De schuld? Van
wie en door wie?
bij elke schuld is er een
schuldenaar en een schuldeiser. Als de schuldenaar niet meer kan betalen en de schuldeiser wil hem niets
meer lenen. Wat dan?
Morgen wordt het vonnis over
Griekenland geveld. Door het Duitse parlement.
Voor Merkel een moeilijke
gang maar de idealistische wens naar een Verenigd Europa weegt zwaarder dan
weer een stap nemen die ook weer een toegeven is. En dan weet niemand hoe dat
Verenigd Europa er uit zou moeten zien want geen enkel land wil zijn wetgevende
en uitvoerende macht afstaan aan een Europees Centraal Gezag. Zo zie ik het.
Wel een bankenunie waarin die elkaar op de been moeten houden. Maar de
Griekse banken hebben mistens 25 miljard euro nodig om geherkapitaliseerd te
worden.
Op te brengen door het ESM,
dat is dus de Eurozone belastingbetaler. Waar is de bankenunie? Die is nog
bezig de stroppenpot op te bouwen.
Wel (gelukkig is hij er nog
niet) een fiscal union waardoor geldstromen in plaats van bailouts worden
gebruikt om zwakke lidstaten op de been te houden. Zonder gelijke wetgeving
waardoor scheve verhoudingen onvermijdbaar zijn (neem alleen maar de
pensioenleeftijd) en hervormingen op de lange, lange duur geschoven kunnen
worden met het gevaar van profiteren.
Wat heeft Duitsland al niet
met tegenzin moeten accepteren als gevolg van dat besluit het verdrag van
Lissabon te negeren en de schulden van
Griekenland, dat deze niet meer kon aflossen of vernieuwen, van de eurozone banken
over te nemen en op de rug van de eurozone belastingbetaler te leggen.
Dit zwichten, voor het goede
doel, de eurozone in stand te houden, heeft alle andere ingrepen tot logisch
gevolg gehad. Het ESM, dat de no-bailout van het verdrag van Lissabon omzeilde, de
bankenunie zonder gezamenlijke wetgeving, en nu de derde bailout van
Griekenland.
Steeds werd een tot hier en
niet verder genegeerd. En de waarborgen waren steeds papierdun. Het
Stabiliteits en Groei Pact met het zwaardere Fiscaal Compact, met voeten
getreden zoals aangetoond in de tabellen in vorige blogs waar de gevolgen te
zien zijn.
De zuinigheid en vlijt
politiek, de austerity, die Duitsland ziet als oplossing voor de economische
problemen van de eurozone komt steeds verder in het nauw en de roep om
flexibiliteit, die in Duitse ogen tot te gemakkelijk uitgeven leidt, wordt
vanuit het zuiden en Frankrijk steeds indringender. Het Duitse ideaal staat
onder hoge druk.
De barre werkelijkheid dwingt
de eurozonebelastingbetaler steeds weer te moeten bijspringen waar staat en
banken falen. Want in plaats van de oorzaken aan te pakken komen er steeds
noodverbanden.
Kunnen we Griekenland
aanwijzen als de oorzaak van alle narigheid. Natuurlijk, als ze niet zo
onverantwoord veel haddeen geleend (maar
de rente was zo lekker laag en de voorwaarden zo gunstig) en soberder hadden
geleeefd en de zaak niet tot 2009 verborgen hadden gehouden dan waren er
mischien geen bailouts nodig geweest en hadden ze later kunnen profiteren,
zoals de andere zwakke landen, van de lage rente op obligatie leningen door de
garanties van de ECB.
Misschien, want de Griekse
economie is nu eenmaal niet sterk en dus konden ze niet mee doen met de grote
broers zonder schulden te maken. Maar ze zijn niet de enigen in de nood.
In dat licht bekijk ik nu de roep om die fiscale unie. Die heeft niets met
Griekenland nu te maken. Griekenland krijgt 86 miljard euro (deels uit eigen
verkoop van vliegvelden en havens) om de schulden af te betalen, de banken op
poten te zetten en aan andere verplichtingen te voldoen. Als ze aan de
voorwaarden voldoen is volgens de eurozone geen verdere hulp nodig. Voor hen is dus in theorie geen fiscale unie nodig.
Waarom dan nu die fiscale
unie wel willen doordrijven?
Maar, ik heb dat al vaker
gezegd, dat kan
alleen als er een uniforme wetgeving is. Geen boterzachte afspraken waaraan
staten zich, zoals nu, gemakkelijk kunnen onttrekken. Dus alleen als er een
democratische politieke unie is met een wetgeving die de huidige in alle eurostaten
vervangt. Niet ernaast maar in plaats van. En niet bestuurd door de Europese
Commissie maar door een echt parlement en echte regering. Gekozen, niet benoemd.
Voor die tijd is een fiscale
unie met in alle lidstaten afwijkende wetgevingen op sociaal en belasting gebied een smeekbede om ellende.
Zolang de EU lidstaten (want
dan kan
inderdaad de euro de munt zijn van de Europese Unie) daar niet voor voelen is
een fiscale unie een onding, dat de verschillen juist in stand houdt en
vergroot want de prikkel tot hervorming verdwijnt, zo denk ik.
En het argument dat na een fiscale unie ook een politieke volgt en dat men
daar naartoe moet groeien is onzin. Want
als het geld binnenkomt is het lek gedicht en afstand doen van de macht is dan
niet meer nodig.
Maar zo zie ik het.
Griekenland als excuus om
iets anders door te drukken.
Maar er zijn andere
belangrijker zaken.
De wereld schuld is sinds
2007 met 57 biljoen (Europese biljoen) dollar toegenomen. Ze beslaat nu 199%
van het wereldinkomen. Dus twee keer zoveel als de gehele wereld per jaar
verdient. En neemt elk jaar verder toe. Staatsschuld, bankenschuld,
zakenschulden en huishoudschulden. Waar gaat dat naar toe?
Ook de eurozone doet dapper
mee. Volgende keer.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire