De financiële "uncharted waters"
-jarenlange monetaire easing,
-fiscale stimulering,
-structurele hervormingen,
-helicopter geld.
zetten ze zoden aan de dijk die op doorbreken staat.
De illegale migranten in
Griekenland gestrand. De EU had beloofd 4000 medewerkers naar Griekenland te
sturen om het hoofd te bieden aan die Turkije deal.
Per maand zouden 6000
"gevallen" worden afgehandeld met een maximale "inruil" van
72000 dit jaar. Ik meen dat dat nog in aprl j.l. is besloten.
Nu is het duidelijk dat van deze
toezegging nog geen 10% is nagekomen
zodat de inruil met Turkije beperkt is gebleven tot in totaal 468 migranten.
Over Italië zullen we het dan nog
maar niet hebben.
Ook hier zien we dat de Brussels e rekenmeesters geen enkele zicht hebben op de
werkelijkheid.
De Oost Europese landen tonen nog
steeds geen bereidheid tot te geven aan de druk mee te doen aan de migranten
reallocatie. Het Duitse EU commissie lid Oettinger heeft weer dreigende taal
richting Tjechië gsproken.
Om ook even te laten zien hoe
krankzinnig de monetaire politiek kan zijn: de ECB koopt ondernemingsleningen
op tegen negatieve rente.
Dat wil dus zeggen dat de ECB in
feite rente betaalt aan die ondernemingen om geld aan hen te mogen uitlenen.
Zou dat nu de koopkracht van de
bevolking doen toenemen of het kapitaal doen groeien. Lang leve Piketty.
De negatieve rente is een nieuwe
uitvinding die voor de banken een enorm negatief probleem vormt.
Daarom is er ook kritiek op de
EBA stress test omdat juist die negatieve rente invloed niet in die test is
meegenomen.
Bovendien zijn Portugal en
Spanje, beide met zwakke banken, niet getest.
Maar terug naar andere financiële
zorgen.
Japan zet verdere monetaire geldverruiming en renteverlagingen op een laag
pitje.
Dat moet wel want afschaffen zou een puinhoop veroorzaken.
Je kunt ongelimiteerd opkopen van obligaties en laag houden van de rente
niet in een klap stoppen, er is gewenning opgetreden aan die constant
geldvermeerdering bij de banken. Kijk bijvoorbeeld naar de aandelenmarkten.
Maar het is duidelijk dat het zwaartepunt door de Japanse overheid verlegd
is naar de fiscale component en, hopelijk, naar structuurveranderingen.
De monetaire geldverruiming en het rentewapen hebben gefaald om Japan uit
het slop te halen.
Wel is de staatsschuld gestegen tot 229% van het Gross Domestic Product.
Een fiscaal stimuleringspakket van 275 miljard dollar, meer dan de helft
voor dit jaar, in een aanvullende begroting wordt nu beoogd.
Dat zal de economie 1,3% extra doen groeien. Althans dat is de bedoeling.
Is het de eerste stap naar helicopter geld, of is het dat in feite al.
Ik vermeld dit omdat Japan gezien zou kunnen worden als de proeftuin voor
de eurozone met dien verstande dat de ECB niet te maken heeft met een homogene
economie maar met 19 verschillende ver uiteenlopende economieën.
Ik vermeld het ook in het kader van de langzame positieverandering van het
IMF van monetary easing naar fiscale
stimulering en structuurhervormingen.
Meer algemeen wordt nu aangenomen dat of de langdurige toepassing van
geldverruiming en renteverlaging het effect ervan doet afnemen of dat er
eigenlijk geen duidelijk effect is.
Of het nu het één of het ander is maakt voor mijn lekeninzicht niet veel
uit. In ieder geval helpt het kennelijk niet meer en moeten andere wegen worden
gezocht.
Gaan we ongetwijfeld nieuwe "uncharted waters" bevaren. Voor de
zoveels te keer.
Maar wel moet ik vermelden dat onder het geldverruimings regime door de
lage rente en overvloedige geldpers produktie de staatsschulden in de eurozone tot
onhoudbare hoogte zijn gestegen gemeten naar normale rentetarieven vorming.
Met andere woorden kunstmatig betaalbaar zijn gehouden.
Bij een normale marktwerking hadden ze nooit zo hoog kunnen stijgen en
waren door hoger risico vorming door hogere rente tarieven afgeremd.
Dat geldt men name voor de zwakkere economieën.
Ook hoor ik steeds vaker dat het tijdperk van de austerity, de zuinigheid
en vlijt, achter ons ligt en dat juist fiscale stimulering met zoals ik al
gezegd heb als doel "uit de schulden te groeien" gekoppeld aan structurele hervormingen de
nieuwe trend is.
Nu moet wel in aanmerking worden genomen dat die austerity in de eurozone uitgelegd is als vooral door lastenverhoging voor de burgers hoe dan ook aan de
3% norm voldoen.
Het IMF heeft te laat ingezien dat dat contra productief werkt.
Die austerity heeft wat de 3%
betreft wel gewerkt gezien het feit dat het totale eurozone begrotingstekort
onder die 3% is gezakt.
Maar door die lastenverhogingen en dus daling van de koopkracht is ook de economische
groei heel beperkt gebleven ondanks de
uiterst lage rente en overvloedige geldinjecties en lagere olie en grondstroffen
prijzen.
Bovendien leidt elk begrotingstekort tot een verhoging van de staatsschuld
in euros waarover rente en aflossing moet worden betaald.
Die rente is dus van heel groot belang.
Pas bij een begrotingsoverschot neemt de staatsschuld in euros af.
Bij een groei groter dan het begrotingstekort neemt alleen het percentage
van de staatsschuld af.
Dat percentage geeft aan hoe betaalbaar de staatsschuld is gemeten naar het
Bruto Binnenlands Produkt.
De EU houdt 60% als norm aan. Andere bronnen vinden 90% het kantelpunt van
hopeloosheid.
Maar de rentetarieven zijn de beslissende factor. Hoe lager de rente hoe langer
betaalbaar, hoe hoger de rente hoe onhoudbaarder de rentelast.
Hieronder drie simpele opstellingen die aangeven wat het resultaat volgens
mij zou zijn in Italië bij gewoon doorgaan zoals nu, bij austerity (en daardoor een 0% begrotingstekort) en bij een hogere
groei door ook hoger tekort ("uit de schulden groeien") over een periode van tien jaar.
Voor mij zijn de conclusies duidelijk. Voorkomen is beter dan proberen te
genezen.
Maar zoals altijd moet ik toegeven dat het de overpeinzingen van een leek
zijn.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire