Eurozone economisch financieel en sociaal parlement en eurozone minister
van financien. Weer een bestuurslaag die niet kan werken
Oftewel
Waarin voetbal en de eurozone van elkaar verschillen en wat ze met elkaar
gemeen hebben
Is het toeval dat we steeds weer opnieuw fiscale unie, transfer unie en zo moeten aanhoren?
Stel je eens voor dat je gaat voetballen in België en wat je ook doet, de
scheidsrechter blaast het af. Eerst kijk je wat verbaasd maar als goed
Nederlander begin je al gauw te kankeren.
Hé scheids, wat maak je me nou! Het is een vriendelijk man die
scheidsrechter en behulpzaam dus zegt hij kijk maar, het staat hier precies zo
in het boekje. En ja, je mag die voetbal niet schoppen volgens dat boekje. Maar
een slimmerd kijkt even op de voorpagina en daar staat spelregels hockey.
Wat een kolder! De voetbal regels
zijn toch overal hetzelfde! Je kunt toch niet in Frankrijk voetballen met
handbal regels en in Engeland
volgens het rugby boekje.
Iedereen zal dat redelijk vinden. Zonder dezelfde spelregels kun je niet grensoverschrijdend voetballen
Behalve dan volgens al die voorstanders van een fiscale unie, transfer unie,
apart eurozone parlement met extra minister van financiën die het S&G Pact
bewaakt. Want die vergeten te vertellen dat de regels
van het financiële spel in alle eurozonelanden anders zijn en zonder dezelfde spelregels, wetgeving, kun je niet met geld spelen.
En al die fiscale unie gedachten, transfer unie en parlement met eigen
budget zijn bedoeld (al wordt dat in prachtige volzinnen zo uitgelegd dat het
volslagen onbegrijpelijk is) om geld te laten stromen van landen die de minste
schulden of tekorten hebben naar de landen met de grootste schulden of
tekorten. Dat wordt verpakt als solidair zijn. Dat zou het ook zijn als de
spelregels , de wetgeving, overal
hetzelfde zou zijn.
Maar kijk eens als voorbeeld naar een paar zelfs simpele zaken als pensioen leeftijd, pensioen
fondsen en pensioen uit de begroting, pensioen hoogte, pensioendienstjaren,
werktijden, vakantieregels , minimum
loon (in de eurozone in Litauwen 300 euro per maand, Frankrijk 1458 en
Nederland 1502 euro) dan zie je al dat dezelfde regels
in de gehele eurozone iets is waarvan zelfs de niet gespecialiseerde
europoliticus moet zien dat het een onmogelijkheid is. De verschillen zijn te
groot.
Dat krijgen we echter niet te horen. En ook een eigen euro parlement met
eigen minister van financien heeft niets te vertellen over de nationale
wetgevingen.
Maar de euro strategen weten hoe zo iets te brengen. Zo begon Draghi al
vorig jaar in Jackson Hole en later bij een voordracht voor studenten over de
onvermijdelijkheid van een fiscale unie en de betrekkelijkheid van monetaire
steun. De vijf presidenten van de eurozone gremia beginnen over meer
integratie, meer centrale zeggenschap uit Brussel, Coeure (Frans
vertegenwoordiger in de ECB) in een interview en een voordracht begint er ook
over en zo wordt de markt rijp gemaakt. Zoiets als behavioristische inslijping
en dat werkt weet men uit ervaring. Natuurlijk niets over eenvormige centrale
afdwingbare wetgeving.
Zo nu dit keer de Franse minister van Economische zaken, Emmanuel Macron,
hedenochtend in een interview in de Suddeutscher.
Van dik hout zaagt men planken!
Hij wil een nieuwe vormgeving van EU en eurozone. Dat gedoe met Griekenland
heeft bewezen dat het zo niet gaat.
Hij vraagt zich af: willen we de nieuwe bouwers van Europa zijn of de grafgravers
ervan. Hij verwijst naar het voorstel van president Hollande voor een
europarlement (economische regering) en euro Minister
"Euro-Kommissar" die de economische, financiële en sociale politiek
van de eurolanden moet coördineren met verregaande bevoegdheden. Iemand die ook
investeringsmiddelen verschaft of in de arbeidsmarkt politiek meepraat. Hij moet
ook meer financiële middelen tot zijn beschikking krijgen om de lidstaten voor
financiële schokken te behoeden en investeringen in arme euro landen te kunnen
doen.
De Europese staten moeten een deel van hun souvereiniteit opgeven
bijvoorbeeld aan een EU Minister van Financien en Duitsland bijvoorbeeld zijn
veto recht opgeven.
Als de lidstaten zoals tot nu toe tot geen vorm van geldtransfers in
de muntunie bereid zijn kunnen we de
euro en de eurozone wel vergeten.
Een muntunie zonder financiele gelijktrekking werkt niet. De sterken moeten
helpen.
Zo gaat hij verder over het euro parlement dat de controle over die
Kommissar heeft.
Hij gaat verder dat daarvoor ingrijpende verdragswijzigingen nodig zijn en
dat hij ervan overtuigd is dat bij een referendum het Franse volk daar voor zou
stemmen.
Dat is in ieder geval klare taal. Maar niets over een eurozone met een voor
alle lidstaten zelfde economische, financiële
en sociale wetgeving. Want zolang die er niet is zijn er geen gelijke spelregels . En dat europarlement staat niet boven maar onder de nationale wetgevingen.
Ook niets erover dat het verdrag van Lissabon op economisch, financiëel en
sociaal gebied niet alleen herschreven zou moeten worden maar het omgekeerde
zou worden van wat het beoogde.
In mijn meest achterdochtige momenten zie ik in al deze manoevres een rijp
maken van de akker voor het zaaien en
bovendien zie ik ze leiden uit angst voor het moeten opgeven van de gehele
souvereiniteit (behalve bij die partijen
die dat met genoegen zouden doen) het dan maar toegeven aan wat minder
ingrijpende maatregelen om erger te voorkomen.
Ook wordt (misschien is dat de krant) dat de EU eurozone en Europa soms als
identiek worden genoemd. Maar dat is peanuts.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire