De Eurozone en Realiteitszin
gaan maar moeilijk
samen
Gisteren had ik het over het simpele feit dat de eurozone geen afgesloten
gebied is maar deel van de globale economie. Dat zijn de andere lidstaten van
de Europese Unie ook maar die bevinden zich
nog op het pad naar toetreding tot de eurozone waarvoor ze nog niet rijp
zijn, hebben elk hun eigen munt en het
wel en wee van de eurozone druipt wel op hen af maar zij staan er toch los van.
Voor mezelf heb ik geprobeerd de zaken zoals ik die zie op een rijtje te
zetten.
In de totale globale economie beweegt de eurozone zich wat stroef alsof zij
geisoleerd kan handelen. Dat zien we met de rente en geldverruimings politiek.
Terwijl de wereld zich kennelijk al schijnt voor te bereiden op een inflatiegolf en men in de USA al met
een zekere ongerustheid zegt dat de
inflatie zich nog onder de gevaarlijke overschrijding van de 2% grens die de
FED aanhoudt bevindt bezweert de Europese Centrale Bank door te gaan met
geldscheppen tot de 2% inflatie bereikt is.
Terwijl de USA met spanning afwacht
op welk moment de FED de rente wel moet verhogen om de economie niet te laten
ontsporen houdt de ECB de lage rente nog lang vast en voorziet een geringe
stijging van de inflatie.
Twee tegengestelde golfbewegingen, de een in het zicht van wereldwijde
inflatiestijging mede teweeg gebracht omdat de dollar de wereld reservemunt is
en dus een renteverhoging in de USA doorwerkt in de emerging countries , de
ander in het zicht van een te lang voortdurende disinflatie.
Tezelfdertijd overweegt nota bene Groot Brittannië, eveneens lidstaat van
de Europese Unie, ook de rente binnen niet al te lange tijd te verhogen.
De enige conclusie moet zijn dat de eurozone zich onttrekt aan de globale
ontwikkelingen in de economie. Wat zou daar de oorzaak van zijn.
Zo ook de kwestie Griekenland. Er is een aantal niet te negeren feiten.
Griekenland is frauduleus de eurozone binnen gesmokkeld. Dat dat onopgemerkt is
gegaan is natuurlijk waanzin. Zo onnozel was men niet. Het was gewoon politiek
noodzakelijk. Griekenland heeft daarna jarenlang de zaak geflest met een
dubbele boekhouding, één voor de Eurozone en één echte. Dat dat onopgemerkt kon
is wel erg ongeloofwaardig. Daardoor was Griekenland toen het de ware
boekhouding toonde failliet. De rigoreuze oplossing om de geloofwaardigheid van
de eurozone te handhaven zou zijn Griekenland failliet te laten gaan en uit de
eurozone te stoten.
Na 10 jaren eurozone bouw was de structuur daarvan echter nog steeds zo
wankel dat een accepteren van een failliet Griekenland de gehele eurozone zou
hebben opgeblazen. Na tien jaren waren de banken, ook nog door nawerking van de
Lehmann affaire, nog zo instabiel dat
het uitvallen met zijn schulden van Griekenland het gehele bouwsel zou hebben
doen instorten.
Het was dus niet alleen Griekenland dat plat lag doch de gehele eurozone
die zo bouwvallig was. Dus moest Griekenland binnenboord gehouden worden niet
om Griekenland te redden maar om de eurozone in stand te houden.
De Griekse schulden aan de europese banken werden omgezet in schulden aan
de eurozone. Een constructie die door het verdrag van Lissabon verboden was
maar werd omzeild. Bailouts brachten die
verwisseling van crediteuren voor elkaar. De banken werden dus gered.
Nu hadden de lidstaten in de eurozone uiteraard niet die meer dan honderden
miljarden euros klaarliggen om de banken te betalen. Er werd (nadat eerst in
feite verboden constructies waren
gebruikt), ten eerste om het verdrag van Lissabon verbod op directe steun te
omzeilen en ten tweede om dat geld vrij te maken, een aparte instelling, het
Europees Stabilerings Mechanisme, opgericht waarin alle eurozone lidstaten
participeerden met een gering gestort bedrag aangevuld met een garantie voor de
rest van de deelname som, in totaal 700 miljard euro. Op basis van die garantie
kan het ESM op de kapitaalmarkt tegen geringe rente geld lenen en dat weer gebruiken
om lidstaten in liquiditeitsproblemen te helpen met een bijvoordeeld een drie
jaren lening. Zo werden de Griekse schulden omgezet van banken naar ESM onder
eurozone lidstaten garantie.
Die bailout leningen gaan gepaard met strenge fiscale en
hervormingsvoorwaarden.
In het geval van Griekenland hebben die voorwaarden mede geleid tot een
ineenstorten van het BBP met 25%, loonsverlagingen, massaontslagen waardoor er
niet een economische wederopbouw tot stand kwam maar een verdere sloop van de
Griekse economie. Het resultaat is dat aan het einde van die tweede bailout
periode Griekenland in feite wederom failliet is. Daarbij komt dat de bailout
leningen voornamelijk zijn gebruikt om bestaande schulden aan banken om te
zetten in schulden aan de eurozone en ECB en target 2 systeem en slechts in
zeer geringe mate zijn gebruikt voor de economie.
We praten graag over tipping points, momenten waarop de maat vol is. Met
het aflopen van de tweede bailout was voor de gewone Grieken de maat vol.
Ontwrichte economie, massale werkloosheid, loonsverlagingen die tot armoede
leidden, groepen mensen die totaal geen inkomen meer hadden. De regering werd
weggestemd.
De nieuwe regering was van mening dat gezien de economische en sociale
instorting van het land gedurende de bailout periodes met de bailout
voorwaarden een doorgaan op de oude voet
de situatie alleen maar erger zou maken.
Zij willen een andere aanpak door henzelf zonder de gehate Troika met een
overbruggingskrediet tot zij de zaken zover op orde hebben dat ze op eigen
financiële benen verder kunnen. Zij mikken voornamelijk op betere
belastinginning ook van de weggesluisde kapitalen, een hervorming van de bureaucratie.
Een herculestaak en volgens sommigen een sisyphus arbeid.
Recht daartegenover staat de rest van de eurozone die niet alleen een
voortzetting van het austerity regiem eist maar nog verdere bezuinigingen.
Wederom niet alleen om Griekse redenen maar ook omdat een verzachting van
de voorwaarden voor Griekenland bij andere zwakke lidstaten die eveneens
zuchten onder de austerity voorwaarden van de eurozone tot politieke problemen
zou kunnen leiden temeer daar ook in die landen een groeiende anti austerity oppositie
gegroeid is en nog steeds in getal toeneemt.
Ook Duitsland is om andere redenen een keiharde tegenstander van
verzachting van de voorwaarden en eist eigenlijk een onvoorwaardelijke overgave
van Griekenland aan de eisen van de eurozone. Het peil heeft een netelig
dieptepunt bereikt.
Vanmiddag ga ik verder denken hoe ik dat zie.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire