer dat in de zuidelijke landen de illegale
binnenkomers een betere positie hebben hebben dan de bewoners van die landen zelf.
Dat is uiteraard ongehoord.
Pas als een asielaanvrage is goedgekeurd
en men asiel heeft gekregen zouden de
asielzoekers aanspraak moeten kunnen maken op de daaraan verbonden rechten. Tot
die tijd zouden zij uitsluitend de meest elementaire verzorging moeten krijgen.
Ook die maatregel zal een sterk remmende werking hebben.
Die twee houden al in dat
inderdaad alleen echte asielzoekers de Europese Unie zullen aandoen.
Voor asielzoekers in het
eerste land van aankomst bestaat de regeling dat, indien hun aanvrage wordt
gehonoreerd, zij via de resettlement procedures daarna vanuit het eerste land
voor definitieve vestiging naar een
tweede land kunnen worden overgebracht via de UNHRF en gastlanden die zich
daarvoor beschikbaar stellen.
De Europese Unie heeft zich
hiervoor opengesteld. Het VK doet het al. Dat moet de enige weg zijn om legaal vanuit een veilig land de EU binnen
te komen.
Het alternatief ervan, alleen menslievendheid en mededogen, is wat nu plaats vindt. Een ongeorganiseerd
overlopen van de buitengrenzen door een mengelmoes van veelal jeugdige mensen
die vanuit een eerste veilig land de armoede daar willen ontlopen en
gelukszoekers die in de Europese Unie een beter bestaan willen verkrijgen,
gelokt door de in hun ogen weelderige voorwaarden van woning, inrichting,
uitkering, overkomen van gezinsleden en familieleden.
Wie zou nu niet willen
betalen en een levensgroot risico willen lopen om dat doel te bereiken. En als
men daar is de familie te mogen laten overkomen zonder risico.Het gevolg is echter dat er geen enkele afweging van belangen en rechten plaats vindt. Men kan op morele en ethische gronden van mening zijn dat men de grenzen wijd open moet stellen voor wat men dan ten onrechte vluchtelingen noemt zonder enige beperking daarbij en tezelfdertijd de bevolking voor het blok te stellen deze toestroom te moeten ontvangen en hun andere zeden en gewoontes te aanvaarden. Want van zich dwingend aanpassen aan onze zeden en gewoontes is geen sprake en in veel gevallen ook geen enkele neiging bij de binnenkomers. Noch is er sprake van een goed georganiseerde opvang. Het is simpelweg plaats maken. De consequentie van die moraliteit en ethiek is grenzenloosheid in de letterlijke betekenins van dat woord.
Als men deze morele en
ethische overwegingen aanhangt is het overigens ook de vraag of het dan moreel
en ethisch verantwoord is te proberen andere landen te laten voorkomen dat deze
migranten uit die landen waar zij in behoeftige maar veilige omstandigheden
leven naar de EU reizen. Dat is meten met twee maten.
De wijze waarop de EU elite zo
tracht met behulp van een ander land de migranten daar te beletten dat land te
verlaten en de EU binnen te dringen is trouwens al tegen het allereerste
principe van staatsmanschap: wees nooit afhankelijk van andere landen want er
worden altijd voorwaarden aan verbonden en er is geen zekerheid van
continuiteit. Bovendien blijkt er een verwerpelijke hypocrisie uit: de EU laat
dit belang prevaleren boven de grondbeginselen van de EU.
Daarenboven blijkt daaruit de
onnozelheid aan te nemen dat er geen andere toegangswegen tot de Europese Unie
zouden zijn.
Zolang het binnenkomen van de
Europese Unie zulke voordelen biedt zullen er altijd toegangswegen te vinden
zijn. Zolang kan men doen wat men wil om hen te stoppen, maar de in hun ogen gulle
aantrekkingskracht en de welkomende regelgeving van de Europese Unie zullen hun
steeds wegen doen vinden binnen te komen. En binnen is binnen.
Dus de EU elite kan vergadering op vergadering beleggen, deadline na
deadline bepalen, onwillige lidstaten dreigen en ze verder tegen zich in het
harnas jagen, men kan met andere landen blijven onderhandelen, de bevolking
steeds verder dwingen zich aan te passen en in te schikken maar de aantrekkingskracht van een beter
leven kan alleen maar gecompenseerd worden door dat leven onaantrekkelijk te
maken.
De wereld is niet meer wat
hij zestig jaar geleden was, of vijftien. Als de EU zich niet aanpast aan die
veranderde en veranderende wereld wordt
men er door overlopen.
Men
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire