Centrale Banken,
Euro overdenkingen,
Wat wordt de toekomst van de EU
en
Wie bestuurt de EU.
globalisering: produceren waar
het het goedkoopst is, verkopen waar het het meest opbrengt en belasting
betalen waar die het laagst is. Allemaal superlatieven. Maar dat laatste wil de
EU niet. Maar Ierland wel.
Ik vraag me wel eens af wat
belangrijker is voor de groei van de economie, de inflatie of de wisselkoersen.
Want terwijl de inflatie structureel laag is en zeer waarschijnlijk wel heel
veel jaren lang laag zal blijven, terwijl er toch groei is, al is die maar
klein, streeft elk land naar een gunstiger wisselkoers voor zijn export, een
betere concurrentie positie, een groter stuk van de koek, het wereld GDP. En
ook die wisselkoers wordt beïnvloed door de Centrale Banken. Hoe meer geld
bijgedrukt hoe lager de waarde, hoe hoger de rente hoe hoger de waarde.Niet de
economie stuurt zo de wisselkoersen maar de centrale banken sturen zo de
economie.
We zien dat nu weer bij de ons nog
steeds boven het hoofd hangende maar ook steeds uitgestelde renteverhoging door
de FED in de USA die nu wel heel waarschijnlijk wordt. Want door die renteverhoging
zal de dollar in waarde stijgen en dus ook de wisselkoers ervan en dat zal de
concurrentiepositie beinvloeden. Onmiddellijk reageren alleen al bij het
vooruitzicht ervan de beurzen. En spitsen alle andere centrale banken de oren. Ook
de ECB heeft dat uitgesproken.
Maar in Jackson Hole is gebleken
dat de Centrale Banken weer zijn blijven steken in het groupthink syndroom. Ook
al helpt het niet wat we doen, we moeten er toch op volle kracht mee doorgaan
met nog wat extras. Want ook daar is er is geen plan B.
En mijn andere vraag betreft de
euro en alle manipulaties daarmee en daaromheen.
Want het lijkt er wel op of er
compleet wordt vergeten dat die euro is gegrond op het verdrag van Maastricht
en daarna Lissabon. En dat in die verdragen harde voorwaarden voor die euro worden
gesteld. Geen directe financiële steun onderling, ook niet door de ECB. Geen
staatsschuld hoger dan 60% van het BBP. Geen groter begrotingstekort dan 0,5%.
Bij meer dan 3% overschrijding hiervan ingrijpen door de EU.
Griekenland eist nu de toegezegde
schuldenverlichting. Italië wil opheffing van de 3% grens. Geen enkel euroland
heeft minder dan 60% schuld. Wel een
stel boven de 90%. Het economisch verschil tussen noord en zuid eurolanden
neemt steeds verder toe. Er is indirecte financiële steun alom. En wat is de
rol van de ECB hierin. Hoe heeft het zover kunnen komen.
En dat terwijl de invoering van
die euro, gebaseerd op die verdragsvoorwaarden, het einddoel van alle EU landen
is. Het verdrag draait zich in zijn graf om.
Maar Mw Merkel, Mrs EU, gaat onverstoorbaar verder met haar gesprekken
met de andere regeringsleiders over vier knelpunten. Maar natuurlijk komt er
meer naar voren.
Maar is praten over losse punten
wel zinnig. Crisisberaad. Zou het niet over iets totaal anders moeten gaan.
De kernvraag die Mw Merkel zou moeten onderzoeken is de echte toekomst van
de Europese Unie, het Grote Eindstation.
Moet de EU uitgroeien tot een Federale Staat met Deels taten
of moet de EU een Verbond van Zelfstandige Staten blijven.
Een Federale Staat wil zeggen een volledig
Europees parlement direct door de EU bevolking gekozen, met een door dat parlement gecontroleerde echte
regering, een eigen taal, een eigen EU wetgeving.
Vergelijkbaar met de Duitsland of de Verenigde Staten.
Of moet het een Verbond van Zelfstandige Staten blijven die bepaalde
kerntaken centraal willen doen uitvoeren.
Zoals die daartoe zijn vastgelegd in het verdrag van Lissabon
Waar alle andere taken de bevoegdheid zijn van de zelfstandige staten. Ook
de volgens het Verdrag van Lissabon door de EU met de lidstaten gedeelde taken.
De keuze tussen deze twee is essentiëel omdat in de huidige situatie de bestuurstructuur
van de EU ondoorzichtig en multi interpretabel is.
Nu kunnen alle gedeelde taken door de EU worden opgeëist omdat zij beter op
het hoogste niveau zouden kunnen worden uitgevoerd.
Dat is in vele gevallen zeer discutabel.
Nu is het mogelijk dat de Commissie zichzelf politieke macht toekent terwijl die volgens het Verdrag van Lissabon bij
de Raad van Regeringsleiders berust en de Commissie alleen de politieke beleidslijnen
van de Raad van Regeringsleiders in wetgeving moet omzetten via voorstellen aan
het Europees Parlement die dan in laatste instantie door de Raad van Ministers
moeten worden goedgekeurd of teruggestuurd.
De Commissie heeft dan de taak toe te zien op de juiste uitvoering van deze
wetgeving.
Maar in de praktijk stelt de Commissie zich steeds meer op als regering met
een minister president. Eerlijkshalve
moet je er dan wel aan toevoegen dat de heer Juncker dat ook heeft
aangekondigd.
Maar dat kan alleen maar omdat de Raad van Regeringsleiders niet goed
functionneert onder andere omdat hun beleidsbeslissingen met algemene stemmen
moet worden genomen, hetgeen vaak niet mogelijk blijkt.
De Raad van Ministers is niet één Raad maar een aantal Raden van
verschillende samenstellingen, financiën, economie. Dat is ook niet erg
bevattelijk bij complexe discipline
overstijgende onderwerpen.
Dit leidt er toe dat de EU zich ontwikkelt zoals de Commissie met de
administratieve macht van Brussel achter zich voor ogen staat en dat de
Commissie zich als regering kan opstellen.
En het is duidelijk dat de Commissie een fervente voorstander is van een
Federale Staat, een politieke keuze.
Maar hun weg daarheen leidt niet tot een democratische Federale Staat zoals
hierboven geschetst maar een tot een gecentraliseerde technocratie zonder directe
democratische politieke onderbouwing.
Het is dus gecompliceerder dan
alleen de vraag minder of meer Europa. En of over die vier punten
eenstemmigheid kan worden bereikt in de Raad van Regeringsleiders in september
a.s. is maar de vraag.
Om de toekomst van de EU zeker te stellen moet er een keus komen; welke van
de twee opties de Raad van Regeringsleiders voor ogen staat en hoe de bestaande verdragen zo moeten
worden gewijzigd dat deze keuze ook een
verdraggesteunde basis heeft.
Er zijn sinds de Kolen en Staal Gemeenschap al vele nieuwe verdragen
gesloten die de oude, niet toereikende, hebben vervangen.
Nu is dat weer nodig.
Want een opportunistische ontwikkeling zoals nu plaats vindt leidt binnen
de EU tot grote onenigheid zoals de Oostelijke lidstaten duidelijk laten
blijken evenals de opkomst van EU scepticisme in vele andere lidstaten.
En uit dat opportunisme volgt de mogelijkheid, zoals voor de Brexit
geopperd, van een gedeelde EU, de kern die steeds sterker integereert en de
peripherie die daar wat bijbungelt.
Dat is in de eerste plaats tegen de Verdragen in die spreken van één
Europese Unie die één EMU is, één Europese Munt Unie met de euro als valuta.
Nu lijkt het wel of het verdrag van Lissabon alleen gebruikt wordt als dat
opportunistisch nuttig is en verder zo uitgelegd wordt als passend bij de
opportuniteit.
De eurozone is een voorloper die tevens het eindpunt van de EU is want alle
andere lidstaten (behalve Denemarken) moeten volgens het Verdragen de euro
invoeren zodra zij aan de voorwaarden voldoen.
En de eurolanden als de kern beschouwen die sterker wil integreren is in
tegenspraak met de juist in die landen toenemende groei van eurosceptische en
nationalistisch georiënteerde partijen en de tegenstelling noord zuid die
vrijwel onoverbrugbaar wordt.
Mw Merkel peilt op haar rondreis de meningen van de regeringsleiders. Die
zullen hun meningen ongetwijfeld baseren op de wensen van hun parlementen.
Maar de zaken liggen toch ingewikkelder dan op het niveau van
regeringsleiders.
Want polls van PEW en andere (hieronder afgebeeld) laten zien dat de
meerderheid van de ondervraagden weliswaar voorstander van een EU is maar dat
binnen die meerderheid weer een meerderheid is die meer macht terug wil geven
aan de nationale staten, dus niet deze EU wensen.
Dat houdt voor mij in dat de keuze van de ondervraagden in meerderheid is
voor het Verbond van Zelfstandige Staten die meer zeggenschap terug moeten
krijgen.
Een minderheid is voor meer macht naar Brussel, hetgeen kan worden
uitgelegd als voorstanders van een Federale Staat met Deels taten.
Een minderheid van de ondervraagden wil de EU zelfs opheffen. Ook hun
mening telt mee.
Maar of deze nuanceringen ook door de parlementen worden gedeeld en door de
regeringsleiders valt te betwijfelen.
Maar er zal toch een beslissing moeten worden genomen want zoals hierboven
geschetst stuiten de huidige in de praktijk gegroeide machtsverhoudingen in de
top van de EU gezien de opkomst van EU sceptische partijen en de enquetes op
een snel groeiende weerstand.
De regeringsleiders zullen toch ooit een keus moeten maken.
En er zal toch een verdragsverandering voor nodig zijn.
Tenzij men de uitleg van de verdragen nog verder wil oprekken. Maar dat zou
dat opportunisme alleen maar voortzetten en de tegenstand versterken, zo denk
ik.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire