Europese Unie
Echte Democratie of Surrogaat
een poging iets heel complex te
begrijpen
Gisteren hield ik me bezig met de verdere ontwikkeling van de eurozone en
de Europese Unie. Mijn conclusie was dat de EU achterstevoren werkt en zo
situaties schept waarvoor de bestaansvoorwaarden nog moeten worden vastgesteld
en verwezenlijkt. Het paard achter de wagen.
Daarbij is een van de kenmerken dat steeds wanneer de zaken goed fout lopen
er een ad hoc oplossing moet worden geschapen. Vaak is daar een creatieve uitleg
van de Verdragen waarop de Europese Unie berust voor noodzakelijk en verdwijnt
er meer zeggenschap naar Brussel.
Zo is voor de onderdehand beruchte Griekse bailout in 2010 het verbod op
directe financiële onderlinge hulp aan de kant gezet door het hanteren van een
clausule over een plotselinge noodsituatie die niet te voorzien was en niet de
schuld van het slachtoffer ervan was. Wat de Engelsen
an Act of God en wij Force Majeure noemen, overmacht.
Griekenland voldeed absoluut niet aan die voorwaarden want het had gewoonweg de zaak vanaf 2001 tot 2009 bedrogen.
Het gevolg was dat één van de principes van de Verdragen, het ophouden van
de eigen broek, voor goed aan de kant werd gezet en er een totaal nieuwe
eurozone werd geschapen waarin onderlinge hulp niet meer verboden kon zijn. Als
er één schaap over de dam is...
Om toch de schijn van het verdrag te redden werd het ESM in leven geroepen
zodat het geen directe financiële steun onderling was maar via een
tussenpersoon, dus indirect plaatsvond en dat was niet in de Verdragen
verboden. Maar waardoor de nationale parlementen (op een enkele na) buiten spel
werden gezet.
Overigens werd dit wel door alle parlementen van de eurozone goedgekeurd.
Maar via welke weg is dat ESM tot stand gekomen?
Dan komen we op het mysterieuze pad van de besluitvorming van de Europese Unie. Want weliswaar wordt in de
verdragen de verdeling van de macht tussen Europese Unie en de lidstaten (vaak
multi-interpretabel) uit de doeken gedaan maar de uitwerking van die macht berust
bij de Instituten van de Europese Unie. Voor het gemak Brussel genoemd en die
uitwerking wordt over ons uitgestrooid in de vorm van, om een officiële EU taal
te gebruiken neem ik de Engelse
termen, regulations, directives, decisions, recommendations.
Regulations gelden bindend voor alle lidstaten, directives gelden voor de
aangesproken lidstaat/lidstaten die dan
zelf mag/mogen bepalen hoe deze in te
voeren en uit te voeren, een decision geldt alleen voor de betrokkene en
recommendations zijn aanbevelingen en vrijblijvend.
Maar wie zijn diegenen die verantwoordelijk zijn voor deze vier soorten uit
Brussel komende wetten en voorschriften.
De European Council, de Council (of Ministers), de Commission, het Europees
Parlement.
Allereerst de European Council, het hoogste orgaan, die bestaat uit de regeringsleiders van de
lidstaten. Hun beslissingen zijn unaniem. Zij geven de politieke lijnen en
prioriteiten aan maar houden zich niet bezig met de actuele wetgeving.
Dat is de officiële situatie. In de praktijk, zoals nu te zien is bij de
vluchtelingen crisis vatten zij hun mandaat breder op.
In plaats van een keer per zes maanden, zoals in de verdragen vermeld,
komen zij geregeld bij elkaar als er een crisis situatie dreigt. Als uit de
besprekingen zoals nu, over de vluchtelingen crisis, blijkt dat er geen
overeenstemming is over het te voeren beleid of zelfs over concrete zaken zoals
een verdeling van de vluchtelingen over de lidstaten. Vaak voeren zij informeel
overleg.
Omdat unanimiteit voor een besluit vereist is kan dat of een blokkering of
een vertraging van besluitvorming tengevolge hebben.
De ware macht in de Europese Unie en dus ook in de eurozone berust derhalve
bij deze European Council, de Raad van Regeringsleiders.
De Council (Raad van Ministers) heeft de wetgevende macht in de EU in
handen maar kan die delegeren aan de
Commissie en beide kunnen in feite wetsvoorstellen en wetten maken. Een scherp
onderscheid tussen wetgeven en uitvoeren wordt niet gemaakt. Dat heeft nu
geleid tot het voorstel van Duitse Minister van Financiën, de heer Schaüble, om
de Commissie alleen de politieke taak te laten behouden, de wetgeving dus wat
de eurozone betreft, en de controlerende taak op de uitvoering over te hevelen
naar een daartoe te benoemen functionaris.
De teksten van de voorstellen worden door de Commissie gemaakt en voorgelegd
aan de Raad van (betrokken) Ministers van de lidstaten voor evaluatie en
commentaar en daarna voor aanvaarden of afkeuring aan het Europees parlement.
De Commissie bestaat uit een vertegenwoordiger uit elke lidstaat.
Het stemmen in de Council vindt plaats met een gekwalificeerde
meerderheid.
- 55% meerderheid van de lidstaten bij een aanwezigheid van tenminste 15
lidstaten bij een voorstel van de Commissie of Hoog Vertegenwoordiger.
-in andere gevallen 72% die een meerderheid van minimaal 65% van de
bevolkingsgrootte vertegenwoordigt.
Er zijn ook gevallen waarin unanimiteit wordt vereist.
Het parlement keurt de wetsvoorstellen goed of af.
Wij moeten natuurlijk niet de aanzienlijke
macht vergeten van de Europese Unie functionarissen, ambtenaren in
Brussel die de inhoud, uitwerking, gevolgen en reikwijdte van de wetsvoorstellen
voor de Council en het Parlement moeten voorbereiden daarbij bijgestaan of
gehinderd door een leger van lobbyisten die de belangen van hun achterban zo trachten
te behartigen.
Het grote verschil met een gewone parlementaire democratie is dat er in dat
geval sprake van een regering is die in normale gevallen op een politieke meerderheid
in het parlement steunt en daardoor een te voren goedgekeurd politiek bepaald
regeringsprogramma kan uitvoeren zonder beperkingen van onderwerpen en waar
alleen het parlement stemrecht heeft.
In de EU is dat niet het geval. Tussen Commissie en Parlement is er geen
politieke band, het parlement bepaalt slechts of de commissieleden geschikt
zijn voor hun taak.
Het EU parlement zelf bestaat in
eerste instantie uit door de bevolking van hun thuisland gekozen vertegenwoordigers van dat
land die zich in het parlement bundelen tot fracties van gelijkgezinde
politieke kleur. Zo zitten VVD en D66, in Nederland respectievelijk regeringspartij
en oppositie partij in het EU parlement beide in de liberale fractie.
Twee niet te vergelijken constructies dus.
Naar mijn mening is dit en de verre afstand tussen wetgevers, inclusief de
Brusselse ambtelijke staf, en
(bewoners van de) lidstaten een van de oorzaken dat EU wetgeving vaak slecht
valt en faalt en dat de bevolkingen steeds minder affiniteit met de Europese
Unie voelen.
De traagheid en vaak onmogelijkheid om snel te reageren van de
verschillende niveaus in het wetgevende circuit schuilt hierin dat de
unanimiteit en de gekwalificeerde meerderheid een ernstige vertragingsfactor
vormt.
Dit gaat gepaard aan het gegeven dat de European Council (de
regeringsleiders dus) qualitate qua mede de belangen van de eigen lidstaat
naast die van de Europese Unie als geheel behartigen hetgeen eveneens geldt
voor de Council (Raad van Ministers).
Dit leidt ertoe dat tegenstemmen van één van de European Council
regeringsleiders of een gekwalificerde minderheid van de Council (Raad van
ministers) voorstellen al in de kiem kan smoren of langdurig vertragen tot een
aanvaardbaar compromis is bereikt.
Op geen enkele manier derhalve te vergelijken met de wijze waarop
besluitvorming in een echte democratie tot stand komt en wordt uitgevoerd.
De ongecoördineerde en chaotische wijze waarop het vluchtelingen probleem
nu wordt aangepakt nadat Duitsland een luid welkom uitsprak voor de
vluchtelingen die dan wel dwars door Europa heen Duitsland moeten zien te
bereiken door landen die daarmee voor onoverkomelijke logistieke problemen
worden gezet en zelfs hun grenzen menen te moeten sluiten.
Waarbij, en dat was ruimschoots te voren te voorzien, de asielaanvragen in
het land van binnenkomen niet meer te organiseren vielen zodat een massa
ongecontroleerde vluchtelingen Europa overspoelt waarvan niemand weet of en
zoja wanneer daar een einde aan komt.
Waar een verdeling van de vluchtelingen over de Europese Unie lidstaten
door de Raad van Ministers op zo korte termijn voor de oostelijke lidstaten
niet aanvaardbaar blijkt te zijn.
Waar daardoor wrijving en grove kritiek tussen de lidstaten onderling
losbreekt.
Dat alles laat keihard zien hoe de Europese Unie wordt bestuurd en hoe
weinig eenheid er is.
Wie denkt dat meer macht en souvereiniteit aan Brussel overgeven de
Europese Unie beter zou doen functioneren moet lijkt mij een idealist met
oogkleppen voor zijn.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire