THE BREXIT BLUES
of
THE EU FAREWELL BLUES
welke zal het zijn?
Er speelt zo veel meer in de Europese Unie than meets the eye.
Hoe gaat het nu eigenlijk met de
illegale migranten. Je leest berichten dat er een stormloop op de Franse
Provençaalse stranden is geweest vanuit Italië waar dit jaar al weer 270.000
migranten, twee keer zoveel als vorig jaar in dezelfde periode, zijn
aangekomen.
Is het aantal migranten in Griekenland
nu afgenomen door het afsluiten van de noordgrenzen zodat Duitsland niet meer
te bereiken valt of door het Turks wankelende accoord.
Wat gaat Oostenrijk doen als de migranten
in Italië naar het noorden willen trekken. De EU kan natuurlijk wel Griekenland
en Italië dan de schuld geven maar daar
trapt niemand meer in.
Hoe moet het nu met de verdeling
van die 160.000 wachtende migranten over
de EU landen. Om niet te spreken van die 72.000 die met Turkije geruild zouden
moeten worden, migrant tegen asielzoeker. Want daartegen is veel oostelijk verzet.
Maar in de oost Europese landen
Hongarijë, Roemenië, Polen en Slowakijë, groeit de economie met 3,5% veel sneller
dan in de westelijke EU landen.
Wat gebeurt er achter de schermen
in Brussel waar volgens de verdragen met de lidstaten gedeelde bevoegdheden nu steeds
verder exclusief naar Brussel verhuizen
onder het motto dat ze het daar beter kunnen. Bijvoorbeeld de pensioenen.
Wat wordt de toekomst voor de
eurozone nu het zuiden samenspant tegen de austerity terwijl het noorden geen open
geldkraan naar het zuiden wil toestaan. Gaan de verdragen en het S&G nog
verder op de losse uitleg schop.
In mijn vorige blog heb ik daar
over geschreven, maar ook echte experts, zoals Stiglitz en Sinn laten hun licht
nu over de wankele fundamenten van
het eurogebouw schijnen en geven nieuwe
wegen aan. Want doorgaan is blindelings ten onder gaan.
Is de stresstest nu echt zo
weinigzeggend als je het in de buitenlandse pers leest en zijn de Italiaanse banken
helemaal niet gered en de Italiaanse staat zelf evenmin. Hoe zit het met de
negatieve rente. Blijft de ECB er mee doorgaan nu blijkt dat het echt fataal
voor spaarders en pensioenfondsen is en ook nog voor de toch al zo geplaagde
banken een extra last.
Hoe moet het met de Griekse
onhoudbare schulden (om maar niet te spreken over al die andere landen met meer
dan 90% schuld).
Wat betekent de toenadering van
Turkije tot Rusland en ook die van Groot Brittannië voor de EU.Hoe zit het met
de noord en zuid pijplijnen met Rusland.
Wat is er aan de hand met die
handelsaccoorden in spé met Canada en de USA. Wordt daarover alleen beslist
door Brussel of hebben ook de landsparlementen er wat over te beslissen. En
waarom is er zoveel weerstand tegen. Is dat vanwege vanwege de gevreesde
toenemede invloed van de multinationals of is het gewoon politiek gezeur.
Onze eigen economie loopt goed
net als de Duitse. Maar in het zuiden (behalve in Spanje) groeien wel de
schulden maar niet de economie.
En waarom is Polen geen
rechtsstaat meer in de zin van de EU terwijl we over kandidaat staten stilletjes
zwijgen.
En er verschijnen meer artikelen over het lot van de euro. En ook wat ik zei over opsplitsen van de euro komt daar als oplossing naar voren. En wat ik zei over fiscale unie.
En er verschijnen meer artikelen over het lot van de euro. En ook wat ik zei over opsplitsen van de euro komt daar als oplossing naar voren. En wat ik zei over fiscale unie.
Maar vandaag de Brexit. Hoe gaat
het nu met de Brexit? Schiet dat een beetje op of verdwijnt het in de schimmige
toekomst in de hoop dat het zich vanzelf oplost, zoals ik hier en daar lees.
Net als het Nederlandse Oekraine referendum.
Het door Cameron toegezegde raadgevende referendum over al dan niet
uittreden uit de Europese Unie waar hij tevens de belofte aan verbond dat de regering de uitkomst van dat referendum
als bindend zou beschouwen had als onverwachte uitkomst dat Groot Brittannië
inderdaad zal uittreden.
Onverwacht omdat zowel voorstanders als tegenstanders eigenlijk een
"blijven" hadden verwacht.
Over die uitkomst is daarna met talrijke argumenten veel verzet gerezen
over de de dan niet geldigheid ervan maar het lijkt toch duidelijk dat Groot Brittannië
definitief de Europese Unie zal verlaten, tegen de zin van de verslagen maar
doorzeurende Remainers. De "elite" kan niet goed tegen zijn verlies.
In principe kan dat verlaten op twee manieren plaatsvinden.
De ene manier is dat er overeenkomsten worden afgesloten over de
toekomstige verhoudingen tussen de twee op politiek, financiëel en economisch
gebied.
Populair gezegd hoeveel het nog blijft lijken op het lidmaatschap zelf.
Populair gezegd hoeveel het nog blijft lijken op het lidmaatschap zelf.
De tweede is dat er geen overeenstemming over wordt bereikt of gewenst en
de banden totaal doorgesneden worden.
Groot Brittannië geheel op eigen benen en de Europese Unie een lid kwijt.
Groot Brittannië geheel op eigen benen en de Europese Unie een lid kwijt.
Voor de onderhandelingen die voor zo'n overeenkomst nodig zijn wordt in het
verdrag een maximale periode van twee jaar gesteld die in de praktijk volgens
kenners een vrijwel onhaalbaar korte periode is.
Kijk naar handelsovereenkomsten met derde landen die al heel veel jaren
voortslepen en nog steeds niet afgesloten zijn die als voorbeeld zouden kunnen
dienen.
Uit die onderhandelingen zal moeten blijken in hoeverre Groot Brittannië en
de Europese Unie met elkaar verbonden zullen blijven.
Groot Brittannië is de partij die het definitieve begin van de uittreding
bepaalt.
Groot Brittannië moet eerst artikel 50, het uittredings artikel in het Verdrag
van Lissabon aanroepen.
Pas dan wordt het uittredings mechanisme in werking gesteld.
Maar Groot Brittannië heeft daar geen haast mee. Ik lees dat zelfs 2019
genoemd wordt. Wellicht houdt dat ook verband met de komende Franse en Duitse
verkiezingen. Althans, dat wordt gefluisterd.
De Brexit leidt nu dus voorlopig een fictief bestaan tot het Groot
Brittannië behaagt dat artikel 50 van het Verdrag van Lissabon in werking te
stellen en zo officieel zijn voornemen kenbaar maakt de Europese Unie te
verlaten.
Artikel 50 waarvan de bedenker heeft vermeld dat het gemaakt was om nooit
te worden gebruikt.
Niet het enige artikel in de Verdragen waarvan men dacht dat het nooit
gebruikt zou worden of nooit zou worden overtreden.
Pas daarna gaan er onderhandelingen worden gevoerd over de voorwaarden voor
dat uittreden.
Tot die tijd verandert er juridisch en economisch niets in de positie van
het Verenigd Koninkrijk ten opzichte van de Europese Unie. Ze blijven gewoon
lid tot dat moment van artikel 50 in werking stellen.
Velen vergelijken die situatie met
de "phony war" tussen Groot Brittannië en Duitsland na de Duitse inval
in Polen in 1939 gevolgd door de Britse oorlogsverklaring.
Er vonden eerst geen gevechten
plaats tussen de twee, alles leek rustig.
Op de keper beschouwd echter een volslagen verkeerde vergelijking.
Toen was er officieel oorlog maar geen oorlogshandelingen.
Nu is er geen officieel Brexit maar wel allerlei commotie alsof die er wel
zou zijn.
Geen Brexit maar wel financiële en economische onrust door de politiek
veroorzaakt.
In die onrust zien we weer een van de gevolgen van de wazige redactie van
de artikelen in de verdragen.
Want wie heeft het nu voor het zeggen bij zo'n uittreden van een lidstaat.
Artikel 50 zegt dat de uittredende staat de European Council (Raad van
Regeringsleiders) van zijn voornemen in kennis stelt.
Daarna beginnen de uittredings voorwaarden onderhandelingen met
inachtneming van artikel 138 3 van de Functioning of the European Union.
Die besprekingen worden dan kennelijk gevoerd in overeenstemming met het
gestelde in geheel artikel 138 dat de besprekingen voor overeenkomsten met
derde landen of instellingen regelt.
Ze worden afgesloten door de Council (Raad van Ministers) met gekwalificeerde
meerderheid na goedkeuring in bepaalde gevallen door het Europees Parlement.
De rol van de Commissie (of de High Representative for foreign affairs and
security, als die in het spel zijn) is aanbevelingen doen aan de Raad van
Ministers die daarop een beslissing neemt om de onderhandelingen te beginnen en
een onderhandelaar of hoofd van het onderhandelings team benoemt.
Tenslotte neemt de Raad van Ministers de beslissing die de overeenkomst afrondt
na goedkeuring van het Europeees Parlement in een aantal opgesomde gevallen.
Elke lidstaat, de Commissie, het EP, de Raad van Ministers kunnen vervolgens
de mening van het Europese Hof vragen of een beoogde overeenkomst strijdig zou
zijn met de Verdragen.
Zo is het geregeld. Maar wat gebeurt er tot nu toe in werkelijkheid.
Het is voor mij duidelijk dat volgens het Verdrag van Lissabon de Raad van
Ministers (Council) de centrale rol speelt.
Zij benoemt de onderhandelaar of hoofd van het onderhandelings team.
Zij neemt het besluit over goedkeuring van de uittredingsvoorwaarden en moet
in sommige gevallen daarvoor de goedkeuring van het Europees Parlement vragen.
Maar ja.
Geval één.
Nu wil het geval dat op 25 juni 2016 de European Council (de Raad van
Regeringsleiders) de Belgische diplomaat Didier Seeuws als Brexit
onderhandelaar hebben aangesteld,. Hij zal de werkgroep van de Raad van
Ministers leiden die de loskoppeling van het VK uitvoert.
Maar de Commissie die zegt dat zij de onderhandelingen met het VK gedurende
de afscheiding leidt moet nog een hoofd onderhandelaar aanwijzen, lees ik.
De Commissie moet eerst zijn werkgroep voor stategische zaken betreffende
het UK referendum ontbinden.
Dan zouden er nieuwe structuren voor de afscheiding van het VK in leven
moeten worden geroepen.
Seeuws omschrijft zich op
zijn twitter account als Director at the EU Council en "Head of the
Special Task Force on the UK Brexit".
Fase twee
Op 27 juli 2016 heeft Juncker op zijn beurt de Franse oud minister Mischel
Barnier benoemd om met GB te onderhandelen over de Brexit. Hij zal zijn
werkzaamheden op 1 oktober aanvangen en geregeld aan Juncker rapporteren.
Betekent dit nu twee kapiteins op één schip.
Zowel de European Council, de Raad
van Regeringsleiders dus, als de Commissie hebben een hoofd onderhandelingen
benoemd.
Maar als ik zo artikel 138 3 lees, zijn de onderhandelingen juist een zaak
van de Raad van Ministers.
De Commissie doet slechts aanbevelingen aan de Raad van Ministers.
De Raad van Ministers stelt een onderhandelaar aan of het hoofd van de
onderhandelaars.
In artikel 138 is de Raad van Ministers dus het centrale punt en doet de
commissie slechts aanbevelingen.
Vreemd dat juist de enige Raad die de onderhandelaar moet benoemen, de Raad van Ministers, dat niet
heeft gedaan en dat de twee die dat niet zouden doen, de Raad van
Regeringsleiders en de Commissie er beide een benoemd hebben.
Volgens artikel 138 is de werkverdeling zo dat de Raad van Ministers gevolmachtigd
is de onderhandelingen te openen, onderhandelings directieven te nemen, gevolmachtigd
is om overeenkomsten te doen tekenen en ze af te ronden.
De Commissie doet daartoe aanbevelingen aan de Raad van Ministers.
De Raad van Ministers neemt alle beslissingen en kan een speciale commissie
benoemen in samenspraak waarmee de onderhandelingen moeten worden gevoerd.
De Raad van Ministers neemt de besluiten en legt ze zo nodig voor aan het
Europees Parlement.
Als ik zo de verdragen lees en vervolgens zie wat er in de Brusselse
praktijk bij die toekomstige Brexit van gemaakt wordt maakt zich een gevoel van
mij meester dat het in de praktijk van de Europese Unie niet goed duidelijk is
wie nu de wetgevende macht heeft en wie er toeziet op de juiste toepassing van
het Europees Recht.
Wie heeft de macht in de Europese Unie.
Hoe kan zo een Brexit goed afgerond worden.
Hoe is de democratische structuur van de Europese Unie.
Waar is het onderscheid tussen wetgevende macht, uitvoerende macht en
controlerende macht te vinden.
Maar ik ben geen jurist en misschien zijn de verdragen zo uit te leggen dat
het wel klopt of zijn er intussen directieven en aanwijzingen verschenen die er
een geheel andere uitleg aan geven.
Maar als ik de verdragen zelf zo lees kan ik er geen trui van breien of
geen touw aan vast knopen. Het is zo transparant als modder.
Maar niet getreurd, want bovendien heeft zowat elke lidstaat al een eigen
eis of zelfs meer eisen voor een overeenkomst met Groot Brittannië.
Ieder wil een eigen belang erin krijgen of zeker stellen. Of Groot Brittannië
straffen voor de desertie.
Symbolisch voor de EU.
"Eenheid in Verdeeldheid" zou het motto kunnen zijn.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire