Is de gehele eurozone er zoveel beter aan toe dan Griekenland
misschien wel maar veel verschil is er in feite niet
Gisteren gaf ik als mijn mening over de hulp voor Griekenland dat dat echte hulp zou moeten zijn die een groei uit de huidige failliet situatie mogelijk maakt en niet een alleen maar een verschuiving van de financiële schulden naar de verre toekomst mag zijn maar een oplossing ervoor en die voorts een situatie schept waarin niet alleen fiscale groei maar eveneens een verbetering van de koopkracht van de werkende bevolking mogelijk zou worden.
Iedereen die
Griekenland goed functionerend binnen de eurozone zou willen behouden zou zo
kunnen denken, vermoed ik.
Maar de eurozone
moet dan wel in staat zijn een dergelijke situatie te scheppen.
Jammer genoeg is
de situatie van de eurozone zelf wat groei, begrotingstekorten, staatsschulden
en werkloosheid cijfers, kernindicatoren
van de eurozone gezondheidstoestand, niet erg rooskleurig.
De eurozone heeft
over 2014 een begrotingstekort gekend van 2,4% hetgeen inhoudt dat de eurozone
staatsschuld ook met dat percentage is toegenomen. Dat percentage, zoals
berekend door de World Debt Clock wijkt een aantal procenten af van dat door de
eurozone zelf opgegeven hetgeen een gevolg moet zijn van de gebruikte
berekeningsmethodes. Hoe dan ook zijn beide flink boven de 90% van het eurozone
GDP, meer dan 30% meer dan het maximum dat de eurozone zelf als gevarengrens hanteert. De prognoses geven
weliswaar aan dat de komende jaren het begrotingstekort verder zal teruglopen
maar zolang dat tekort bestaat zal de staatsschuld in euro aantal toenemen. Pas
bij een begrotingsoverschot zal dat bedrag aan schuld gaan teruglopen. En wanneer dat surplus zal komen
valt niet te vast te stellen.
Een flinke
echte groei zou het schuldpercentage kunnen doen zakken. Als namelijk het echte GDP,
het bruto binnenlands product (dus gecorrigeerd voor de/inflatie) sneller
toeneemt door grote groei dan de schuld door het begrotingstekort toeneemt,
loopt dat tekort percentagewijs terug en ontstaat een betere verhouding
schuld/GDP. Maar in 2014 was de eurozone groei slechts 1% hetgeen vele
procenten tekort is om dat te realiseren. De prognoses voor de komende jaren
laten ook geen snelle stijging van de groei zien en de stijging die er is is
niet erg solide.
Als derde
indicator toont de eurozone een werkloosheid van 11,1% die vrij standvastig is
en slechts heel langzaam afneemt en per lidstaat enorm kan verschillen. Dat grote verschil tussen lidstaten is ook
geen goed teken. Om die werkloosheid te doen
afnemen is eveneens een fikse economische groei noodzakelijk. Als complicerende
factor komt daarbij dat in de dienstensector de automatisering juist een groot
aantal arbeidsplaatsen overbodig maakt waardoor daar zelfs massaontslagen
vallen.
Dat alles in
aanmerking genomen is het voor de eurozone al een uiterste inspanning om de
zaak draaiend te houden en heel langzaam voortgang te boeken in groei,
begrotingstekorten en werkgelegenheid.
Een zodanige hulp als
boven geschetst daarbij aan Griekenland te bieden is in feite onmogelijk. Vijf
andere lidstaten hebben een staatsschuld van meer dan 100%. Algemeen wordt 90% als kantelpunt gezien, daarboven is
men te ver weggezonken om er nog zelfstandig bovenop te komen. Zes lidstaten
hebben een werkloosheid percentage van boven de 10%. Acht lidstaten hadden in
2014 een begrotingstekort hoger dan zelfs 3%. Elk percentage onder de 0 levert
meer schuld op. Slechts drie lidstaten hebben een surplus.
Nog meer
lenen op de kapitaalmarkt, zeker in de
wetenschap dat de FED wellicht in september al de rente gaat verhogen, dat het
VK dat ook zal doen en dat de rente op obligaties al aan het stijgen is ondanks
de 60 miljard euro per maand aankoop door de
ECB die naar verwachting de rente juist uiterst laag zou houden is ook
geen oplossing en zou de eurozone problemen nog vergroten.
Ik heb een staatje
opgesteld waarin BBP, staatsschuld in euros en percentage, werkloosheid
percentages, groeicijfers (naar verwachting 2015) en begrotingstekort/surplus
over 2014 bijeen zijn gebracht en dat zo een overzicht geeft van de fiscale en
economische gezondheidstoestand van de eurozone lidstaten en de eurozone
totaal. Dat geeft aan hoe elk van de lidstaten en de gehele eurozone er voor
staat. Ter vergelijking heb ik de gegevens van het Verenigd Koninkrijk, ook EU
lidstaat, er aan toegevoegd.
De cijfers spreken voor zich. Zoals ik al vaak
heb gezegd, vijftien jaren euro hebben vijftien jaren van gestage achteruitgang
veroorzaakt. Maar dit alles zijn slechts mijn privé gedachten.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire