Elke winter publiceert de Europese Commissie een prognose over de economieën
van de lidstaten. Uit de winter 2015 publicatie heb ik de tabellen over
Griekenland en Frankrijk gepakt en ze hieronder naast elkaar gezet.
Bij vergelijking van de cijfers in deze twee tabellen zien we dat de EC een
veel grotere groei van het BBP (GDP) van Griekenland ziet dan voor Frankrijk.
Ook het begrotingstekort voor Griekenland wordt lager ingeschat dan dat van
Frankrijk. Griekenland vertoont in de prognose een surplus van 1,6%, Frankrijk
blijft steken op een begrotingstekort van 4,1%.
Voor de inflatie ziet met een 0,3% nadeel voor Griekenland.
Het grote verschil ligt in de werkloosheid die in 2017 in Griekenland twee
keer zo groot zou zijn als in Frankrijk maar met een dalende tendens.
Maar de klap bevindt zich in de staatsschuld, in Frankrijk stijgend van 92
naar 98%, in Griekenland stijgend van 115 naar 160%.
Griekenland staat zoals we weten onder scherp toezicht van de Troika,
financiëel deskundigen van de Europese Commissie, Europese Centrale Bank en het
Internationaal Monetair Fonds dat een eigen bijdrage heeft geleverd aan de
bailoutbedragen.
Dat toezicht houdt in feite in dat de Troika bepaalt welke bezuinigingen en
hervormingen die als voorwaarden aan de bailout zijn verbonden Griekenland moet
doorvoeren. Griekenland wordt dus in feite financiëel bestuurd door deze Troika
en moet deze condities alleen uitvoeren zonder inspraak te hebben.
Gedurende dit toezicht is de economie van Griekenland met 25% gekrompen, de
werkloosheid gestegen tot boven de 25%, de jeugdwerkloosheid tot boven de 50%. Geen
eclatant succes dus maar een debacle.
De opzet van dit bezuinigings en hervormingsprogramma was dat de Griekse
economie gaat groeien, de staatsschuld terugloopt en het begrotingstekort
omgezet wordt in een begrotingsoverschot.
In tabellen uit vorige blogs kan men concluderen dat het tegenovergestelde
van deze opzet is bereikt.
Desondanks wordt een nog verdere bezuiniging vereist die voor het grootste
deel door de toch al sterk verarmde werkende bevolking moet worden opgebracht.
Men kan stellen de toestand voor de bevolking zo hopeloos is geworden dat
de regering bij verkiezingen is omver geworpen. De nieuwe regering eist
terugbrengen van de staatsschuld naar
een aanvaardbaar niveau, een oplossing voor de grootste armoede door gratis
electriciteit aan deze groep te verschaffen en voedselbonnen en nieuwe onderhandelingen te beginnen met de
EU, IMF en ECB over mildere voorwaarden die volgens de nieuwe regering wel
kunnen leiden tot een verbetering van de Griekse economie.
De Eurogroep eist onverminderd voortgaan met de huidige voorwaarden, die
nog verscherpt moeten worden en weigert enige kwijtschelding van schulden. De
Europese Commissie lijkt wat milder en geneigd tot onderhandelen, de ECB heeft
er, volgens de voorlopige opinie van het Europees Hof niets mee te maken omdat
dat het ingrijpen in de economie en politiek van een lidstaat zou zijn hetgeen
niet strookt met de taak van het ECB. In hoeverre die opinie gevolgd wordt is
onduidelijk.
De nieuwe Griekse regering zet in op betere belasting inning, onder hen
theoretisch beter mogelijk dan onder de door vriendjespolitiek dooraderde oude
regering en kan om dezelfde reden ook scherpere wetgeving doorvoeren. Datzelfde
geldt voor de hervorming van de verstikkende bureaucratie. Die twee zouden een veel betere
inkomenssituatie voor de overheid scheppen.
Maar tezelfdertijd zou de belastingdruk op de werkende bevolking verkleind
moeten worden. Deze mix van maatregelen zou, indien effectief doorgevoerd de
economie behoorlijk opvijzelen.
De grote vraag is of de nieuwe regering dat werkelijk zou doen of vervallen
in de oude situatie waar alleen de belanghebbenden anderen zijn.
Waarom die vergelijking van tabellen met Frankrijk? Wel, voor Frankrijk
wordt voor de derde maal in successie
het stabiliteits en groei verdrag niet toegepast en een niet aanwezige
flexibiliteit erin verondersteld. Valls is vast van plan zijn hervormingen door
te voeren. Ook die moeten nog goedgekeurd worden. Daar bestaat ook een groot
verzet tegen. Maar Frankrijk verdient door Valls opzet nogmaals uitstel nu tot
2017 om tot een tekort van 3% te komen vanuit de huidige min 4,1%. (Griekenland moet dan komen tot een
surplus van 1,6% vanuit een tekort van 12,7%).
Natuurlijk heeft Griekenland een enorme staatsschuld. Maar de bailouts
hebben daar niets aan verbeterd. De toen
bestaande schulden zijn afbetaald aan de banken met die door de ECB en ESM
verschafte bailout bedragen. Een verschuiving van banken naar belastingbetaler.
Verdient Griekenland een kans door, zoals toch zou gebeuren, die schulden
een aflossingstermijn van 50 jaar te geven met een nominale rente.
Een overbruggingskrediet, dus geen lening die de staatsschuld nog verder
zou verhogen, om de periode te overbruggen tot verbeterde belastinginning genoeg
oplevert om ongesteund en zelfstandig, zoals Frankrijk, verder te gaan en
hervormingen zelf door te voeren.
Daarna kan altijd nog bekeken worden of het lukt.
Psychologisch gezien heeft dat een grotere kans dan dwang uit Brussel die
de afkeer daarvoor nog groter zou maken.
Aan de andere kant zal een vermindering van de bezuinigingsdruk slecht
overkomen bij de landen die wel de uitmergeling van de austerity hebben
doorstaan. En van overnemen van Griekse schulden, want dan houdt kwijtschelding
in zal helemaal geen sprake kunnen zijn. Bovendien zouden beide de
oppositiepartijen in vooral Italië en Spanje een zwaar wapen in handen geven. Er zit dus
behalve een economisch ook een belangrijk politiek aspect aan.
Volgende keer wat over het andere twistpunt, de Quantitaive Easing van de
ECB. De sprong van 1100 miljard euro in het duister of misschien wel in het
water gooien ervan.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire