Schimmige beelden
Het laat je niet los die illegale migranten. Want al helpen NAVO schepen, die kunnen ook die bootjes niet terugduuwen en hebben ook met het zeerecht te maken. Daadkrachtige maatregelen zijn nodig maar kunnen die EU vergadertijgers dat wel aan. Ondertussen vraagt iedereen zich af waarom die beurskoersen nu zo ingestort zijn terwijl het met de economie in de eurozone nou wel niet daverend goed gaat maar toch wel positief, behalve bij de beroepszondaars toch wat groei. Wat de economie betreft hoeft de ECB dus niet veel zorg te hebben. Maar de beurzen willen wel degelijk nog meer gemakkelijk geld. En banken, dat blijkt uit Japan, zijn niet meer blij met verdere renteverlagingen. Dat maakt hun winstmarge nog lager en die is al niet veel. Alleen meer gratis geld, vooral voor de zuidelijke staten, dat is gewild. Dus gaat Draghi voor de staatsschulden en de banken of voor de economie. Maar ik denk nu verder aan de 50 miljard die Duitsland moet dokken en de waarschuwing dat Duitsland rekening moet houden met een begrotingstekort. Raad maar waardoor veroorzaakt.
Toen ik op tv het beeld zag van een Nederlandse marechaussee die in
Griekenland op een van de legendarische hotspots ijverig bezig was identiteitspapieren
te controleren was mijn eerste gedachte dat dus nu eindelijk de Grieks Turkse
grens dicht was. Eindelijk Mw Merkel gerustgesteld, de buitengrenzen waren potdicht,
de Schengenzone liep geen gevaar meer.
Tot de goede man de opmerking maakte dat hij wel controleerde maar
niemand tegenhield. Iedereen die de controle aandeed kon dus, dank u wel, graag gedaan, doorlopen.
Registreren en doorlopen.
Enfin, dan weet je in ieder geval dat er weer een migrant is binnengekomen. Goed voor de statistieken maar zinloos voor de beperking van de aantallen nieuwe binnenkomers.
Ik had het ook moeten verwachten want hoewel de verdragen het illegale binnenkomen op het grondgebied van de Europese Unie verbieden, geven dezelfde verdragen iedereen die zich op het grondgebied van de Europese Unie bevindt het recht om asiel aan te vragen en de uitslag daarvan af te wachten.
Een beetje vreemde constructie, maar onze Leiders zagen het indertijd zo kennelijk wel zitten.
Aangezien al die hotspots op het grondgebied van de Europese Unie staan is duidelijk wat het resultaat is, binnen is binnen en asiel aanvragen.
Zo'n hotspot is dus duidelijk dweilen met de kraan open.
Voor veel zaken zijn er in de verdragen "noodstoppen" die misschien een tijdelijke (maar langdurige) uitweg bieden. Denk maar aan de eerste bailout aan Griekenland die ook op zo'n interpretatie was gebaseerd.
Het is duidelijk met de
huidige (ook internationale) wetgeving kunnen de illegale binnenkomers niet
geweigerd worden als ze al voet op EU bodem hebben gezet. Asiel aanvragen en
blijven.
Dus is het onmogelijk de eis
van Mw Merkel, de buitengrens af te sluiten, in te willigen.Het is ook duidelijk dat een zich verlaten op Turkije niet structureel
In essentie heeft dit voorts niets met de Schengenzone open binnengrenzen te maken.
Want als die niet bestonden maakte dat geen verschil voor de buitengrens. Dan zouden alleen de landen die de buitengrens bezitten, voornamelijk Griekenland, Italië en Spanje volstromen en blijven volstromen met illegale migranten die daar, op EU gebied een asielaanvrage zouden doen en tot het einde van de afhandeling (met beroepsmogelijkheden) zouden mogen blijven. Zij zouden een soort transit zone binnen de EU gaan vormen en ik
Het moet toch overduidelijk
zijn.
We hebben de keus de huidige
situatie voort te laten woekeren, desnoods de Schengenzone af te schaffen maar
dat lost niets op, of de toekomst van de illegale migranten in de EU zo te
regelen dat die niet meer voor hen als een soort paradijs is.
Want al vinden onze
mensenrechten vrienden dat hun in de opvangcentra onrecht wordt aangedaan, in
vergelijking met de economische toestanden in de eerste veilige landen zijn ze
er heel goed af en ligt een nog veel betere toekomst met gegarandeerd
woonruimte en uitkering in het verschiet. Men
En zolang dat perspectief bestaat met daarbij kinderen die hun ouders mogen laten overkomen en ouders die hun gezin over mogen laten komen zal dat een enorme aanzuigingskracht uitoefenen. En hen grote risicos laten nemen om hierheen te komen.
De enige logische manier om die aanzuigkracht weg te nemen ligt in het aanpassen van dat perspectief.
Wie dat wil ontkennen mankeert wat.
Het klinkt misschien wreed maar laten voortwoekeren zal op de duur even
wreed zijn, want dan zal er inderdaad in de praktijk geen toekomst voor hen allen en een blijvend
afhankelijk zijn van uitkeringen zal tot grote spanningen in de samenleving
leiden en bovendien heel snel onbetaalbaar zijn. Want het blijft natuurlijk niet bij die 50 miljard alleen al voor twee
jaar in Duitsland als jaar na jaar een miljoen nieuw binnenkomen.
En zelfs al zouden de 40 of
meer procent afgewezenen inderdaad worden uitgezet, uiteraard met een
vertrekpremie, hetgeen gezien de ervaringen tot nu toe alleen maar wishful
thinking is, dan wordt dat aantal weer ver overtroffen door de nieuwkomers.
Bovendien is er een andere
weg.
Het UNHCR resettlement
programme biedt de mogelijkheid op individuele basis mensen die zich in de
eerste veilige landen bevinden op gecontroleerde wijze zich in de EU te laten vestigen
in lidstaten die zich beschikbaar stellen.
Volgens de laatste gegevens 40.000 in getal. Dat geeft op de eerste plaats de garantie dat het inderdaad om mensen gaat die voldoen aan de Geneve en UNHCR criteria en niet om willekeurige migranten en kan op de tweede plaats goed georganiseerd plaats vinden.
Op de derde plaats wordt gelet op geschiktheid om zich in een nieuw land metterwoon te vestigen.
Maar dat houdt ook in dat
voor de illegaal binnen komenden een strict ontmoedigingsbeleid moet worden
gevoerd en dat geen nieuwe asielaanvrage van hen wordt geaccepteerd en zij dus
geen voorlopige status krijgen en geen vrijheid van beweging in de EU.
Pas dan zal de stroom illegalen
opdrogen en dan kunnen die 40.000 goed opgevangen worden en is ook integratie
minder onmogelijk. Het is al rijkelijk laat want er zij al veel te veel
illegaal binnen gekomen. Maar als die volgens de nieuwe regMaar heeft de EU de flexibiliteit en de bestuurskracht (governance) om tot zo'n politiek te komen. Want dat is de hamvraag
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire