Is de kogel echt door de kerk?
In een document van 27 pagina's lang staan de voorwaarden opgetekend
waaraan Griekenland zich moet binden ze
de komende drie jaren uit te voeren.
In ruil daarvoor krijgt Griekenland een bailout van maximaal 86 miljard euro's
die grotendeels gebruikt zullen
worden om leningen af te lossen, rente te betalen, banken te herkapitaliseren
en aan andere verplichtingen te voldoen.
Die bailout wordt voor een deel door het ESM bekostigd, een deel door het
IMF (indien dat zou deelnemen) en een deel door de verkoop van Griekse assets
(havens, vliegvelden etc.) als dat genoeg opbrengt.
De Griekse regering buigt er zich dit weekeinde over en de Europese
ministers van financiën moeten ook nog instemmen met het pakket.
Duitsland staat afwijzend tegenover deze snelle afhandeling want zij vrezen
voor een half bakken accoord dat in een later stadium weer problemen veroorzaakt.
Zij prefereert een overbruggingskrediet voor de terugbetaling door
Griekenland aan de ECB van 3 miljard euro op 20 augustus zodat de bailout
voorwaarden op grondiger wijze kunnen worden overlegd.
Wat de Finnen doen is ook nog de vraag.
De Finse minister van buitenlandse zaken, Timo Soini heeft zaterdag verklaard
dat Finland buiten die geplande derde bailout zou kunnen blijven. Zijn partij
staat een kritischer houding tegenover de EU voor.
Dat zal, denk ik, in feite een onmogelijkheid zijn. In tegenstelling tot de
eerste twee bailouts wordt deze afgehandeld door het ESM waar Finland net zo
min als de andere eurozone staten een veto recht heeft. Alleen Duitsland heeft
zoveel stemmen dat het een bailout tegen zou kunnen houden in eerste instantie maar daarna via een emergency
operation niet meer.
Wel zal de Bundestag toestemming moeten geven.
Dan staat ook nog de rol van het IMF ter discussie. Het IMF heeft wel
deelgenomen aan de besprekingen over het Memorandum maar de deelname van het
IMF aan de bailout hangt af van de regeling van een schuldvermindering van
Griekenland. Over zo'n schuldvermindering is het laatste woord nog niet gezegd.
Duitsland acht een aanpassing van het verdrag van Lissabon hiervoor vereist. De
gehele eurozone is echter om duidelijke redenen (zie hiervoor de tabel bij mijn
vorige blog) sterk gekant tegen een echte gedeeltelijke schuldkwijtschelding,
haircut.
Wellicht is er wel ruimte voor een moratorium van alle Griekse schulden
gedurende een periode van dertig jaar, waardoor dan een inflatie van 2% per
jaar (de hoop van de ECB) door de waardevermindering van de euro voor zo'n
schuldvermindering zou hebben gezorgd.
Maar nu is daar ook nog geen zekerheid over. Geen zekerheid voor
Griekenland dus.
Duitsland heeft als voorwaarde voor de bailout juist het meedoen er aan van
het IMF als dwingende voorwaarde.
In ieder geval is het nog geen gelopen race.
Zelfs al komt er geen kink in de kabel dan zijn de problemen nog niet
definitief opgelost. Vele analisten zijn van mening dat de aan Griekenland op
te leggen voorwaarden voor hervormingen en bezuinigingen de Griekse economie juist
verder zullen doen krimpen.
Het kwartet rekent daarentegen op een blijvend primair overschot op de
Griekse begroting van na twee jaar 3,5 procent om uit het dal te kunnen komen.
Dat kan alleen verwezenlijkt worden bij een behoorlijke groei van de economie.
Zou deze prognose niet blijken te kloppen dan zullen er weer grote
problemen ontstaan.
Want zonder primair overschot zal Griekenland ook over drie jaren afhankelijk
blijven van steun uit de eurozone want lenen op de kapitaalmarkt met een 330
miljard schuldoverhang over dertig jaar zal voor externe
kapitaalverschaffers geen aantrekkelijke
optie zijn.
We gaan dus nog een spannende tijd tegemoet. En dat alles voor een land met
nog geen twee procent van het eurozone
BBP en een reputatie van devaluaties.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire