Migratie, zal Groot Brittannië EU lid blijven, Brussel en de Verdragen
Wij worden om de oren geslagen met onheils mededelingen over de Europese
Unie. Ellende hangt ons boven het hoofd als we niet steeds snel doen wat
Brussel wil. Maar wat wil Brussel eigenlijk?
Een uittreden van Brittannië uit
de Europese Unie kan
een wereldcrisis veroorzaken, leest men. Het kan
Brittannië reduceren tot een tweede rangs natie, waarschuwt men.
Want de EU zal een uittreden niet vriendelijk opvatten wordt al door
Duitsland en Frankrijk gesuggereerd. Integendeel, Brittannië hoeft er niet op
te rekenen dat het zomaar toegang tot de Europese vrijhandels zone krijgt. Al is zo'n weigering ook niet in het
belang van de EU die aan Brittannië toch een belangrijke handels partner heeft met meer uitvoer naar Britain dan invoer
uit Britain. Om het nog erger te maken kan
het een economische wereld crisis inleiden. Als de twee dwars gaan liggen
tenminste. Maar het gaat niet om economie op de eerste plaats maar om politieke
macht. Het is niet mogelijk gebleken de macht van Brussel te beperken en
zeggenschap terug te halen naar de nationale parlementen hoewel dat binnen de
verdragen zeer goed mogelijk is. Wat alleen mogelijk bleek is een geringe
mogelijkheid voor Brittannië zich aan verdere machtsovername van Brussel te
onttrekken maar alleen als die over de euro area gaat.
De illegale migranten crisis kan
een crisis in de Europese Unie veroorzaken.
Sorry, die is er al ruimschoots. Hij gaat alleen maar ernstiger en uitgebreider
worden. Als we niet doen wat Merkel wil tenminste. En ook dan is er een even
grote kans
dat hij nog verder uit de hand loopt.
Essentiëel is dat we daarbij niet op de mensenrechten en persvrijheid
van Turkije mogen letten want we hebben Turkije nodig bij het in toom houden
van de stroom illegale migranten. Maar wel op alle rechten die de EU (of
Duitsland) aan die migranten toekent. Want principes zijn alleen van belang als
het de EU te pas komt. Zo deugt de Oekraine bijvoorbeeld wel maar Rusland
absoluut niet. Onze media vertellen ons dat elke dag.
Dat de Balkan EU leden en Polen hun eigen identiteit willen behouden en
daarom onder andere zelf willen bepalen wie er die landen binnenkomt is
laakbaar. Zij moeten zich door Brussel
laten voorschrijven wat zij moeten doen. Dat in Griekenland een onhoudbare
toestand geschapen wordt door de EU migranten politiek die tot ingrepen door de
afzonderlijke EU leden en kandidaatleden leidt waardoor Griekenland een
geïsoleerd door migranten volgestroomd land dreigt te worden waar een grote
uitbarsting dan welhaast niet te voorkomen is, wordt genegeerd.
Dat Oostenrijk niet wil
meedoen aan een resettlement programma van de UNHCR om migranten uit Turkije op
te nemen in ruil voor een belofte van Turkije economische migranten terug te nemen tegen betaling van 3 miljard euro
dit jaar (of misschien meer, wie weet
het) deugt ook niet, ook al stipuleert dat resettlement programma dat het een
vrijwillig gebaar is van medewerkende landen. Voor zover ik weet zijn het 14 EU landen die mee willen werken.
Gezien de afloop van de onderhandelingen
met Brittannië is wel duidelijk dat Brussel steeds meer macht wil. Niet
duidelijk is welke weg de EU daarbij opgaat. Er wordt gesproken over een twee
sporen beleid, een splitsing tussen euro area landen en de andere EU landen.
Daarbij moet de eurozone de "ever closer union" vormen terwijl de
andere landen een voor elk land flexibelere binding met Brussel zouden kunnen hebben, zoals Brittannië als het voor
"stay" kiest bij het referendum. Want wat voor Brittannië geldt moet
ook voor de andere EU landen mogelijk zijn. Maar dat is vrijwel niets. En in
de verdragen staat nu eenmaal dat alle lidstaten (Britain en Denemarken
uitgezonderd) de euro moeten invoeren zodra ze aan de toelatingsvoorwaarden
daarvoor voldoen.
De oude zes kern (=oprichtingslanden) van de EU zijn al bij elkaar geweest
om in beperkte kring zo'n "ever closer union" te bespreken.
Maar wie heeft een idee wat
die ever closer union dan voor vorm krijgt met daarbij een zich voegen naar de
verdragen. Of vormen die verdragen
alleen maar een vaag kader dat op allerlei manieren kan worden geïnterpreteerd. Men leest wel
eens dat het Europees Hof bij de interpretatie
het nuttigheids principe hanteert. Als iets noodzakelijk is voor het
voortbestaan van de EU is het toegestaan.
Binnen de euro groep, de
voortrekkers van de Europese Unie, is er ook een breuk. Dat valt niet te ontkennen.
Een breuk tussen de aanhangers van de austerity, niet vreemd dat dat de
welvarendste euro landen zijn, en de flexibiliseringslanden, voornamelijk de
zuidelijke.
Zuinigheid en vlijt tegenover
meer uitgeven en lenen in de hoop dat de economie oppikt en groei groter wordt
dan begrotingstekort. Met een flinke scheut inflatie daarbij om de schuld, die
dan nog eens flink toeneemt, minder waard te maken.
Maar niet toegestaan in de
verdragen, in tegendeel, verboden.
Dan de fiscale unie oplossing
die voornamelijk inhoudt door structurele geldstromen van welvarend naar arm de
status quo in stand te houden. Maar verboden door de verdragen.
En hoe dan ook blijft de
status quo bestaan dat er in de EU nu eenmaal potentieel meer welvarende landen
zijn en minder welvarende landen ongeacht hervormingen. En de verdragen eisen
dat ze alle dan die voor alle onmogelijke euro hebben.
Je vraagt je af wat er dan
eigenlijk overblijft van de verdragen en van die "ever closer union"
die dan in delen uiteenvalt. Maar, op papier blijft alles wel kloppen.
Volgende keer wat QE nu heeft
veroorzaakt. En is QE wetenschap of geloof. Want binnenkort in maart komt
Draghi weer met zijn geldverruiming en nu negatieve rente magie. Maar is het nu
zwarte of witte magie.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire