Bankiers en Regeringsleiders
Oorzaak en Gevolg en Symptoombestrijding
Terwijl in Jackson Hole de wereld bankiers elkaar toespreken en discussiëren
over de magere resultaten van hun monetaire politiek van geld bijdrukken en
renteverlagen trekt Mw Merkel langs de Europese Unie landen om zover ik kan
beoordelen de meningen te peilen over de toekomst van de Europese Unie zonder
het Verenigd Koninkrijk en daarbij vier onderwerpen in het bijzonder,
vluchtelingen, veiligheid, EU strijdmacht en economie/groei.
Beide zijn in hoge mate symptomatisch van aard.
In Jackson Hole moet men kampen tegen de tegenvallende economische resultaten
van een jarenlang monetair beleid waar men toch geen beter alternatief voor kan
vinden dan meer van hetzelfde met nog groter risiso.
Waar men wel moet toegeven dat men in die afgelopen jaren zo driftig met
het sturen van de economie (en in feite vooral de geldmarkten) bezig is geweest
dat de "toolkit" vrijwel uitgeput is en zich zelfs zich tegen de beoogde uitwerking zou kunnen
keren en bovendien geen ruimte meer open heeft gelaten om een nieuwe crisis het
hoofd te bieden.
Maar de Bank van Japan wil, ondanks de voortdurende lage inflatie en de
kwakkelende economie op de geldverruimingsweg doorgaan evenals volgens Coeure de ECB hoewel hij aangaf dat op een gegeven moment de side effects wel eens
de positieve werking zouden kunnen overtreffen.
Maar er is, zo dacht ik,
overeenstemming dat zonder structurele hervormingen monetaire easing en
rentemanipulatie niet de optimale uitwerking kunnen hebben.
De oorzaak van de stagnatie is juist de structuur van de economie.
Hoe zit dat in de eurozone.
Toen Duitsland in het begin van de euro het zwakke lid was van de eurozone
en jaar na jaar de begrotingsdoels tellingen
niet kon halen zijn de Hartz hervormingen doorgevoerd, harde arbeidsvoorwaarden
en uitkeringsrechten.
Samen met nieuwe initiatieven op het gebied van scholing en werkcontracten
leidden deze tot de omvorming van het zwakke euroland tot de motor van de euro.
De Duitse hervormingen hebben geleid tot de aanscherping van de austerity
politiek zoals vastgelegd in het verdrag
van Maastricht door de 0,5% en 60% limieten en 3% sanctiegrens.
Wat in Duitsland mogelijk was zou ook in de andere eurolanden (en EU
landen) mogelijk moeten zijn was de opvatting.
Maar structurele hervormingen van de arbeidsmarkt stuiten in de meeste
eurolanden op grote weerstand.
Bovendien is het de grote vraag of structurele hervormingen de eurolanden
op hetzelfde economische niveau kunnen brengen.
In ieder geval is het tegenovergestelde bereikt door de austerity. Dat
blijkt uit de tabellen in vorige blogs.
Daarnaast moet men ook beseffen dat de monetaire politiek van de ECB sterk
gericht is op het in stand houden van de zwakke eurolanden en dat als de ECB de
garanties voor het kost wat kost in stand houden van de euro en de opkoop van
waardepapieren zou staken en de rente enigszins verhogen dat voor de zwakke landen het failliet zou
betekenen terwijl het voor de noordelijke landen geen probleem zou zijn.
Dat breng mij er toe te denken dat die landen niet de economische potentie
van de noordelijke hebben en dat structurele hervormingen (en die zijn wat
arbeidsomstandigheden betreft al flink doorgevoerd, zij het afgedwongen in de
bailout landen) daar evenmin een
oplossing voor zouden zijn.
Internationaal wordt dan ook gedacht dat alleen een fiscale unie met
verdeling van baten en lasten over alle eurolanden de zwakke landen door de dan
structurele geldstroom van noord naar zuid op de been zouden kunnen worden gehouden
zoals Wallonië gesteund wordt door Vlaanderen en Noord Italië Zuid Italië
ondersteunt.
Dat zou binnen een enkele staat mogelijk zijn maar niet tussen negentien sterk verschillende zelfstandige staten.
Dat zou ook geen oplossing maar maskering van het probleem zijn en politiek onhaalbaar door de negentien verschillende sociale- en belastingwetgevingen.
Het zou tenslotte ook nog eens rechtstreeks tegen het verdrag van Lissabon
ingaan.
En afstemming op elkaar van die wetgevingingen is een utopie als
minimumlonen, pensioenleeftijden, werkeloosheid uitkeringen, enfin alle sociale
wetten niet op elkaar kunnen worden afgestemd door die economische verschillen.
Maar Mw Merkel is bij het begin van haar campagne met de bijeenkomst met Frankrijk en Italië op
de Garibaldi al gestuit op dat noord zuid probleem.
Italië eist een verzachting van de austerity, de mogelijkheid een hoger
begrotingstekort te hebben en dus hogere schulden te maken om geld vrij te
maken voor investeringen die dan de economie zouden aanzwengelen.
Mw Merkel reageerde daarop met te wijzen op de flexibiliteit van het
huidige ettelijke malen aangescherpte Stabiliteits en Groei Pact, op zich al
een verscherping van het verdrag van Lissabon.
Daar zit geen flexibiliteit is voor zwakke economieën.
De enige flexibiliteit in de praktijk is dat vrijwel geen euroland zich er
aan houdt en dat nog nimmer overtredingen ervan door de Commissie zijn
bestraft.
Vandaar de deplorabele schuldenpercentages en begrotingstekorten van de
eurolanden die jaar na jaar de situatie verergeren en het verschil tussen noord en zuid
vergroten.
Duitsland krijgt waarschijnlijk een overschot van 15 miljard euro dit jaar.
Noch economisch noch politiek is er sprake van eenheid.
Maar wellicht denken anderen er totaal anders over.
Volgend blog over de rondgang van Mw Merkel met ook de vraag waarom de
President van de Raad van Regeringsleiders, Tusk, dat niet voor zijn rekening
neemt.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire