Het is eindelijk volbracht,
of toch niet misschien
"Griekenland heeft overeenstemming bereikt met de crediteuren".
Het klinkt net alsof Griekenland geen deel uitmaakt van de eurozone. Dat in
plaats daarvan er twee partijen tegenover elkaar staan.
Want het is geen overeenkomst die uit wederzijdse wil om tot elkaar te
komen ontstaan is maar uit het gegeven dat Griekenland perse in de eurozone
wilde blijven en tezelfdertijd de austerity, de basis van de eurozone fiscale
politiek, af wilde zweren.
Dat Griekenland dat wilde valt niet te verwonderen want deze austerity was nog
meer dan in andere lidstaten gebaseerd op ondragelijke lastenverhogingen en een
zo groot koopkracht verlies dat voor
zo'n dertig procent van de bevolking de armoede de werkelijkheid van elke dag
was geworden.
Deze overeenkomst heeft eigenlijk maar één doel. Het scheppen van een blijvend
primair begrotingsoverschot, minder uitgeven door de overheid dan deze aan
revenuen (belastingen en accijnzen) ontvangt. Daarbij blijven de uitgaven aan
rente op schulden buiten beschouwing. Het waarom is simpel. Een land met een
primair begrotingsoverschot behoeft niets te lenen en kan dus op eigen benen
staan en kan zelfs zijn staatsschuld verminderen zowel in euros als in
schuldpercentage.
Nu zijn er, naar mijn mening, twee soorten primair budget surplus. De ene
komt voort uit een bloeiende economie met een gezonde groei die daardoor voor
de overheid een hoge belastingopbrengst oplevert. Een economie gestuurd
overschot dus.
De tweede is bij een zwakke economie met geringe groei en overdadige schuld
een opschroeven van de inkomsten van de staat door hogere belastingheffing en
accijnzen gepaard aan loonsverlagingen (om de export positie concurrerender te
maken) om zo'n primair overschot te forceren.
Het risico daarbij is dat de overschot winst te niet wordt gedaan door
het erdoor ontstane koopkrachtverlies en
de economische situatie verslechtert. Dat laatste is het geval geweest bij de
vorige Griekse bailouts.
In de Griekse situatie komt daar nog bij dat, en dat is nu nog bij deze
overeenkomst onbespreekbaar, dat de Griekse staatsschuld volstrekt onhoudbaar
is.
Maar er zijn binnen de eurozone meer landen die er slecht voorstaan. En er
zijn er maar een paar die een primair overschot hebben.
Kijk naar de tabel in mijn vorige blog.
Het voordeel van die andere landen boven Griekenland is echter dat zij op de kapitaalmarkt tegen
redelijke rentetarieven kunnen lenen onder dekking van de ECB. Zonder die
dekking zouden zij ook exorbitante rentetarieven moeten accepteren.
Ook wordt hun positie verbeterd door de aankoop van hun obligaties door de
ECB in het kader van de Quantitative Easing van 60 miljard per maand.
Zonder deze paraplues zouden dus ook zij het zwaar hebben.
Was Griekenland echter niet in opstand gekomen tegen de austerity en hadden
ze de voorwaarden door de eurozone gesteld gedwee aanvaard en toegestemd in een
derde bailout dan had Griekenland daar ook van kunnen profiteren.
Maar Griekenland wilde zowel het een als het ander. Geen austerity en wel in
de eurozone blijven.
Dat de wijze waarop nu de overeenkomst tot stand is gekomen meer opleggen en
aanvaarden dan overleggen is geweest en dat eurozone
regelingen die aanvaard zijn de parlementaire beslissingen kunnen overrulen is
ook wel duidelijk geworden.
Dat kleine landen daar eerder onder lijden dan de grote is ook helaas duidelijk
geworden.
Hoe groot die verschillen tussen de lidstaten wel zijn blijkt uit de
volgende tabel. Daarin staan de lidstaten met oppervlak, aantal inwoners per
vierkante kilometer, het Bruto Binnenlands Product per persoon, de
staatssschuld per persoon, percentages begrotingstekort/surplus, werklozen, de
geschatte groei in 2015.
Dan blijkt weer hoe verschillend de eurolanden zijn, niet alleen in
economie maar demografie. Samen met de vorige tabel geven ze denk ik een
duidelijk beeld van de eurozone.
Het berekenen van het primair overschot dat Griekenland blijvend moet
bereiken om in de verre toekomst, als er tenminste uitstel van aflossing van de
schulden wordt toegestaan, hetgeen dus nog steeds niet is besproken, is een kwestie van
rekenen en prognoses maken. Dat rekenen zal wel kloppen maar of dat ook met de
prognoses zo is valt te betwijfelen.
Het zwarte circuit speelt ook een grote rol, denk ik. Als dat gewit wordt
en belast valt een flinke inkomenspost voor de betrokkenen weg. Dat heeft
ongetwijfeld een even flinke invloed op de koopkracht. Zo is er nog veel
ongewis hetgeen ook blijkt uit de reacties van veel analisten.
Bovendien is het nog geen gelopen race. Schuldvermindering is voor het IMF
een dwingende factor. Zonder dat doen zij niet mee. Geen schuldvermindering is
voor Duitsland een dwingende factor. Duitsland wil niet zonder het IMF.
Hoe daar een schimmige oplossing voor zal komen, (wegschuiven naar over
dertig jaar of zo) lost het probleem niet op. En flink wat eurozone landen kampen ook met onhoudbare
schulden. Die volgen met argusogen wat er met die Griekse schuld gaat gebeuren.
En wat gaat er met Griekenland zelf gebeuren met die nog zwaardere lasten.
Ik geloof dat Schauble, hoewel hij het als overtuigd voorstander van de
euro met bloedend hart gezegd moet hebben, het bij het rechte eind had toen bij
een (tijdelijk) uittreden van Griekenland uit de eurozone het beste vond.
Dan kan met een devaluatie, als zelfstandig land begeleid door het IMF, en
een totale schuldsanering Griekenland zijn eigen lot bepalen. Natuurlijk vooral
in het begin in grote armoede.
Maar als ik de 27 pagina's overeenkomst doorlees denk ik dat die armoede
voor een groot deel van de Griekse bevolking ook onder die derde bailout
periode en vele jaren daarna even groot zal zijn.
Maar, zoals ik altijd zeg, ik kan de plank ook mis slaan.
En de Griekse bevolking verkiest toch binnen die eurozone te blijven. Is
het toch after all hun eigen wil.
En we leven in een geglobaliseerde economie. De gevolgen van de Chinese
waardevermindering van de yen (hoewel met nog geen 4% niet te vergelijken met
de 20% waardevermindering van de euro ten opzichte van de dollar in nog geen
jaar tijd) vallen nog niet te overzien. Maar ongetwijfeld zullen ze ook van
invloed op de eurozone zijn.
En rente verhogingen in Groot Brittannië en de VS, die ook ongetwijfeld
zullen komen, is het dit jaar niet dan wel later laten ook hun sporen achter.
En politiek gezien staat er een behoorlijk aantal verkiezingen voor de
deur. Of die even grote verrassingen als de Griekse zullen brengen is maar
afwachten.
Op CNB.com vond ik dit nogal pessimistische organogram.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire