De Kronkelwegen van de Europese Logica
Wie kan nog volgen wat er om Griekenland heen gebeurt. Kunnen we dat
eigenlijk niet als symptomatisch voor de Europese Unie zien? Ook de nu komende
naweeën.
In Griekenland zelf is 30% van de Syriza, de partij van Tsiprias, fel tegen
de door Tsiprias aanvaarde overgave aan de eurozone gekant.
Voor de goedkeuring ervan in het parlement is Tsiprias aangewezen op zijn
politieke tegenstanders. Tsiprias zelf gelooft niet in, laten we noemen,
accoord maar belooft het uit te voeren. Een waanzinnige constructie.
Aan de andere kant, die van de crediteuren, is het ook geen koek en ei.
Terwijl de EU zijde (want iedereen bemoeit er zich mee al is het een eurozone
affaire, dus niet steunend op de verdragen maar op een onderling gesloten
overeenkomst) fel gekant is tegen een schuldvermindering is de IMF zijde juist
fel gekant tegen geen schuldvermindering. De EU zijde wil pas over een
eventuele schuldvermindering praten als alle onderhandelingen afgerond zijn, de
IMF wil het in het allesomvattende plan meenemen. De IMF heeft een andere rol
dan de eurozone. De IMF wil een realistisch plan dat zowel de onhoudbare schuld
als de nodige hervormingen inhoudt met zo min mogelijk lastenverzwaringen.
De eurozone wil uitsluitende de balangen van die zone dienen en het
voorkomen van ketterse praktijken.
De IMF wil daarom alleen meedoen als die
schuldvermindering er komt, niet als die als een soort achterafje apart
behandeld wordt zonder enige voorafgaande garatie en vormgeving ervan. Zo zie
ik het. Hoe die twee invalshoeken met elkaar te verenigen zijn zullen we de
komende maand ervaren.
Maar de Griekse affaire heeft ook allerlei andere gevolgen.
Schauble heeft de pest in om de rol die Juncker heeft gespeeld bij de
onderhandelingen. De commissie heeft daar niets mee te maken, het is een zaak
van de eurozone leiders. Juncker bemoeit zich met de politiek van de eurozone
en de commissie heeft allereeerst geen politieke rol en ten tweede niets van
doen met de eurozone.
Schauble heeft ook met lede ogen aangezien dat de commissie zich heeft
ingelaten met de nieuwe uitleg van het Stabilisatie en Groei Pact binnen de
eurozone en zo Frankrijk weer een uitstel te geven om de fiscale imbalans te
herstellen. Dat is geen uitvoering maar politieke beslissing.
Ik heb zelf het idee gehad dat van Rompuy is begonnen met het opzetten in
Brussel van een EU regering in zijn vormgeving van het ambtenaren apparaat daar. Daardoor is
langzamerhand een steeds sterker politiek element de commissie binnengeslopen.
Daar zat de absolute know how met full time professionals.
Kijk naar de energiepolitiek van de EU. Niet gepresenteerd door de Europese
Raad maar door de Commissie. In principe bevolen door de ER maar in politieke
zin uitgewerkt door de Commissie. Naast het bewaken van de verdragen, de taak
van de commissie kwam de poltieke.
Schauble wil daar een eind aan maken aan die dualiteit. De commissie houdt
dan zijn geusurpeerde politieke kant en de bewaking, controle, komt in een
nieuwe organisatie.
Ik schreef net over de uitleg van het S&G Pact en het Fiscal Pact door de commissie. Schauble
heeft in zijn voorstel om een speciale minister van financiën voor de eurozone te
benoemen die dwingend kan optreden duidelijk het oogmerk de commissie deze taak
te ontnemen. Tezelfdertijd wordt daarmee ook de zeggenschap van de individuele
lidstaten hierover sterk beperkt. Het is dus een totaal ander voorstel dan dat
van Hollande die juist een eurozone
parlement, en ministerie wil opzetten naast de nationale met eigen
deelbudget en allocatie. Dat wil Schauble juist niet. Schauble wil afdwingen
van de regels .
De diepere beweegredenen van Schauble zijn ongetwijfeld het willen
vasthouden aan de regels van de
onderlinge verdragen van de eurozone en een wapen te creëren tegen de
flexibilisering van die regels .
Die strijd tussen austerity en flexibility wordt door de Griekse kwestie
gevoed.
Daarbij dreigt het gevaar dat beide kampen zich vastbijten in hun eigen
vermeende of niet vermeende gelijk en dus een vruchtbare discussie onmogelijk
wordt.
Voor mij staat vast dat het binnen het raamwerk van de eurozone bewezen is
dat het onmogelijk is landen met een zo ver uit elkaar liggend economisch
potentiëel als de realiteit in de zone is op de voor alle geldende
standaardwijze te behandelen in de veronderstelling dat zij dan naar elkaar
zulen groeien.
De voor de individuele lidstaten optimale monetaire en fiscale politiek kan
niet een een reglement worden bereikt. Natuurlijk kunnen door structurele
hervormingen die de economische flexibiliteit bevorderen een verbetering bereikt
worden maar geen oplossing.
Die oplossing is altijd geweest een elastische verbinding tussen de waarde
van de munten van de landen gekoppeld aan een rentesysteem voor leningen
gebaseerd op risico.
De een bevordert de op eigen kracht gebaseerde ontwikkeling, de ander een
rem op onverantwoord leengedrag.
Hoe valt dat allemaal te rijmen. En dan "what about the people?".
Dr. Ludger Schuknecht, senior economist in het Duitse Ministerie van
Financiën heeft het standput van zijn ministerie in een artikel vastgelegd. "Why
Piketti is wrong". Een interessant artikel. Ik moet daar nog over
nadenken.
.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire