Is de EU en eurozone van Brussel
of van de lidstaten
Eergisteren heb ik mijn gedachten
over het beleidsplan van de vijf presidenten opgeschreven.
Intussen is op 9 september de
State of the Union toespraak voor het Europees Parlement door de president van de
Commissie, de heer Juncker gehouden.
"Er is niet genoeg Europa in
deze Unie. En er is niet genoeg Unie in deze Unie"
"Wij hebben meer Europa
nodig, wij hebben meer Unie nodig"
Dat was het raamwerk voor de verdere speech.
Ik bekijk deze uitspraken even in het licht van wat Ambrose Evans-Pritchard
de ervaren analist in de Financial Telegraph over de Europese Unie schreef.
"De oostelijke staten van de EU zijn geschokt dat zij de zeggenschap
(sovereignty) over hun landsgrenzen hebben verloren, net zoals zuid Europa de
economische zeggenschap heeft verloren door zich aan te sluiten bij de
euro".
De reacties van de oostelijke staten kennen we. Zij willen niet meedoen aan
een afgedwongen opnemen van een aantal migranten, een verdeling van hun aantal
over alle EU lidstaten. Dat is de kloof oost-west want het westen neemt hen
ruimhartig op en legt zich bij een verdeling over de lidstaten neer.
De kloof noord-zuid werd weer eens duidelijk bij het Ambrosio weekend waar
ik vorige keer al wat over zei. Daar kwam de steeds verder op de spits gedreven
tegenstelling over de fiscale politiek, de austerity tegenover de flexibele
leencultuur, tussen Duitsland (en de andere noordelijke landen die Duitsland
steunen) en in dit geval Frankrijk dat Duitsland er van beschuldigde de
monetaire unie te vernietigen door het moralistisch vasthouden aan het opruimen
van de schulden.
Daarbij moet worden opgemerkt dat, zoals vaak gebeurt, Spanje als schoolvoorbeeld geven voor het
slagen van het austerity medicijn niet helemaal klopt.
Want Spanje leeft op door zijn loonsverlagingen waardoor bijvoorbeeld, zoals
ik al eerder heb gezegd, Renault autos
nu in Spanje worden gemaakt in plaats van in Frankrijk dat daardoor schade
lijdt.
Ja, de lonen in Spanje liggen haast 30% lager dan in Frankrijk. Dat geeft
Spanje voor de export een voorsprong maar die wordt gefinancierd door de
werkende bevolking die de loonsverlagingen heeft moeten accepteren in het kader
van de hervormingen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat Frankrijk geen schuld treft voor hun
achterblijven bij de toch al minimale groei in de eurozone.
Dat is een van de schaduwkanten van de eurozone. De lidstaten hebben
dezelfde munt maar gescheiden begrotingen en concurreren naar hartelust met
elkaar. De winst voor de een is het verlies voor de ander. Het target 2 systeem
laat zien tot welke grote verschillen dat leidt.
Deze uitweiding om aan te geven dat er dus alle reden voor is van mening te zijn dat
de eurozone geen natuurlijke eenheid is maar
op kunstmatige wijze is geforceerd door de euro. Want als de lidstaten
economisch gelijkwaardig zouden zijn bestond het bovengenoemde probleem niet.
Behalve dat Juncker uitgebreid over het beleidsstuk van de vijf presidenten
sprak waarover ik vorige keer mijn gedachten liet gaan was hij opener over de
democratie, legitimiteit en versterking ervan dan in dat stuk.
Hij ziet, denk ik, de Commissie als de regering en het Europees parlement
als een echt parlement van de Europese Unie en de eurozone.
Als ik het verdrag van Lissabon lees denk ik echter dat de ware wetgevende
macht in de EU ligt bij de Raad van Regeringsleiders, zij leggen de
beleidslijnen vast.
Daarbij zijn zij gebonden aan de restricties vastgelegd in het verdrag van
Lissabon waar bepaald wordt wat de bevoegdheden van de EU zijn en welke zij
delen met de nationale parlementen met de stipulatie dat al het andere de
competentie van de afzonderlijke lidstaten is. Het Europees Parlement heeft dus
ook wat dat betreft een beperkt mandaat.
De Commissie deelt zijn taak van wetsvoorbereiding met de raad van
ministers (in steeds wijzigende samenstelling) en heeft toezicht op de
uitvoering.
Een vergelijking zien tussen echte parlementen en regeringen en het EU
parlement (dat bovendien niet de bevoegdheden van echte parlementen heeft) en de
Commissie loopt dus flink mank.
Maar uit Junckers woorden dat hij een politiek president van de Commissie
is en het EU parlement als echt
wetgevend orgaan beschouwt moet je wel opmaken dat hij in de EU een andere
koers wil met veel meer bevoegdheden voor de Commissie. Dat blijkt ook klaar en
helder uit het beleidsstuk waar een centralistische en de nationale zeggenschap
ondermijnende trend uit spreekt.
In dat verband is tekenend dat zoveel geregeld lijkt te kunnen worden binnen het kader van de verdragen. Waarbij een
voorbeeld punt is dat wel de monetaire politiek maar niet de fiscale politiek
in het verdrag aan de EU is opgedragen en dat dus de fiscale politiek,
belastingen, begrotingen, uitgaven, een zaak van de individuele lidstaten zelf
is. Waarbij onderlinge directe financiële steun verboden is. Vandaar het
omzeilings middel het ESM.
Hoewel wel een coordinatie is voorzien, maar dat
is niet identiek aan zeggenschap, sovereignty.
Ook hier bestaat
er een verschil tussen de opvattingen van noord en zuid Europa.
Het lijkt erop dat we met deze state of the union
en het beleidsvoorstel van de vijf presidenten komen tot een geruisloos
ingevoerde feitelijke politieke
unie in plaats van een echte politiek
unie middels principiële veranderingen
van de verdragen door alle lidstaten goedgekeurd. De verdragen die nu zelfstandige staten kennen
met bepaalde taken die deze aan de EU toegewezen hebben, sommige gedeeld zien met de
nationale parlementen en alle andere tot
de competentie van de individuele lidstaten doen behoren.
Oftewel, zo denk ik, een Brussels e
politieke unie in plaats van een die op democratische wijze verkozen en gekozen
is door de lidstaten.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire