Van Maastricht tot Nu.
Wat in 1992 zo idealistisch fraai
klonk en in 2000 in de praktijk beproefd ging worden, een Europese
Monetaire Unie met een aantal landen als voorhoede voor de rest, heeft het
tegenovergestelde gebracht van wat bedoeld werd. Geen convergentie maar uit een
drijven, geen welvaart maar bittere armoede voor grote delen van de
bevolkingen, geen werkgelegenheid maar werkloosheid van 11% gemiddeld en meer
dan 25% in sommige landen en meer dan 50% jeugd werkeloosheid daar. Geen groter
vriendschap maar soms zelfs verbittering tussen de landen.
In twee delen om het kort te
houden. Eerst de wereld dan wij.
Hoe staat de wereld er midden 2015 voor vergeleken met 1990.
Ondanks de jarenlange Quantitative Easing door Japan heeft ook daar de
deflatie toegeslagen. De deflatie of de lage inflatie die maar niet wil stijgen
is een wereldomvattend verschijnsel geworden.
De FED laat als waarschuwing voor de markten doorschemeren dat toch een
renteverhoging dit jaar voor de hand ligt
De ECB maakt zich op, indien Draghi dat nodig acht, om de inflatie omhoog
te dwingen (gezien de ervaringen elders in de wereld een zeer optimistische
houding) de QE van 60 miljard euro per maand nog wat te intensiveren of langer
door te voeren. Internationale fondsen speculeren daar volgens het Wall Street
Journal al op door het opkopen van eurozone obligaties.
Mede door die ECB 60 miljard injecties wordt het stopzetten van de
geldverruiming door de FED voor de Emerging Markets wat gecompenseerd.
De beursbeleggers volgen deze rente en QE ontwikkelingen met argusogen want
die bepalen de aandelen koersen.
Al deze kunstgrepen zijn nodig om de markten en de economie niet te zeer te
verstoren. De Centrale Banken, niet de economie bepalen de beurswaarde van
ondernemingen.
Dit is zo bepalend geworden dat ze zich niet terug kunnen trekken en de ene
monetaire maatregel met de volgende moeten compenseren.
Zoals al wel wordt gezegd een eeuwigdurende Quantitative Easing, een voortdurende
lage rente. Niemand kan bevroeden hoe het gaat eindigen. Prognoses blijken keer
op keer gebakken lucht te zijn en de Centrale Banken hebben volgens vele
analisten hun kruit verschoten en zullen niet in staat zijn een volgende
recessie in toom te houden. Een zorgelijke ontwikkeling.
Om het kort en bondig te zeggen, de gevolgen van beslissingen zijn vaak
totaal anders dan de doeleinden als welhaast vaststaand
aannemen.
en zo ook Maastricht
waar de beslissing werd genomen de Europese Unie op te richten, de Europese
Monetaire Unie (EMU) van de aan de EU deelnemende landen met als munt voor die
gehele unie de euro.
De Economische Unie die welvaart en werkgelegenheid had gebracht moest
worden uitgebreid naar het politieke vlak.
Die monetaire unie zou leiden tot welvaart, naar elkaar toegroeien van de
lidstaten, werkgelegenheid, kortom een verenigd aantal zelfstandige landen met
dezelfde munt die door de Unie in voorspoed zouden groeien.
en de EU nu na 15 jaren.
De EU is tot nu toe geen monetaire unie geworden.
Van de 28 lidstaten zijn er 19 lid van een onderafdeling van de EU en
vormen zo inderdaad een monetaire unie met een gezamenlijke onafhankelijke centrale bank, de ECB, die de monetaire politiek bepaalt maar de
leden hebben volgens het verdrag van Lissabon de eigen fiscale zeggenschap
behouden.
Dus eigen begroting, fondsenverdeling, belastingen, uitgaven en
schuldvorming.
De andere lidstaten hebben elk hun eigen munt, hun eigen centrale bank en
bepalen hun eigen monetaire en fiscale politiek.
Er zijn grote crises geweest die door bail-outs, overname van schulden van
landen door de overheid deels zijn
opgevangen maar niet echt opgelost.
Het is de bedoeling dat mettertijd alle lidstaten van de EU de euro
aanvaarden en dus tot de euro zone toetreden. Of dat ooit zal gebeuren wordt
steeds twijfelachtiger want de euro zone waar eveneens verwacht werd dat de leden
ervan naar elkaar zouden toegroeien en weer de bekende welvaart en
werkgelegenheid zou toenemen is op een crisispunt beland waar men het erover
eens is dat zo verder doorgaan geen oplossing biedt.
Indertijd is er, ondanks de waarschuwingen van vele economen, geen rekening
mee gehouden dat een monetaire unie alleen kans van slagen heeft als de leden
ervan economisch geen grote verschillen tonen.
Evenmin dat de verschillende landen ook uiteenlopende optimale
mogelijkheden hebben.
Evenmin dat verschillen in cultuur van grote invloed zijn op de werk
omstandigheden.
De leden van de euro zone verschillen onoverbrugbaar sterk van elkaar en dus
is een monetaire unie onmogelijk en dat is nu duidelijk gebleken.
In het verdrag van Maastricht en dat van Lissabon zijn wel voorwaarden
gesteld waaraan alle EU landen moeten voldoen, die in het Stabilisatie en Groei
Pact later zijn aangescherpt en voor de eurozone door het Fiscal Compact nog
verzwaard zijn.
Zo moeten de EU lidstaten komen tot een situatie waarin (zoals bepaald in
de verdragen en aangescherpt in het Stabitiliteits en Groei Pact compleet met
groeipaden en sancties) het maximale begrotingstekort 0,5% bedraagt en de
staatsschuld 60% beide van het Bruto Binnenlands Product.
Dat befaamde 3% begrotingstekort dat steeds vermeld wordt is de grens waarboven de eurozone voor haar
leden ingrijpt met maatregelen tegen de lidstaat.
Maar bedenk wel dat het aanhouden van die 3% als normale grens al leidt tot
het oplopen van de staatschuld elk jaar met die 3% van het BBP.
Zodra EU lidstaten aan die voorwaarden voldoen moeten zij verplicht de euro
invoeren, Groot Brittannië en Denemarken uitgezonderd want die hebben bij het
verdrag van Lissabon een uitzonderingspositie geëist voor zij wilden tekenen.
Uit bijgaande tabel blijkt hoe de situatie in de eurozone zich ontwikkeld
heeft sinds het begin in 2000.
Het valt uit deze gegevens op te maken dat de eurozone in een hachelijke
situatie verkeert.
Doorgaan op de huidige voet kan gezien de enorme verschillen niet.
Er zijn nu twee stromingen binnen de EU (want de EU is hoe vreemd het ook
klinkt ook het gezag over die fundamenteel anders georganiseerde euro zone) hoe
de eurozone zo te wijzigen dat hij in
stand gehouden zou kunnen worden.
Mogen ga ik nadenken over de merites van die twee recht tegenovergestelde
stromingen.
tabel een de toestand van de eurozone landen in miljarden
tabel twee tabel toestanden niet eurozone EU landen en kandidaat landen
bedragen van nationale valuta omgerekend naar miljoenen euros
______________________________________________________________
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire