2 + 2 kan nooit vijf worden
Een blog geeft natuurlijk altijd de gedachten en ideëen van de bloggist
weer.
Als ik zo de Griekse demografische tragedie bezie vallen er me zes essentiële
aspecten op.
Het eerste is de vasthoudendheid waarmee zowel Griekenland als de Eurozone
aan hun standpunten vasthouden
Het tweede is de niet bepaald vriendelijke toon waarmee de eurozone Griekenland
financiëel aanpakt: Griekenland moet zonder geld komen te zitten om dan met
hangende pootjes zich aan de eurozone over te geven.
Het derde is de snelle overgang van de ECB van onfhankelijke niet politieke
organisatie naar politieke bemoeienis verpakt in het bewaken van de stabiliteit
en de waarde van de euro
Het vierde is de houding van het Internationaal Monetair Fonds dat aanvankelijk
samen met de Europese Unie en de Europese Centrale Bank de zware austerity
politiek met bezuinigingen en hervormingen aan Griekenland heeft opgelegd en
enkele jaren geleden al erkende dat men de daardoor ontstane problemen voor
Griekenland had onderschat en nu de uitlating van Mw Lagarde dat men de voor
Griekenland beste oplossing moet zoeken
Het vijfde, meest akelige, is dat men in 2010 niet het oogmerk had
Griekenland te redden maar de eurozone omdat de eurozone banken een Grieks verzaken
van de betalingen aan de
crediteuren cq bankroet niet hadden kunnen
doorstaan.
Het zesde is dat de eurozone de situatie in Griekenland als een financiëel
probleem gezien heeft terwijl het meer een menselijk probleem is en financiëel
gezien de manipulaties in de EU en eurozone peanuts.
Men zou daaraan kunnen toevoegen dat
de eurozone nu om onrust in de periferie van de eurozone waar de
bevolking ook buitenmate lijdt onder de austerity te voorkomen de meest harde
lijn volgt van niets toegeven en op de knieën dwingen als voorbeeld voor de
andere lidstaten. De regerende partijen in de periferie steunen die lijn want
de oppositie tegen de eurozone groeit sterk, vooral in die staten. Aan
Griekenland toegeven zou de oppositie in de kaart spelen zijn.
Voor Duitsland is er nog een andere zeer begrijpelijke reden. Duitsland is altijd voorstander
geweest van een austerity aanpak, fiscale balans. Sinds de oprichting van de
eurozone hebben zij stapje voor stapje hun greep daarop verloren. Bailouts, ESM
fonds, bankenunie, aan al deze aantastingen van de austerity hebben zij stuk
voor stuk toegegeven. Het Stabilisering
en Groei Pact hebben zij tot een uitgeholde kososnoot zien worden met er niet
echt in aanwezige flexibiliteit en een niet toepassen van de sancties erin
wanneer dat volgens het Pact geboden zou zijn.
Het verder uithollen van die austerity door met Griekenland een verzachting
van de voorwaarden ervan overeen te komen zou in feite de laatste greep die
Duitsland nog heeft op de politiek van de eurozone doen verdwijnen.
De rol van Duitsland van voornaamste financier en tevens eindbesluitnemer (want het Duitse
parlement moet alle betalingen aan de EU en eurozone goedkeuren) zou voorbij zijn. De Duitse rol zou alleen die
van financier zonder beslissingsrecht over het gefourneerde geld worden. Voor
Duitsland zouden de redenen waarom zij hebben ingestemd met de EU afgebroken
zijn.
Is een eurozone waar de lidstaten zo gebruikt kunnen worden ten behoeve van
de gehele zone in overeenstemming met de
bedoelingen van het verdrag van Lissabon?
Want het is overduidelijk dat Griekenland onder het bewind van de Troika 25%
van de economie heeft zien verdwijnen, meer dan 25% van de werkenden de baan
heeft doen verliezen, meer dan 50% jeugdwerkeloosheid heeft veroorzaakt en een
groot deel van de bevolking in de armoede heeft gestort. Het is dan ook zeer
onwaarschijnlijk dat een voortzetting en zelfs verzwaring ervan een positieve uitwerking zou hebben.
Natuurlijk is Griekenland zelf ook debet aan de malaise. De oude regeringen
hebben niets of te weinig gedaan aan het hervormen van de belastinginning, de
vriendjespolitiek; het vrijstellen van belastingplicht, de corruptie en de
wurgende bureaucratie. Maar het toezicht van de eurozone hierop heeft evenzeer hopeloos
gefaald. En laten we niet vergeten dat er meer lidstaten zijn die niet of
onvoldoende hervormd hebben voor wie een milder regime geldt.
In feite valt alles terug te voeren op de onmogelijkheid landen die zo
verschillend zijn in cultuur, wetgeving, economisch potentiëel in één muntunie op
te nemen in de hoop dat de zwakken zich aan de sterken zullen optrekken. 15
jaar eurozone heeft toch wel geleerd dat dat een utopie is.
Iets wat na de tweede wereldoorlog een probaar middel bleek om toekomstige
oorlogen in Europa te vermijden, de kolen en staal gemeenschap, de Europese
Economische Gemeenschap, beide niet politieke verdragen die de economie van
Europa tot welvaart en economische ontwikkeling brachten moest worden aangevuld met
een idealistische maar niet realistische
politieke gemeenschap die in de verdragen van Maastricht en Lissabon
door tweeslachtigheid en onvolledigheid van de bepalingen tot de huidige impasse en
onuitvoerbaarheid heeft geleid.
Is er een nieuwe weg mogelijk uit een verdrag dat voor elke wijziging
unanimiteit eist van een steeds groter wordend aantal lidstaten met elk de
eigen belangen en verbodslijsten.
Want het steeds verder van de oorsprong afwijkende interpreteren van de
verdragen heeft zijn grenzen bereikt.
En
een zo alles omvattend verdrag dat daardoor niet aangepast kan worden aan de eisen van
een steeds sneller veranderende economische en politieke wereld is een fatale
belemmering voor het zich medeeontwikkelen in die 21ste eeuw wereld zonder communicatieve grenzen.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire