De vluchtelingen, nu ineens
toch illegale migranten
Turkije - Europese Unie 3-0
the never ending story
Na deze besprekingen van de 28
regeringsleiders van de Europese Unie met de premier van Turkije lijkt mij één
ding wel zeker. De Europese Unie heeft het morele recht verloren om welk land
dan ook aan te spreken op persvrijheid en mensenrechten. En Polen zou de andere
regeringsleiders daarop fijntjes kunnen wijzen als ze de Polen toch nog op het
matje zouden willen roepen om het vermeende verlies van de rechtstaat aldaar
met sancties tegen Polen te beantwoorden.
Maar dat zijn natuurlijk mijn persoonlijke
overwegingen in de marge.
Turkije is met verrassende nieuwe voorstellen gekomen. Wel hangt er een
prijskaartje van 6 miljard euro aan plus twee politieke prijzen, visum vrij
reizen vanaf juli a.s. en versnelde toelatingsbesprekingen voor de EU. En het zijn nog maar voorstellen, op 17 maart wordt er
verder over onderhandeld. Of is het een
oud plan in een nieuw jasje. Das Bild vindt dat niet onwaarschijnlijk.
Als er inderdaad een één op
één regeling zou worden overeengekomen dan komt dat erop neer dat hoe meer illegale migranten de
EU via Turkije binnenkomen en (tegen het recht op asielaanvrage in) meteen worden (terug)gestuurd naar Turkije
hoe meer legale migranten de EU er dan als "resettlement" van Turkije
moet overnemen tegen betaling van zes miljard euro (tot 2018 en daarna?).
Het kan gunstig zijn als er niemand meer
illegaal de EU (via Turkije) binnenkomt (zoals geloof ik Rutte nu denkt) afgeschrokken
door het meteen teruggestuurd worden en dus de EU dan ook geen enkele
vluchteling uit Turkije als resettlement krijgt toegestuurd. Alleen blijven die
6 miljard euro te betalen.
Maar als het zou gelden voor
alle illegale immigranten die zich nu al overal in de Europese Unie en andere
Europese landen ophouden dan betekent dat een dubbele volksverhuizing.
Of geldt het alleen voor toekomstige
(il)legale migranten. En hoe moet het dan met die verdeling van 160.000 plus
onder de lidstaten met tot nu toe nog geen duizend daarvan geplaatst.
Op 17 maart moet daar verder
uitsluitsel over komen.
Hoe het ook uitpakt, het
lijkt mij duidelijk dat Turkije in geval van overeenstemming door de EU tegen betaling gebruikt gaat worden
als transit zone of bufferland dat doorgang
naar de EU van illegale migranten stopt en dat Turkije deze desnoods terugneemt
als de EU hiervoor in de plaats resettlement biedt aan dezelfde aantallen vluchtelingen
in Turkije als de aantallen teruggenomen illegale migranten.
Hoe het dan gaat met het
recht op asielaanvrage en in de EU wachten op de afhandeling daarvan zoals dat
nu geldt moet nog juridisch bekeken worden. Maar de ervaring leert dat er
altijd mazen en uitwegen in de wetgeving te vinden zijn. De mensenrechtenorganisaties en
vluchtelingenorganisaties schreeuwen al moord en brand. Maar die preken
tenslotte ook voor eigen parochie.
Tjechië heeft, geloof ik, het
idee in gedachten om op Griekse eilanden grote detentiecentra te bouwen voor de
illegale migranten tijdens de asiel beoordeling. Dat zou financieel voor
Griekenland aantrekkelijk zijn, veel werkgelegenheid scheppen, gunstig zijn
voor de economie en ook een afstotende
werking hebben. Ik heb daar al lang geleden voor gepleit. Het grote voordeel is
dat de EU dan niet afhankelijk van andere landen is. Ook het asielaanvrage
recht wordt dan niet aangetast.
Er zijn ook andere EU landen
die of afkerig of twijfelachtig over de Turkije deal zijn. Want het maakt de
EU, hoe je het ook keert of wendt, volkomen afhankelijk van Turkije waardoor
bij onderhandelingen de EU geen enkele speelruimte heeft en Turkije alle
dwangmidddelen.
En wat zou Turkije doen als de EU het voorstel niet aanneemt.
Voor de EU betekent het een totale ommezwaai in strategie. Geen welkom meer, geen morele plicht meer tot opvangen
van allen zonder begrenzing. Tot nu toe heeft iedereen die zich op het grondgebied
van de EU bevindt recht op het aanvragen van asiel in de EU gehad, theoretisch
in het eerste EU land van binnenkomst, maar dat bleek in de praktijk ondoenlijk.
Dat geldt ook voor de illegale migranten. Tevens hebben ze het recht in de EU de afhandeling
van die aanvrage af te wachten en de rechten te genieten die bij die status
behoren. Misschien uit nood geboren maar door met name Duitsland als morele
plicht zonder begrenzing verkondigd en volgehouden.
Tot nu toe is dat juist een
cruciaal punt geweest. Merkel zegde zelfs alle Syrische illegale migranten een
directe verblijfsvergunning toe zonder zelfs hun recht op asiel te toetsen.
Maar dat was Wir Schaffen Das.
De nieuwe strategie zou dus het
tegenovergestelde beogen. Alle (toekomstige) illegale migranten uit Turkije
zonder vorm van proces meteen naar Turkije terug sturen. Na 17 maart zullen we
hopelijk vernemen hoe het precies in zijn werk zou gaan. Sie Schaffen Das.
Maar hoe vergaat het dan
illegale migranten die niet via Turkije de Europese Unie binnenkomen. Want de
route Turkije Griekenland is dan wel de kortste maar er zijn ook voldoende andere
mogelijkheden om vanuit Noord Afrika naar Italië of Spanje over te steken. In Malaga komen geregeld
migranten uit Noord Afrika binnen, Italië ligt met Lampedusa waar in 2014 al 170.000
illegale migranten binnenkwamen ook gunstig voor bootvluchtelingen, de Zuid
Spaanse kust is eenvoudig te bereiken voor zowel drugs smokkelaars als illegale
migranten. Wat wordt dan de status van die illegale migranten
En, als de Turkije
Griekenland route afgesloten wordt zoeken de migranten en smokkelaars andere
wegen..
Water vindt altijd een weg en
kronkelt tot het zijn eindpunt bereikt.
De beste oplossing is naar
mijn mening nog altijd het onaantrekkelijk maken naar de EU te komen door het
recht op aanvragen van asiel alleen te laten gelden voor diegenen die
rechtstreeks zonder via een veilig land te reizen als vluchteling in de EU
aankomen. Dan
is in de EU het eerste veilige land en moeten zij daar asiel aanvragen volgens
de internationale regelgeving.
Iedereen die echter die via
een ander eerste veilig land de EU binnenkomt is strafbaar illegale migrant
(volgens de UNHCR) en krijgt daarom geen recht op asielaanvrage. Dat had in dat eerste veilige land moeten
gebeuren. De Tjechische oplossing met detentiecentra op Griekse eilanden is dan
afschrikwekkend genoeg. Geen kans
op asiel, geen asielzoekers rechten en niet in de EU mogen blijven.
En tenslotte moet er toch een
andere uitweg gevonden worden als de onderhandelingen met Turkije vastlopen. Want
zet niet al je geld op één troef. Dan kun je gemakkelijk worden afgetroefd.
Politici die dat niet door hebben komen dan van een koude kermis thuis. En Mw
Merkel vecht voor lijfsbehoud in de Duitse politieke arena. Dat weegt mee in de
overwegingen. Lees de Duitse pers erop na.
De 28 EU leden zitten ook niet op één lijn. En bij de
"resettlement" gaat het om vrijwillig meewerkende landen, niet de EU,
want dat is geen staat maar een unie van nog steeds zelfstandige staten. En
welke lidstaten zijn bereid.
Het is niet alleen EU tegenover Turkije maar ook EU landen tegenover
andere EU landen.
Maar dit alles zijn alleen maar de overdenkingen van een leek. Die zijn misschien te simpel of juist te
ingewikkeld. Maar er is de hoop dat 17 maart de kaarten echt op tafel komen. Of
misschien ook niet.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire