Wisselkoersmanoevres, kwijtschelden
of lange termijn wegschuiven, rentemanipulaties
Ieder land wil zijn export veilig stellen en wat te doen als je geen schuldkwijtschelding wil maar het toch moet doen.
Het rammelt in de wereld
economie. China
groeit minder snel dan voorheen en de Chinese overheid steunt de economie nu
door een devaluatie van de yen na al een aantal renteverlagingen te hebben
geprobeerd.
Door de 25% devaluatie in een
jaar tijds van de euro bijvoorbeeld had de wisselkoers van de yen, die aan de
dollar gekoppeld was de export naar de eurozone ongunstig beinvloed. Noem het
currency war of wisselkoersaanpassing, dat maakt niet uit, maar China wil de koersverhoudingen
gunstiger maken. Zoals ook de eurozone export profiteert van de zwakke euro. Olieprijs en
andere commodity prijzen en aan China toeleverende landen lijden er door. De beurzen voelen de druk en koersen zakken
in, of ondergaan een correctie, als dat beter klinkt.
Maar in de eurozone blijft Griekenland voor nieuws zorgen. Wilde Tsipras
onverwacht het Europees Parlement toevoegen aan het al bestaande kwartet van
controleurs op de uitvoering van de accoorden zodat een vijftal zou ontstaan
van ECB, Eurozone, ESM, EP en (als waarnemer) IMF, goed, onverwacht maar niet schokkend.
Maar Tsipras deed ook wat hij
al lang te voren als mogelijkheid had
vermeld. Het is dus niet zulk schokkend nieuws als het wordt voorgesteld. Hij
trad af en schreef nieuwe verkiezingen uit. Een consoliderende actie want van
zijn eigen partij moet hij het niet meer hebben. Hij verliest teveel steun uit
eigen gelederen en kan
beter vertrouwen op de steun van de oppositie dan van zijn eigen nu voormalige
achterban. Want 25 leden ervan (en het aantal groeit nog) keren zich van hem af
en willen een nieuwe partij oprichten. Bij nieuwe verkiezingen kan hij echter een
bredere steun voor de accoorden bij elkaar krijgen dan nu door de oppositie,
die voor het accoord is, achter zich te
krijgen.
Wel een huzarenstukje voor
een politicus die de verkiezingen wint met als programma het einde van de
austerity, het einde van het toezicht door de Troika en geen derde bailout maar
een overbruggingskrediet en die vervolgens onder druk van de eurozone met een
eind programma komt dat grotere austerity, toezicht door vier in plaats van
vijf "instituten" en een derde bail-out biedt. En dan nog door wil
regeren niet met zijn eigen partij maar
een soort coalitie.
Die bailout vindt nu niet
meer plaats zoals in het verleden door het EFSF waarbij alle parlementen
moesten stemmen over het al dan niet verstrekken van de steun, er unanimiteit
moest zijn en een tijdverslindende zaak was waardoor veel kostbare hulptijd
verloren ging.
Door het instellen van het
ESM werden de parlementen buiten spel gezet, behalve dat van Duitsland dat als
voorwaarde nog steeds die toestemming opeist.
Maar het bestuur van het ESM
bestaat uit de ministers van financiën van de eurozone (niet de EU) want in
tegenstelling tot het EFSF is het ESM een onderonsje van de eurozone. De
afgevaardigden van de lidstaten zitten er niet in als belangenbehartiger van
hun eigen land maar onder titre personel. Zij behoeven geen verantwoording af
te leggen aan hun eigen staat, hebben zelfs een geheimhoudingsplicht en zijn
juridisch onaantastbaar.
De directeur ervan is de oud
directeur van het EFSF dat erin is opgegaan
met, ik geloof, man en muis en geld.
Aan het ESM doen verplicht alle eurolanden mee. Zij
storten naar verhouding van hun BBP een vast bedrag in tot een totaal van 50
miljard euro en staan verder garant, ook weer naar rato van hun BBP, tot een
bedrag van 700 miljard euro.
Als ze geld nodig hebben
moeten de lidstaten dat meteen ophoesten tot het bedrag van hun garantie.
Het ESM kan op de kapitaal markt lenen tegen een laag
rentetarief want de gehele eurozone staat immers garant.
Met dat geleende geld kunnen
zij lidstaten van de eurozone die in liquiditeitsnood zitten geld voor een
bepaalde periode uitlenen tegen een nader te bepalen rente.
Het ESM kan relatief snel ingrijpen want er is geen
toestemming meer nodig van de parlementen behalve enkele die dat recht opgeeist
hebben. Nederland
behoort daar niet bij.
Degenen die menen dat Nederland heeft
bijgedragen aan de bailouts met geld en dat dat bedrag dus op de begroting moet
voorkomen hebben geen gelijk. Zij zouden dat hebben zodra het ESM dat geld zou
opeisen omdat Nederland
er garant voor staat. Maar dat gebeurt niet want het geld wordt door het ESM
geleend op de kapitaalmarkt. Het wordt wel opgeteld bij de staatsschuld van in
dit geval Griekenland en staat in de boeken van het ESM als vordering.
Maar een garantie is een
latente schuld. Dat wordt pas echte schuld als de lening niet aan het ESM
wordt terugbetaald en het ESM het bedrag
van de garantie opeist.
Daarom zijn de eurolidstaten
zo mordicus tegen kwijtschelding van (een deel) van de Griekse onhoudbare
schuld. Want in dat geval werd garantie omgezet in schuld en komt het wel in de
boeken en dus op de begroting van de garantiegevende staat. Afgezien van het
feit dat meer dan vijf andere eurozonelidstaten ook een technisch onhoudbare
schuld hebben.
Wat is die onhoudbaarheid in
de praktijk?
Stel voor een schuld van 100
miljard tegen een rentetarief van 1%. Dat betekent 1 miljard rente per jaar betalen.
Is het rentetarief echter bijvoorbeeld
4,5% (heel wat reëler) dan betekent het 4,5 miljard rente per jaar betalen.
De houdbaarheid hangt dus
voor een groot deel van het te betalen renteperccentage af.
Het ESM kan dus door de te betalen rente erg laag te houden de houdbaarheid
van de schuld vergroten. Dat kan de ECB ook. Dat
betekent in het Griekse geval dat houdbaarheid gecreëerd kan worden door zeer lage rentetarieven.
Onhoudbaarheid van schuld
wordt op die manier dus een uiterst rekbaar begrip.
Gekoppeld aan een zeer ver
weggeschoven terugbetaal termijn waarbij de de waarde "constant
prices" elk jaar met het inflatiepercentage vermindert heeft het hetzelfde effect als het
gewoon kwijtschelden en kost het de uitlener wel het bedrag "constant
prices" nu tegen terugkrijgen over x jaar van hetzelfde nominale bedrag maar dan met
veel minder echte waarde.
Maar het valt minder op en is
dus gemakkelijker te verkopen.
Zo verliepen mijn
overpeinzingen deze zaterdag.
.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire