Wat is in
de kristallen bol van de toekomst te zien
Soms komen rare associaties bij
mij in mijn overpeinzingen op bij uitspraken die onwaarschijnlijk lijken maar
misschien een veel diepere betekenis zouden kunnen hebben. Zo ook de uitspraak
van Erdogan dat Turkije over zo'n zes jaar lid van de EU zou zijn. Daaruit
vloeiden de volgende toekomt beelden.
Turkije gelooft
binnen zes jaar lid van de Europese Unie te zijn.
In de EU landen wordt
die uitspraak met ongeloof en opnbegrip ontvangen.
Turkije past zich
immers in het totaal niet aan, integendeel wordt steeds autocratischer.
Maar wij moeten ook
de mogelijkheid onder het oog zien dat het niet om veranderingen in Turkije
hoeft te gaan maar om die in de de Europese Unie zelf .
En de EU verandert
zelf inderdaad. Afgezien nog van de
interne crises over de staatskundige toekomst van de EU, het verbond van staten
of de Federale Superstaat met deels taten
of de splijtstof tussen noord en zuid over austerity of lossere geldpolitiek of
de toekomstige uittreding van Groot Brittannië.
Niet alleen dus door
invloeden van binnenuit maar door die van buiten zoals bijvoorbeeld de open
deuren politiek.
Want de toestroom van
illegale migranten neemt weer toe en nieuwe sluipwegen naar het begeerde
noorden, voornamelijk Duitsland worden populair.
De bewaking van de
buitengrenzen van de EU is alleen in naam een bewaking en zou alleen effectief
kunnen zijn bij de land buitengrenzen.
Maar bij de
zeegrenzen is de grensbewaking de facto een reddingsorganisatie voor door
mensensmokkelaars georganiseerde overvolle boottochten met illegalen naar de
Europese Unie wateren.
De door de kustwacht uit
zee of uit die sterk overladen onzeewaardige boten geredde illegale migranten
worden vervolgens de Europese Unie binnen gevoerd waar het hun is toegestaan
asiel aan te vragen.
Onbedoeld een
stimulans voor mensensmokkelaars die er alleen maar voor hoeven te zorgen dat
de boten in de EU territoriale wateren terecht komen.
Buiten die wateren
kan de kustwacht niet optreden door bijvoorbeeld de boten rechtsomkeer te laten
maken.
Zeerecht en
mensenrechten spelen de smokkelaars in de kaart.
Dat dit in de
praktijk gebeurt blijkt uit de massa’s ongeregistreerde illegalen die in de
Europese Unie rondzwerven.
Want eenmaal binnen
de Europese Unie is in werkelijkheid blijven in de EU.
Zelfs als de illegale
migranten asiel hebben aangevraagd kunnen zij vervolgens alsnog in de Europese
Unie onderduiken om bijvoorbeeld uitzetting te voorkomen als hun asielaanvrage
zeker zou zijn afgewezen.
Indien hun asielaanvrage
wordt afgewezen en de beroepsmogelijkheden daartegen zijn uitgeput, hetgeen
jaren kan duren, is uitzetting een theoretisch gegeven.
De landen van
oorsprong willen hen niet terug nemen, uitzetting naar landen waar hun
vervolging zou kunnen dreigen is uitgesloten en naar oorlogsgebieden kunnen zij
evenmin worden uitgezet.
In feite worden zij
dus de straat opgezet en is de EU verplicht hun de meest essentiele
levensomstandigheden te verschaffen.
Zonder officiële
middelen van bestaan zijn zij aangewezen op illegale arbeid of misdaad of
onderdak bij familie.
Mw Merkel constateert
dat terreur al bestond voor de vluchtelingen crisis en impliceert daarmee dat
er dus geen verband bestaat.
Zij heeft in het
eerste gelijk maar vergeet te vermelden dat door de massale ongecontroleerde
toevloed het ook voor terroristen nu veel gemakkelijker is dan voorheen de
Europese Unie binnen te komen.
En zolang de
economische en politieke omstandigheden in Azië en Afrika de bevolking geen
beter menswaardig bestaan kunnen bieden zal de Europese Unie als de huidige
regelgeving blijft bestaan een uiterst aantrekkelijk toevluchtsoord blijven.
Dat wil zeggen dat de
toevloed van illegale migranten onverminderd zal doorgaan.
Daardoor neemt de
kans op terreurdaden uiteraard toe hetgeen dan ook blijkt.
Het idee te koesteren
dat goed georganiseerde terreurorganisaties geen gebruik zouden maken van de
voor hen veilige en ongecontroleerde toegangspoorten tot de Europese Unie en
hun terroristen daar van land tot land ongehinderd kunnen rond reizen grenst
aan de waanzin.
Dat zij via het
internet contact kunnen houden met hun bases in de terreurlanden maakt hen des
te gevaarlijker.
Voor registratie
hoeven zij niet bevreesd te zijn. Controle is er nauwelijks en is bovendien zo
lek als een mandje en valse identiteiten zijn alleen achteraf als het te laat
is te controleren.
De mensen voelen zich
niet langer veilig.
Dat dat gevoel niet
in verhouding staat tot de mogelijkheid slachtoffer te worden van een aanslag
doet er niet toe.
Gevoelens houden zich
niet aan statistieken.
Door dat gevaar zijn
extra maatregelen nodig om aanslagen zo veel mogelijk te voorkomen.
In Frankrijk
bijvoorbeeld is de noodtoestand afgekondigd en onlangs verlengd.
In Duitsland wild de
Afd privé bezit van wapenen toestaan gezien de toenemende vraag naar
vergunningen voor vuurwapenen en bussen spuitgas.
Een duidelijke aanwijzing
voor het toenemende gevoel van onveiligheid en de wens zich daartegen te
bewapenen.
De CDU verzet zich
hevig tegen dit voorstel van de Afd.
De landen zijn
gedwongen de vrijheid van hun burgers steeds verder te beperken om via deze
controle aanslagen te kunnen voorkomen.
Door op steeds meer
plaatsen controle met videocameras te plaatsen wordt het gaan en staan van de
burgers in kaart gebracht.
Door het steeds
toenemende betalingsverkeer met pincode betalingen worden al deze gegevens van
de burgers vastgelegd.
Via mobile telefoon
en GPS kan worden nagegaan wanneer en waar de burgers zich bevinden.
De praktijk uit het
verleden bewijst dat de informatie door deze beperkingen en mogelijkheden bereikt
ook gebruikt kan gaan worden voor andere doeleinden dan waarvoor ze bestemd
zijn.
Neem als voorbeeld in
ons land de geautomatiseerde controle op de wegen van nummerplaten die door de
fiscus gebruikt ging worden om na te gaan of leaserijders de 500 eigen gebruik
regeling overschreden.
Een niet bedoeld
gebruik van deze gegevens.
Gelukkig door de
rechter in dit geval als onrechtmatig gezien en dus niet toegestaan.
Daardoor ontstaat een
achterdocht van de bevolking tegenover de overheid en een maatschappij die
vergeleken kan worden met die in Orwell’s 1984, Big Brother is watching you.
Alleen zijn de huidige technieken veel en veel beter.
De berichtgeving door
de mainstream media wordt eveneens gewantrouwd en voor een zelfopgelegde
censuur word gevreesd.
Het zou enkele jaren
geleden onvoorstelbaar zijn maar nu adviseert de Duitse overheid de bevolking
een levenmiddelenvoorraad voor tien dagen aan te schaffen.
Voor de
Oktoberfeesten gaat een rugzakverbod gelden, op de luchthavens en treinstations moet gezichtsherkennings
apparatuur komen.
Zo, zegt die Welt,
wordt de gewone Duitser in zijn normale leven getroffen, geheel in
tegenstelling met de raad gewoon door te leven.
Natuurlijk leeft niet
alleen in Duitsland deze angst voor aanslagen en het proberen methodes te vinden om die te voorkomen. Maar Duitsland is
als voornaamste gastland ook het kwetbaarste geworden.
Zo onstaat steeds meer
het beeld van een politiestaat met voortdurende controle van alle burgers.
Op deze wijze is door
de terreurdreiging, volgens Merkel dus niet aan de migranten toestroom te
wijten, onze west Europese maatschappij nu al flink veranderd van een vrije
blije tot een gecontroleerde angstige.
We leven bovendien in
de wetenschap dat het noorden van Europa alleen gevrijwaard wordt van een verdere
toestroom van migranten net als het vorige jaar door een afsluiting van de
grenzen tussen Griekenland, Italië (als het Oostenrijk te machtig wordt) en de
rest van de EU.
Daarbij komt dat
Griekenland overlopen zou worden als de wankele overeenkomst die Mw Merkel met
Erdogan overeen is gekomen instort.
Want zonder
wetswijzigingen over de status van illegale migranten heeft de EU geen
verdedigingslinie.
Dan kan men tot in
het oneindige Griekenland (en later ongetwijfeld ook Italië) verwijten dat zij
falen bij het bewaken van de buitengrenzen.
Maar deze landen
hebben de wetgeving tegen zich.
En de werkelijkheid
is dat Griekenland en in steeds grotere mate Italië gebruikt worden als opvangcentra
voor deze illegale migranten en dat hun opnemingsvermogen beperkt is.
Het falen ligt in
Brussel waar de wetgeving plaats vindt.
Deze wetgeving stamt
uit een andere tijd toen er nog geen miljoenen migranten stromen dreigden.
Zonder een wijziging
in deze asielwetgeving zal er niets veranderen in de toestroom.
Wij moeten ons
realisereen dat de EU verder zal veranderen als jaarlijks een miljoen migranten
zouden binnenstromen.
Dan praat ik nog niet
over de kosten die dat voor de belastingbetalers meebrengt maar over de de
cultuur die met deze migranten de EU binnenkomt.
Want wie ziet nu nog
niet in dat de beide culturen, de onze en die van de binnenkomers zo sterk van elkaar verschillen dat een
aanpassen aan onze cultuur, zoals door ons geëist zou moeten worden geen sprake
zal kunnen zijn.
Nu al levert dat
kennelijk onoplosbare problemen in de westerse maatschappij op waar wij al
beginnen aan aan een nieuwe cultuur.
En hoe zal die EU maatschappij
er over zes jaren uitzien, als Erdogan meent dat Turkije dan tot de Europese
Unie zal kunnen toetreden.
Maar zoals altijd
zijn het mijn leken overpeinzingen die misschien alle realiteit ontberen.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire