Macron en Gabriel vertellen hoe de eurozone en de EU weer een model Europa kunnen worden. Maar dan wel op hun manier.
weer iets om goed over na te denken. Waar gaat dat nu weer heen
Als je alle voorstellen, plannen en visies op de eurozone en de Europese
Unie in beschouwing neemt, van terug naar de Europese Economische Gemeenschap
tot een Europese Superstaat, moet je toch wel tot de ontdekking komen dat er
iets fundamenteels aan mis is of
schort. Dat moeten de EU machthebbers ook weten.
Maar hun belangen lopen teveel uit elkaar om tot een voor allen
aanvaardbare oplossing te komen. De politieke leiding van de eurozone is niet
in staat de economie door gecoördineerde fiscale maatregelen voldoende te
stimuleren. Wat voedsel voor de ene economie is is gif voor een andere.
Dat is ook de reden waarom de ECB te veel macht heeft gekregen door in de
plaats van de politieke inerte leiders te treden om de problemen aan te pakken
en zijn prijsstabiliteit mandaat steeds verder heeft kunnen oprekken en nu
zelfs politieke uitspraken doet en meedoet in politieke gremia en zo zijn
onafhankelijkheid teveel belast.
Gisteren was er de visie van de Griekse Tsipras op de mogelijke toekomst
van de eurozone. Waarschijnlijk mede ingegeven door de Griekse crisis maar niet
onrealistisch.
Vandaag zijn het twee andere prominente figuren die hun visie op de
toekomst van de EU en eurozone geven.
Zet twee ras socialisten bij elkaar, dit keer Gabriel de Duitse socialistische
minister van economische zaken en Macron de Franse socialistische minister van economische
zaken en zie wat zij, als zij de macht hadden, zouden willen bekokstoven:
een Europese Economische en Sociale Unie.
De grondgedachte achter socialistische visioenen is altijd dezelfde: gooi
de hele boel samen onder centrale leiding en alles komt goed.
De twee constateren dat alom het
Europese ideaal in twijfel wordt getrokken. Niet verrassend vinden zij gezien
de crisis van de laatste jaren die twee zwakke punten in de Europese
architerctuur heeft blootgelegd.
Allereerst het einde van de economische convergentie zoals de werkloosheid
aantoont.
De tweede de politieke spanningen binnen de unie zelf en de anti europese
krachten in de lidstaten.
Zij vinden dat het is nu tijd is het economische en politieke debat opnieuw
te voeren en de eurozone weer op orde te brengen en wel als deel van een groter
plan voor een unie waaarin alle leden hun plaats vinden.
Een nieuwe integratie weg voor de eurozone.
Een economische en sociale unie via een gefaseerd process van convergentie
(samensmelten) door structurele hervormingen (arbeid, zakenwereld) en institutionele
hervormingen (functioneren van economisch beheer) maar ook sociale en belasting
samensmelting waar nodig (minimum loon en
geharmoniseerde vennootschapbelasting).
Dat zou de individuele economieën versterken, een echt identiek speelveld in de eurozone
scheppen dat sociaal dumpen en belasting concurrentie voorkomt. Het zou het
economisch potentieel van de EMU vergroten.
Het eist een fiscale macht die naast en boven de nationale begrotingen
staat.
Zij stellen een eurozone ministerie van financien naast dat van de
individuele lidstaten voor met een eurozone financiële baas en gezamenlijke
begroting gevoed door gemeenschappelijke financiêle transactie belasting en een
deel van de vennootschapbelasting heffing, op basis waarvan leningen kunnen worden
afgesloten. Samengevoegde schulden, een gemeenschappelijk monetair fonds en een
aparte organisatie en vertegenwoordiging binnen het Europees parlement.
Het ESM zou omgezet worden in een Europees Monetair Fonds.
Tevens om het gevoel van eenheid te bevorderen zouden alle jongeren zes maanden betaald in een
andere lidstat kunnen doorbrengen.
Dit zou niet beperkt blijven tot de eurozone. Die wordt de kern van een
uitgediepte Europese Unie met meer subsidiariteit (=het wordt beslist en
uitgevoerd waar dat het beste kan) en gestroomlijnd beheer.
Het fundament is de common market, die zou beter geintegreerd moeten worden
met kernpunten zoals energie en digitale economie.
In het kort komt hun visie daar op neer.
Het is de maar al te veel geponeerde stelling dat als je alles centraliseert
en centraal beheert en centraal organiseert en centraal deelt op mysterieuze
manier alles beter gaat.
Daarbij wordt over het hoofd gezien dat zo'n constructie juist de ambitie
en noodzaak om per lidstaat de zaken op orde te brengen overbodig maakt omdat
het geheel voor de delen zorgt.
De twee zeggen wel dat deze constructie naast die van de zelfstandige lidstaten
staat maar in werkelijkheid staat hij er boven en zal door zijn functie als
"hulp in nood" de eigen verantwoordelijkheid van de lidstaten
overnemen die daardoor hun zelfstandigheid verliezen.
Bovendien en ook daardoor worden de te grote verschillen in economisch
potentieel van de lidstaten hiermee niet opgelost maar ingebed.
Juist door die grote verschillen kan een Griekse crisis optreden en kan in
de ene lidstaat grote armoede zijn en in een andere veel meer welvaart en dus
welzijn omdat ze over één geldelijke kam, de euro, worden geschoren en niet hun
eigen evenwicht kunnen bepalen. Dat is een van de grote zwaktes van de
eurozone.
Meer financiele samensmelting lost ook dat niet op.
Dat is ook de reden waarom de eurozone steeds kritischer wordt bekeken.
Wat ik ook als een probleem van de centralisatie zie:
De ECB hoeft zich ook niets gelegen te
laten liggen aan de neveneffecten van hun QE programma op de lidstaten
en doet dat ook niet niet gezien de uitlatingen van de heer Draghi.
De ECB heeft ermee één doel, inflatie creëren, en om dat te bereiken
moeten de lidstaten en andere financiële instellingen die voor hen schadelijke
neveneffecten ervan maar accepteren en zich zelf inspannen om ze te
neutraliseren.
Dat is ook het gevolg van centraliseren van niet samen te voegen elementen.
Het doel gaat daardoor de schadelijke middelen heiligen.
Daarmee houd ik voor vandaag op met overpeinzen en ga wat in de tuin
werken. Dat is goed voor het lijf.
En morgen zijn er weer dezelfde of misschien ook nog andere problemen om te
overdenken.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire