de toekomst van de eurozone
en misschien ook van de EU
is
de weg naar een politieke unie
Natuurlijk zijn er nu andere
zaken die in het middelpunt van de belangstelling staan. Het vluchtelingen
probleem dat meer het karakter van een volksverhuizing zou kunnen krijgen
gezien het feit dat de bevolking van Afrika tussen nu en 2050 zal verdubbelen
en dat we niet kunnen verwachten dat de EU nu zelfs maar een beetje zicht op dat probleem
heeft. Ad hoc beslissingen, as usual.
Daarnaast komt de rol van de
Centrale Banken en de effecten van Quantitative Easing met desondanks een blijvende
lage inflatie en de gevolgen ervan voor de wereldeconomie ook in het geding. En
de oorzaken van de heftige op en neer bewegingen van de beurskoersen en welke
organisaties daar een rol in spelen.
Maar verder in de toekomst van
onze eurozone blikken zoals die gezien wordt door de ogen van de regenten van
de Europese Unie is ook van belang. Komt die Europese Politieke Unie inderdaad
via de achterdeur binnen? Het rapport van de vijf presidenten geeft een goed
houvast voor een oordeel daarover. Het is saaie kost maar doet de wenkbrauwen
flink fronsen.
Zoals beloofd heb ik me wat verdiept in het rapport van de vijf presidenten
over de toekomst van de eurozone. Het is
niet zozeer een rapport maar een beleidsstuk dat de beoogde verdere ontwikkeling
van de eurozone in kaart brengt.
Wat me opvalt is dat het alleen betrekking lijkt te hebben op de euro zone
alsof die volledig los staat van de Europese Unie of er misschien identiek aan
is. Dat is uiteraard niet zo want beslissingen die de verdragen aangaan moeten
door de gehele EU worden genomen en niet door een ad hoc sub groep. Het draagt
een beeld met zich mee alsof de euro zone boven de Europese Unie uitgaat en dat
leden van de EU zich als zij aan de voorwaarden voldoen zich erbij kunnen
aansluiten terwijl de andere (toekomstige) leden van de EU er volkomen buiten
staan in een totaal ander verband, nationaal zelfstandig welke zelfstandigheid
in één klap verdwijnt als zij tot die euro zone toe treden. Een soort
omgekeerde wereld.
Natuurlijk is wat ik er uitgelicht heb maar een deel. Het gehele rapport
telt zo'n 25 pagina's. De taal is vaak suggestiever dan definitief
Completing Europe's Economic and
Monetary Union
luidt de titel van dit beleidsstuk van de Vijf Presidenten. Het telt vijf
hoofdstukken:
-De aard van een Diepe, Echte en Rechtvaardige Economische en Monetaire
Unie.
-Op weg naar een Economische Unie -
Convergentie, Voorspoed en Sociale Cohesie
-Op weg naar een Financiële Unie - geïntegreerde Financiën voor een
geïntegreerde Economie
-Op weg naar een Fiscale Unie - een geïntegreerd raamwerk voor gezonde en
Geïntegreerde Fiscale Politiek
-Democratische Verantwoording, Legitimiteit en Institutionele Versterking
Ik probeer de essentie van het stuk weer te geven. De term "Politieke
Unie" wordt niet in de namen van de hoofdstukken genoemd maar duikt daarna
al snel op. Hier en daar zal ik door dik gedrukte letters kernpunten aangeven
Het eerste hoofdstuk geeft de weg aan. Als
niet als vijfde genoemde unie valt daar als eindpunt de politieke unie vermeld die
het fundament voor de vier unies is door democratische verantwoording, legitimiteit
en institutionele versterking.
Elk van de vier Unies is afhankelijk van de andere en de unies moeten zich
dus parallel met elkaar voor alle lidstaten ontwikkelen in korte en langere
stappen. Van overleven naar bloeien.
Om de euro zone zich te laten ontwikkelen van nationale regels en richtlijnen
tot een stels el van verdere deling van souvereiniteit binnen de
veelal reeds bestaande gemeenschappelijk instituten. In de praktijk accepteren
van gezamenlijke besluitvorming over
elementen van de nationale
begrotingen en economische politiek. Dit zou de weg voorbereiden voor publiek risico delen.
Stap één. (1 juli 2015 tot 30 juni 2017)
Voortbouwen op bestaande instrumenten door het best mogelijk gebruik van de
bestaande Verdragen. Vergroten van de concurrentiekracht en structurele
samensmelting, het completeren van de Financiële Unie en het bereiken van verantwoorde
fiscale politiek op nationaal en euro
niveau en de democratische verantwoording vergroten.
Stap twee. (completeren van de EMU)
Concrete verder strekkende maatregelen om de economische en institutionele
structuur van de EMU af te maken. Een binderder
convergentieproces door een reeks gemeenschappelijk overeengekomen
benchmarks voor convergentie die een wettelijke basis zouden kunnen krijgen.
Dit is een van de voorwaarden voor elke lidstaat van de euro zone om deel te
nemen aan een schok opvang systeem voor de euro gedurende deze tweede stap
Laatste stap (op zijn laatst tegen 2025).
Bij het einde van stap twee zou een diepe en echte EMU een stabiele en
voorspoed brengende plaats zijn voor alle inwoners van de EU lidstaten die de
euro delen, en aantrekkelijk voor andere EU lidstaten die toe willen treden als
zij er rijp voor zijn.
Hoofdstuk twee. Geen verdere "Pacts" met een niet bindende kracht
maar vooruitgang op basis van EU wetgeving naar een economische unie van samensmelting (convergence), groei en
banen.
Vier pilaren.
-een euro zone systeem van Concurrentie Autoriteiten
-versterkte implementatie van de macroeconomische Imbalance Procedure
-groter nadruk op werkgelegenheid en sociaal functioneren
-sterkere coordinatie van de economische politiek binnen een herschreven
European Semester.
Die autorieiten moeten onafhankelijke
eenheden zijn met een mandaat om te evalueren of de lonen evolueren in lijn met de
productiviteit, dit vergelijken met andere eurozone landen en vergelijkbare
handels partners. Ook een mandaat om voortgang te evalueren van
economische hervormingen.
Een eurozone stels el van
Concurrentie Autoriteiten brengt deze samen met de Commissie die de acties van
de nationale CA's op jaarlijkse basis coordineert.
De MIP (macroeconomische Imbalance Procedure) moet op twee fronten werken.
Niet alleen het ontdekken van imbalances maar structurele hervormingen
aanmoedigen. De corrigerende arm ervan moet met kracht worden gebruikt. Hij
moet in werking treden zodra imbalances zijn geïdenfificeerd en gebruikt om de
uitvoering van hervormingen te
monitoren.
Ook het beter ontdekken van imbalances voor de eurozone als geheel. Dus
focussen op het corrigeren van schadelijke externe tekorten die een risico
vormen voor het goed functioneren van de euro zone (bijvoorbeeld stoppen van
kapitaalstromen).
Ook het kweken van effectieve hervormingen in landen die grote en
voortdurend rekening overschotten hebben als die veroorzaakt worden door
onvoldoende binnenlandse vraag en/of lage groei potentie.
Werkgelegenheid.
De arbeidsmarkt: meer mensen van alle leeftijden aan het werk, de juiste
verhouding tussen flexibele en vaste arbeidscontracten, de scheiding vermijden
tussen insiders met grote bescherming en anderen, wegschuiven van belastingen
op arbeid, herintrede steun voor werklozen, etc etc.
Sterkere coordinatie van economische politiek.
De lidstaten heldere aanbevelingen geven om te focussen op prioritaire
hervormingen die noodzakelijkzijn om potentiele groei te bevorderen, banen
schepping bevorderen, lidstaten zouden
een raad van vrijheid moeten hebben over de exacte uit te voeren maatregelen.
Lidstaten moeten aansprakelijk worden gesteld voor het uitvoeren van hun
verplichtingen. Het MIP daarbij ten volle gebruiken.
Betere integratie van euro zone en de nationale dimensie.
Formaliseren van het convergentie proces.
In stap twee moet het convergentie
proces naar steviger economische structuren binderder worden. Gemeenschappelijke hoog niveau
standaarden in de EU wetgeving gedefiniëerd als souverein over (met zeggenchap over) politiek van
gemeenschappelijke aard worden gevestigd. Dat vereist verdere harmonisering.
Belangrijke en aanhoudende convergentie
naar soortgelijke schokbestendige economieën moeten een voorwaarde zijn voor
een schok opvang stels el zijn dat
voor de euro moet worden opgezet.
Op weg naar een Financiële Unie - geïntegreerde Financiën voor een
geintegreerde Economie
De bankenunie
De Bank Resolution and Recovery Directive moet in alle nationale
wetgevingen worden opgenomen. Cruciaal voor de risico deling met de private
sector
Een adequaat overbruggings financierings systeem om genoeg geld te hebben
als een bank opgeheven moet worden zelfs al is het Single Resolution Fund nog
niet volledig gevuld.
Een geloofwaardige backstop voor het Single Resolution Fund en een gelijk
speelveld voor banken is alle lidstaten. Bijvoorbeeld door het ESM.
Een Europees Deposit Insurance
Scheme omdat de huidige nationale regelingen kwetsbaar zijn. Een,
gemeenschappelijk systeem zou sterker zijn bij toekomstige crises.
De doelmatigheid van het ESM banken
herkapitalisering system moet herzien worden wat betreft de restrictieve aard van
de criteria om ervoor in aanmerking te komen met in stand houding van de
bail-in regels . Een eenvoudiger in
te zetten mechanisme zou het vertrouwen van de depositoren vergroten.
De Capital Markets Union
Risico deling, risico poolen en verzekeren dat alle
financiële instellingen voldoende risico beheersings structuren hebben en potentieel
gezond zijn.
Cross-border-risk-sharing Daarvoor is een enkele
Europese capital markets supervisor
nodig. Dit is niet alleen van belang voor de eurozone landen maar voorde gehele
EU.
-Op weg naar een Fiscale Unie - een geïntegreerd raamwerk voor gezonde en
Geïntegreerde Fiscale Politiek
Fiscale politiek is een zaak van levensbelang voor een Monetaire Unie. De
som van de nationale begrotingen moet leiden tot een fiscale opstelling van de
eurozone als geheel. In een financiële crisis kunnen nationale
begrotingen overweldigd worden en zijn
de nationale absorbers niet genoeg. Daarom moet er op de duur een eurozone omvattende fiscale stabiliserings
functie zijn als eindpunt van een proces van aanzienlijke economische convergentie, fiscale integratie en
verdere coordinatie van het samen beslissingen nemen over nationale begrotingen
met een versterking van de democratische verantwoording.
Er zou dus een adviserend Europees
Fiscaal Bestuur moeten komen. Dat zou de nationale Fiscale Raden
coordineren en complementeren die al bestaan in het kader van de EU directive
over budgetary frameworks, (begrotings raamwerk).
Het mandaat zou moeten berusten op de beleidsprincipes neergelegd in bijlage
2.
Een Fiscale Stabilisatie Functie voor de eurozone
Alle volwassen Monetaire Unies hebben een gemeenschappelijke macroeconomische
stabilisatie functie om beter de schokken op te vangen die niet op het nationale
niveau opgevangen kunnen worden. Dit zou een natuurlijke ontwikkeling in de eurozone
zijn op langere termijn. Het eindpunt
van een proces van convergentie en verder poolen van beslissingen nemen over
nationale begrotingen. Het ontwerpen daarvan vereist meer diepgaand werk.
Het zou een van de taken van de
voorgestelde expert groep.
Democratische Verantwoording, Legitimiteit en Institutionele Versterking
Een sleutelrol voor het Europese Parlement en de Nationale Parlementen.
Intergouvernementale oplossingen
moeten gebracht worden binnen het
wettelijk raamwerk van de EU.
De beheersing over het ESM is te complex en langdurig. Het beheer ervan zou
volledig moeten worden geïntegreerd binnen de EU verdragen.
De eurogroep heeft een centrale rol. Dit kan op de korte duur leiden tot
een versterking van het presidentschap ervan en de middelen waarover de groep
beschikt. Op de langere duur een
full-time president met een helder mandaat binnen het raamwerk van dit rapport.
Wellicht een grotere rol in het vertegenwoordigen van de euro binnen en buiten
de eurozone.
Een euro zone ministerie van
financiën (treasury).
Gemeenschappelijke besluitvorming over fiscale politiek.
Geen centralisatie van alle aspecten van belasting en uitgaven.
Maar sommige beslissingen zullen in toenemende mate gezamenlijk moeten
worden genomen met inachtneming van democratische verantwoording en
legitimiteit.
Een toekomstige Treasury zou hiervoor de plaats kunnen zijn.
------------------------------------------------------------------------------------------
sleutelwoorden:
convergentie = samensmelten, naar
elkaar toe groeien
integratie
gezamenlijk
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire