Computers en Immigranten
wat hebben zij gemeen
onze toekomst wordt nu door ons bepaald
Als redelijk bejaard man vraag ik
me met steeds groter verwondering en bezorgdheid af of er sinds de dertiger
jaren van de vorige eeuw in Europa en bij de Europeanen essentieel iets
veranderd is vergeleken met nu, het
eerste decennium van de een en twintigste eeuw.
Vandaag even pauze voor de financiële
keuzes van nu en een blik op de toekomst. Want er zijn zaken waar nu de beslissingen over moeten
worden genomen voor het te laat is. Want voorbereiden op de toekomst kan niet
in die toekomst gebeuren. Dan is het te laat. Maar is de Europese Unie daartoe
in staat. En ik zie twee uiterst belangrijke
keuzes opdoemen.
Van tijd tot tijd zijn er berichten die op zich aannemelijk klinken maar
bij enig doordenken eigenlijk een waarschuwing blijken te zijn.
Zo was er enkele weken geleden een bericht dat uitgebreid aandacht kreeg in de pers
maar niet tot verder doordenken leidde.
In 2040 zouden computers zoveel stroom gebruiken
dat er op de wereld geen elektriciteit genoeg voor zou zijn.
Een technische ramp, want de wereld hangt juist steeds meer af van
computers in allerlei vormen.
Moore's Law die zegt dat elke twee jaar het aantal transistors op een board
verdubbelt geldt niet meer, kleiner kan economisch verantwoord niet meer met de
huidige technieken.
Zuiniger in gebruik zullen computers dus niet worden.
Maar er zullen wel veel meer komen, informatisering, robotisering.
Dus hun energiebehoefte zal sterk stijgen.
Tot in 2040 het energie plafond wordt overschreden en de computerwereld
instort.
Het einde van de computer overheersing en onze computer afhankelijkheid.
Zo op het oog dus een redelijke stelling maar wel akelig voor een wereld
die niet alleen steeds meer op computer gebruik steunt maar er zelfs volkomen afhankelijk
van is geworden.
Geen glazen plafond dit keer maar een energie plafond.
Maar waar steunt dat energie plafond op.
Is het dat er in 2040 een gebrek zou zijn aan de grondstoffen nodig voor
energie opwekking. Want dat is de enige redelijke oorzaak voor een energie
gebrek.
Maar zo'n gebrek aan grondstoffen is er dan niet.
Wat wel een reden kan zijn is dat de keuzes die nu gemaakt worden voor de
wijze van energie opwekking een
belemmering kunnen vormen voor de omvang van de opwekking ervan in 2040.
Dat is volgens de computer wereld het geval en daarvoor waarschuwen zij nu,
voor het te laat is.
Het betekent wel dat deze keuze nu impliceert dat bepaalde technische
ontwikkelingen in 2040 afgeremd of gestopt zouden moeten worden.
Een menselijke keuze dus over hoe de nodige energie op te wekken, geen natuurwet.
Daar valt dus wel even over na te denken.
Maar 2040 is niet ver in de toekomst en het bouwen van energieopwekkers
vergt tientallen jaren.
Vandaar dat het tijdtip waarop de computer industrie deze keuze noodzaak
aankaart goed gekozen is.
De Turkse deal loopt weer gevaar op. Eigenlijk gebeurt dat sinds 20 maart
2015 toen de deal inging al met de regelmaat van een klok.
Als je de deal wat dieper overdenkt is het eigenlijk een wat vreemde
overeenkomst die Mw Merkel met Erdogan heeft afgesloten.
Turkije krijgt 3 miljard euro voor het verbeteren van de levens omstandigheden
van de (Syrische) vluchtelingen in dat land.
Bovendien wordt de EU visumplicht voor Turken versneld opgeheven, wel moet
Turkije dan aan de voorwaarden daarvoor voldoen, lees ik.
Ook moeten de onderhandelingen over het toetreden van Turkije tot de EU
hervat worden.
In ruil daarvoor stopt Turkije de stroom van boot vluchtelingen vanuit Turkije
naar Griekenland.
De EU stuurt illegale migranten die toch per boot in Griekenland arriveren
terug naar Turkije.
Voor elke illegale migrant die naar Turkije wordt teruggestuurd neemt in ruil daarvoor de EU een asielhouder uit
Turkije op en verdeelt deze onder de EU lidstaten.
In feite is het dus een nul deal. Een eruit en een erin.
In plaats van boot migranten krijgt de EU nu evenveel asielhouders uit
Turkije binnen.
In aantallen binnenkomers in de EU maakt het dus in theorie niets uit.
Maar het verborgen punt is natuurlijk dat als Turkije daadwerkelijk de
uittocht van bootvluchtelingen drastisch beperkt het aantal naar Turkije terug
te sturen illegale migranten ook drastisch zal afnemen en dus ook het aantal
asielhouders dat de EU uit Turkije in ruil daarvoor moet opnemen drastisch
vermindert.
Bovendien zullen illegale migranten als ze weten dat ze toch teruggestuurd
zullen worden beseffen dat het geen zin heeft naar Griekenland gesmokkeld te
worden tegen hoge betaling en dus in Turkije blijven.
Alles bij elkaar vermindert daardoor het aantal binnenkomers in de EU via
Griekenland drastisch.
Maar in elk geval heeft Turkije alle troeven in handen.
En de EU moet flink betalen.
Want als Turkije de deal opzegt en geen illegale migranten meer terugneemt
en de rem op boot migranten opheft dan neemt de uitstroom naar de EU uiteraard
weer ongeremd toe.
Het is dus een deal waar de EU zich volledig afhankelijk gemaakt heeft van
Turkije.
Want er is geen plan B gemaakt door de EU.
In de praktijk zien we dat het inruilplan nauwelijks werkt.
Griekse rechters vinden Turkije geen veilig land en na de mislukte
staatsgreep kunnen alle illegale
migranten uit Turkije terecht of ten onrechte claimen dat voor hen Turkije geen
veilig land is. Dan valt niet te bewijzen dat dat wel of niet zo is.
Maar zo ontstaat er toch op natuurlijke wijze een ongewild soort plan B.
Want het gevolg is dat de Griekse eilanden een soort interneringsgebied
zijn geworden en dat overtocht naar het
vasteland voor illegale migranten wordt uitgesloten.
En het Griekse vasteland is dat voor eerder dan 20 maart 2015 binnengekomen
illegale migranten, want de grenzen naar
het noorden, met name naar Duitsland zijn afgesloten.
Dat is de enige reden waarom de instroom in Duitsland en Nederland zo is afgenomen.
Hetzelfde gaat gebeuren in Italië waar de toestroom dit jaar groter is dan
vorige jaren en Oostenrijk dreigt met het afsluiten van de Brenner Pas als de
migranten uit Italië naar Oostenrijk zouden willen doorstromen.
Maar zo wordt tevens een op de duur onhoudbare toestand geschapen.
Want
onder de EU lidstaten bestaat geen overeenstemming over het verdelen of opnemen
van deze in Griekenland opgehoopte menigte illegale migranten.
En de aantallen blijven toch, zij het minder snel toenemen.
Daarbij komt dat het terugsturen van uitgeprocedeerde asielzoekers vaak een
onmogelijke zaak is.
De landen van oorsprong hebben meer baat aan landgenoten
in de EU die geld daar door hen verdiend opsturen naar hun eigen land ter
ondersteuning van hun familie daar dan aan teruggekeerde asielzoekers.
Om onze toekomst veilig te stellen zullen er toch keuzes gemaakt moeten
worden over de te volgen strategie.
De EU als immigratieland voor zowel vluchtelingen als economische migranten
of een afgesloten EU met afgewogen economisch gestuurde immigratie.
Want de huidige regeling dat iedere binnenkomer, illegaal of legaal, het
recht heeft asiel aan te vragen met uitgebreide beroepsmogelijkheden kan niet
voortduren en maakt de relatief welvarende EU tot een paradijs voor zowel
vluchtelingen voor oorlogsgeweld als voor economische migranten van overal in
de wereld.
Daartoe zijn wetswijzigingen (en verdragsveranderingen) noodzakelijk.
En het is minder gecompliceerd binnenkomen te stoppen dan later uitwijzing.
Dat bewijst de praktijk van alledag.
Regeren is nog steeds vooruitzien. Is de Europese Unie daartoe in staat.
That is the question.
Volgende keer dan toch maar die financiën voor noord en zuid.
.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire