De Drie Grote EU Economieën
vergaderen op het vliegdekschip Garibaldi
Misschien is het allemaal weer saaie kost. Er wordt immers in de Europese
Unie wat afgepraat, besloten en dan, ja dan.
Wat gaat er met de EU gebeuren na de Brexit die of een dreun of een nieuwe
impuls genoemd wordt.
En wat gaat vrijwel ongemerkt en geruisloos door.
Het is ook onze toekomst die door de EU wordt bepaald.
In Italië zijn de regeringsleiders van Duitsland, Frankrijk en Italië aan
boord van het Italiaanse vliegdekschip Garibaldi bijeen geweest op uitnodiging
van Renzi om te spreken over de toekomst van de EU na de Brexit.
Waar leidt dat heen.
Mw Merkel doet trouwens een rondje langs alle regeringsleiders om de
meningen te peilen en wat vooruit te praten
in voorbereiding van de buitengewone vergadering van de Raad van
Regeringsleiders op 16 september in Bratislava over de toekomst van de EU na de
Brexit.
Maar in Italië kwam uiteraard het plan van Renzi tegen de austerity en voor
de lossere fiscale politiek ook ter sprake, groter begrotingstekort om
investeringen te plegen en zo de economie tot groei te brengen.
In een vorig blog heb ik al
laten zien dat dat volgens mij veel te laat is, de situatie is al volkomen uit
de hand gelopen.
Renzi heeft, voor zover ik begrepen heb zijn politieke lot niet meer
verbonden aan het oktober referendum over zijn politiek. Hij wil over twee jaar verkiezingen.
Merkel hield, zoals te
verwachten was, vast aan de handhaving van het Stabiliteits en Groei (S&G)
Pact dat naar haar zeggen genoeg
flexibiliteit biedt.
Ik heb de indruk dat Hollande
meer de richting zoekt van een verdubbeling van Junckers investeringsfonds om
zo zonder verder schuldvergroting hetzelfde te bereiken.
In ieder geval blijft de onenigheid over austerity (hetgeen is het volgen
van het Verdrag van Lissabon) en de lossere begrotingspolitiek (is het negeren
van het Verdrag van Lissabon) voorlopig onopgelost.
De bedoeling van de Italiaanse bijeenkomst was een sterkere Europese
integratie op het gebied van veiligheid
en defensie. Desnoods te financieren met
eurobonds.
En het motto van de bijeenkomst
scheen te zijn "Europa is niet het probleem maar de oplossing", zoals
Renzi opmerkte.
Binnen de EU bestaan er
verschillende visies op de toekomst ervan.
De visie dat een nauwere Europese integratie een deel van de oplossing is
en de visie van landen die van mening zijn dat de EU instellingen en hun
bureaucraten in Brussel juist kort gehouden moeten worden.
Het debat hiertussen wordt
gevoed door de sterke opkomst van politieke partijen in de EU landen die dat
laatste willen.
Dat verschil van mening over wat genoemd kan worden meer Europa of minder
Europa zal bij de vergadering van regeringsleiders in september een van de belangrijkste
onderwerpen van de besprekingen zijn.
Maar er is een totaal andere weg waarlangs grotere integratie ongemerkt plaats vindt.
Hoe vindt, kort gezegd, het tot
stand komen van EU wetten en regelingen plaats.
Het is de taak van de Europese Raad (van Regeringsleiders) om de grote
lijnen van de Europese Unie politiek vast te leggen.
Zij nemen verder geen deel
aan de wetgeving.
Die grote lijnen worden verder uitgewerkt door de Commissie (onder leiding
van Juncker) in voorstellen aan het Europees Parlement die daarna later ter goedkeuring
worden voorgelegd aan de Raad van Ministers.
Dus de Raad van Ministers samen met het Europees Parlement vaardigt de
wetten uit of wijst de voorstellen af.
De Commissie is daarnaast verantwoordelijk voor de controle op de juiste
uitvoering van de Europese verdragen en regelgeving.
Nu zijn er drie soorten onderwerpen bij de wetgeving in de EU
- de onderwerpen die volgens
het verdrag van Lissabon exclusief tot de competentie van de EU behoren
- de onderwerpen van een volgens het verdrag van Lissabon door de EU met de
lidstaten gedeelde competentie waar volgens het verdrag het principe van de proportionaliteit
en subsidiariteit geldt
- alle andere niet in het
verdrag genoemde onderwerpen die
exclusief tot de competentie van de lidstaten behoren.
Vaak zijn er ook onderwerpen
die aspecten van de eerste categorie en van de tweede en de derde inhouden.
Bijvoorbeeld bij handels verdragen die tot het exclusief terrein van de EU
behoren maar onderdelen bevatten die onder categorie twee of drie vallen.
Neem het concept handels verdrag van de EU met Canada, de CETA, dat
oorspronkelijk op EU niveau zou worden behandeld maar na protesten door Frankrijk
en Duitsland nu ook door de nationale parlementen moet worden bekrachtigd
Er zijn daarnaast ook
besluiten die door de Raad van Ministers buiten EU het parlement om kunnen
worden genomen. Maar laat ik die voor het gemak buiten beschouwing laten.
Bij de eerste en derde reeks onderwerpen bestaat er geen twijfel aan wie de
besluitvorming toebehoort.
Bij de tweede reeks echter
kan er onzekerheid bestaan.
De proportionaliteit en
subsidiariteit zijn bedoeld er voor te zorgen dat de besluitvorming bij de gedeelde competentie op het
laagst mogelijk niveau op effectieve plaats vindt, dus op lidstaatniveau.
Maar indien de EU van mening is
dat die besluitvorming beter op EU niveau kan plaatsvinden kan dat worden
gedaan.
Dat vereist echter dat daartegen door de nationale parlementen geen bezwaar
is gemaakt.
Op deze wijze kan het dus gebeuren dat er steeds meer onderwerpen van
gedeelde compententie van de lidstaten worden overgeheveld naar Brussel omdat
de EU van mening is dat deze beter centraal geregeld kunnen worden en de
nationale parlementen er geen bezwar tegen hebben gemaakt.
Een recent voorbeeld is de
overheveling van het toezicht op de pensioenen van ook Nederland naar Brussel.
Duitsland heeft daarentegen zelf
de zeggenschap hierover behouden.
Zo ontstaat sluipend een
steeds grotere centralisering van de EU door het afstaan van de regelgeving
over onderwerpen met gedeelde competentie aan Brussel.
In dat verband zijn de
uitspraken die de heer Juncker heeft gedaan bij een toespraak voor de Oostenrijkse
Alpbach Media Academie veelbetekenend.
Daar zei hij dat wij moeten
vechten tegen nationalisme, we hebben de plicht de populisten niet te volgen
maar hun de weg te blokkeren.
En: Grenzen zijn de slechtste
uitvinding ooit door politici gedaan. Solidariteit moet worden gegeven aan
vluchtelingen en hun kinderen.
Dat juist terwijl de regeringsleiders zich buigen over het probleem van de
vluchtelingen en methoden proberen te ontwikkelen om de buitengrenzen beter te
bewaken om hen buiten te houden.
Men zou zich af kunnen vragen
wie nu de grote lijnen van het EU beleid uitzet, de Raad van Regeringsleiders
of de Commissie.
En dan het Globale Gebeuren.
De FED organiseert weer de traditionele jaarlijkse bijeenkomst van de
Centrale Bankiers in Jackson Hole van 25 tot 27 augustus.
Mw Yellen, president van de FED, zal op vrijdag een toespraak houden
geheten “Designing Resilient Monetary
Policy Frameworks for the Future".
Iets waar je alle kanten mee uit kan maar wat gezien het woord
"designing" nog moet gebeuren.
Wordt het "the wizards of Jackson Hole or the Sorcerers' Reunion".
Vol verwachting kloppen de harten al. En wat gebeurt er met de rente.
Volgend blog wat losse opmerkingen van verschillende zijden over het
verwachtingspatroon.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire