Op een stok en een kruk
zo sleept de eurozone zich voort
Twee verkiezingen die het beeld in Europa niet wezenlijk veranderen. De Pro
EU partijen blijven het beeld bepalen.
In Andalusië wordt Podemos niet de grootste partij maar verliest de
coalitie wel zetels maar behoudt de
macht.
In Frankrijk behaalt bij de departementale verkiezingen Sarkozy met zijn UMP de eerste plaats met bijna dertig procent
van de stemmen en moet het FN, de gedoodverfde winnaar, het met de tweede
plaats doen met toch een indrukwekkend
26% van de stemmen. Hollande komt achteraan met 21% van de stemmen.
Brussel kan een zucht van verlichting slaken. De oppositie partijen kunnen
geen kwaad doen.
De crisis om Griekenland komt echter steeds dichter bij het kritieke
stadium. In feite, hoewel men dat niet gemakkelijk zal toegeven, gaat het hier
om twee stromingen binnen de Europese
Unie.
De ene is de eurozone zijde strategie. Via een systeem van leningen verstrekken
biedt men achtergebeleven lidstaten de
kans om bij de rest aan te sluiten. Aan die leningen zijn dan wel strikte
hervormings voorwaarden verbonden op het gebied van arbeidsrecht, bureaucratie
en bezuinigingen. Die voorwaarden worden door een combinatie van EU, IMF en ECB
bepaald. De uitvoering ligt in handen van het ESM.
Deze stroming gaat er van uit dat elke lidstaat in principe zelfstandig in
staat is volledig in de eurozone te participeren op economisch gebied mits hij
de nodige hervormingen doorvoert. Lukt dat niet dat in dat een gevolg van een
verkeerd beheer. De eurozone grijpt dan via het S&G verdrag in.
Het grote nadeel van deze opvatting is de extra schuld die door de verstrekte
leningen wordt opgebouwd en die uiteraard terugbetaald moet worden binnen een
bepaalde termijn. Dat houdt in dat de betrokken lidstaten een dubbele slag
moeten maken: zij moeten de opgelopen achterstand inlopen en bovendien extra
presteren om daarenboven de leningen af te betalen.
Dit leidt tot veel te grote belastingdruk op de consumenten en een terugval
in de economie waardoor nieuwe leningen nodig kunnen worden die weer tot
grotere schuld leiden. Maar deze austerity aanpak is de enige die redt.
De andere stroming is die van de ECB hoewel niet openlijk uitgedragen. De
ECB wil via een fiscale unie (in het verdrag van Lissabon echter uitgesloten)
een totaal economisch gebied in de Europese Unie creëren. Hierbij wordt beseft
dat die totale fiscale unie geen economische eenheid vormt maar gebieden met
verschillende economische mogelijkheden omvat. Door een gezamenlijke Europese
Unie brede begroting, allocatie van midddelen, behoeven dan geen ondraagbare
leningen te worden afgesloten maar worden door de allocatie van gelden de
economisch zwakkere regionen gesteund. Analoog aan de wijze waarop dat in
Italië, België en de USA gebeurt. Er blijven dan altijd zwakkere gebieden maar
die worden niet opgeladen met accumulerende schulden die nooit verrekend zullen
kunnen worden.
De Archillis hiel bij deze opvatting is dat dat ook een Europese Unie brede
identieke arbeidswetgeving in brede zijn eist. Zoniet dan kunnen gebieden met
andere pensioenregelingen, zorgverzekeringsregelingen etc profiteren en dat zou
zo'n constructie onmogelijk maken. Zo'n fiscale unie eist dus zonder meer een
politieke unie met centraal geregelde wetgeving. Een superstaat.
In beide opvattingen komt men in conflict met het verdrag van Lissabon. Dat
verbiedt directe steun van lidstaten onderling en door de ECB. Dat behandelt
zelfstandige staten in een los/vast verband.
Het verdrag van Lissabon zou op diverse punten gewijzigd moeten worden om
zowel stroming een als twee mogelijk te maken. Door het ESM verdrag heeft
Brussel al het directe steunverbod kunnen omzeilen. Maar met een fiscale unie
is dat anders, dat betekent altijd directe geldsteun en dat is expliciet
verboden. Bovendien tast het de zelfstandigheid van de lidstaten aan. Maar de
Brussels e juristen zijn ver
gevorderd in het oprekken van de uitleg van het verdrag.
Oprekken, want wijzigen is een praktische onmogelijkheid. Zoals Juncker al
zei, alle regeringsleiders, staatshoofden, parlementen moeten er unaniem mee
instemmen. Gezien de uiteenlopende belangen van de diverse lidstaten is dat
alleen voor de meest bizarre idealisten mogelijk. Dus ruim uitleggen is de
enige oplossing.
Het verdrag van Lissabon is er een zonder uitzicht op mogelijke aanpassing aan nieuwe
tijden.
Griekenland is nu een testcase geworden. In de eerste opvatting is het dat
Griekenland, zoals Dijsselbloem en consorten willen, zich volledig overgeeft
aan de macht van de Instituten, de Troika, die eisen dat het land onverminderd
doorgaat met het uitvoeren van het Troika beleid. Ook nadat de looptijd van de
bailout periode voorbij is. Dan kan over een nieuwe bailout gepraat worden.
Alleen op die voorwaarden worden de resterende 7,2 miljard van het lopende
programma uitgekeerd. Griekenland mag wel voorstellen doen maar de Instituten
beslissen.
Griekenland is van mening dat het land tijdens de bailout periode alleen
maar is achteruitgegaan en dat een nieuwe bailout die situatie doortrekt. Nog
hogere schulden, nog minder kans terug te betalen, nog zwaardere voorwaarden
nog sneller verder verval en het kantelpunt voor het Griekse volk is
gepasseerd. Want het gaat alleen om de fiscale situatie niet om het welzijn van
de bevolking.
Het is ook voor de stabiliteit in de zuidelijke staten nodig dat streng de hand
gehouden wordt aan deze strategie. Want ook in Spanje en Portugal geldt dit
regiem. Griekenland sparen zou daar onrust veroorzaken.
Het alternatief is het failissement van het Griekenland, het uit de
eurozone stappen en dus naar alle waarschijnlijkheid ook uit de EU. Dat is geen
goede oplossing want als er een lidstaat uitstapt wordt de eenheid doorbroken
en is een precedent geschapen.
Griekenland zou dan elders een geldschieter moeten vinden om de periode te
overbruggen totdat er uit betere belastinginning en opruimen van
vriendjespolitiek en bureaucratie weer eigen middelen worden gevonden om het
land gaande te houden en zelfstandig tot meer bloei te brengen. Door middel van
een flinke devaluatie zou dat kunnen
lukken. En devaluaties zijn in de geschiedenis van Griekenland geen ongewoon
verschijnsel.
Dat was eigenlijk ook het oorspronkelijke voorstel van Griekenland aan de
EU. Een overbruggingskrediet en geen verdere bailouts, zelf orde op zaken
stellen en binnen de eurozone blijven maar uit handen van de Troika.
Over de enorme schulden van Griekenland kan alleen maar gezegd worden dat
alleen politici nog van mening kunnen zijn dat Griekenland die ooit terug kan betalen.
Het vormen van een monetaire unie in een niet optimaal valuta gebied is een
macabere valkuil, zo blijkt weer.
Zal Merkel er in slagen het onverenigbare toch weer aan elkaar te knopen?
De zelfstandigheidswil van Griekenland en de pond vlees van de eurozone.
Beide hebben er een puinhoop van gemaakt. Maar de echte oorzaak is het onmogelijke van de gemeenschappelijke munt voor zo afwijkende economieën
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire