Uitgestelde Belasting Waardepapieren
Wat lezen we nu echter in Der Spiegel. Het blad schrijft dat de EU
Commissie meerdere Zuideuropese landen ervan verdenkt noodlijdende banken met ontoelaatbare
staatshulp te steunen. Dat kan nieuwe schokgolven door de bankensector sturen,
vooral in Griekenland.
De Financiële Times bericht dat een team van experts onderzoekt of de
regeringen van die landen noodlijdende banken borgen. Het gaat hier om "deferred tax assets",
waardepapieren waarop verliezen geboekt
staan die later van de belasting kunnen worden afgetrokken.
In Griekenland, Spanje, Poertugal en
Italië is de nationale wetgeving in het afgelopen jaar zo gewijzigd dat banken
zulke waardepapieren tot hun kernkapîtaal kunnen rekenen. Dus tot de middelen
die in noodgevallen gebruikt kunnen worden om crediteuren te betalen. Dat heeft
die banken kunnen stabiliseren.
Wanneer voor een van die banken echter de ondergang dreigt moet de nationale
regering hen van het bankroet redden door dat te verrekenen belastingvoordeel.
Velen in Brussel houden dat voor oneerlijke staatssteun.
De discussie in de EU commissie heeft volgens de Spiegel verreikende
gevolgen. Zonder deze waardepapieren slinkt de kapitaalbuffer van de vier
betreffende landen, volgens ECB tellingen met tot 40 miljard euro kernkapitaal.
In Griekenland bestaat het kernkapitaal tot 30 à 40% uit deze deferred tax
assets.
Het lijkt mij dat de EU Commissie zich wel rijkelijk laat over deze
dubieuze wijze van kernkapitaal vorming voor
de zuid europese banken buigt. Deze handels wijze
was ook bekend voor de stresstesten werden afgenomen. Nu moeten we dus tot de
conclusie komen dat bij deze test in feite (deels )
oninbare vorderingen van de banken tot ware assets zijn gepromoveerd.
Natuurlijk zijn de nationale regeringen verantwoordelijk en gemachtigd tot het
opstellen van de fiscale wetgevingen maar de ECB bepaalde de waarde van de
assets voor de stresstests.
Een ander gevaar dreigt voor de QE. Het lijkt niet onaannemelijk dat banken
bij voorkeur deze deferred tax assets aan de ECB ter aankoop zullen aanbieden.
Als bij de stresstests deze assets als volwaardig zijn aangemerkt, hoe kan de
ECB ze dan weigeren?
Het geeft ook het gevaar aan van een bankenunie met onder elkaar verdeeld
risico (de "bankenpot"). Er zijn dan twee categorieën banken, die
zonder deferred tax assets, de noordeljke dus en de andere waarvan dus het
kernkapitaal deels van dubieuze
waarde is en waar de kans dus aanzienlijk groter is dat noordeljke banken
moeten bijspringen om de zuidelijke op de been te houden.
Ook hier weer komt de onmogelijkheid naar voren om zo sterk van elkaar
verschillende economieën en financiële instellingen op een zinnige wijze aan
elkaar te koppelen.
Geen enkele politieke constructie is in staat dit op economisch gezonde
basis te doen. Of het nu bankenunie is, halfslachtige fiscale unie of volslagen
politieke unie is. Alleen van binnen uit kan een landseconomie zich ontwikkelen
op eigen kracht en binnen eigen mogelijkheden.
Men hoort het nu al bij het in werking stellen van het geldverruimings
programma van de ECB. Dat maskeert de geldelijke problemen van de zwakke staten.
Onmiddellijk wordt de vrees uitgeproken dat deze lidstaten daardoor niet meer
de dwingende noodzaak van interne hervormingen zo sterk zullen voelen en zich
badend in het extra geld dat geschapen wordt op de oude voet zullen doorgaan
tot de volgende crisis zonder adequaat te hervormen.
Griekenland is slechts een station op de spoorlijn van de crisislijn die
Eurozone heet. Zodra dat gepasseerd is doemt het volgende crisisstation al weer
op.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire