Wat staat ons nog te wachten
Aanstaand weekeinde wordt in
Japan de Vergadering van de G7 landen gehouden. de Regeringen van Canada,
Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, het VK en de VS komen daar bijeen om over
de financiële en economische politiek voor de komende tijd te spreken en
afspraken te maken.
De afgelopen week zijn er
voorbereidende gesprekken geweest door de ministers van financiën. Er is
gesproken over de monetaire en fiscale politiek en structurele hervormingen.
Natuurlijk was er gezien de
samenstelling een soort confrontatie van losse monetaire (QE en rente)
politiek, losse fiscale (belastingen en schulden) politiek en structurele
hervormingen.
Japan, de gastheer, en enkele andere landen streefden naar de
losheid van een schuldgefinancierde conjuctuur injectie, maar een mengeling van fiscale en monetaire
gekoppeld aan structurele hervormingen leek toch wel de uitkomst te zijn.
Het gevaar van een currency war,
door wisselkoersmanipulaties (oa door QE) moet vermeden worden. Daarbij ging
het voornamelijk over de verhouding dollar yen. Weidman wees erop dat
wisselkoersen geen actief instrument van de geldpolitiek mochten zijn.
Het aanstaande weekeinde zullen
de regeringsdelegaties de te volgen politiek vastleggen. In hoeverre hij dan
ook gevolgd zal worden staat niet vast. Mondiaal speelt duidelijk het probleem
van de overmatige, vaak onhoudbare staats en private schulden. Schulden die
sinds 2008 in plaats van af te nemen enorm zijn gestegen. Een probleem, dat
moeten we onder ogen zien, dat elk jaar verergert en de speelruimte voor
fiscale politiek, als die er nog is, verkleint. En de monetaire ingrepen van
centrale banken kunnen dat niet opvangen mede gezien de slijtage in uitwerking
die ze vertonen. Structurele hervormingen stuiten echter op veel sociale weerstand.
Een gordiaanse knoop.Maar het is niet het enige probleem in de EU.
Hoe je het ook keert of wendt, er valt niet te ontkomen aan het illegale
migranten probleem.
Mw Merkel reist dit weekend weer naar Istambul voor een vergadering over UN
noodhulp aan vluchtelingen. Daarna heeft ze een onderhoud met Erdogan. Wat dat
voor zin heeft is wat onduidelijk. Want al spreekt ze daar haar ongenoegen uit
over de ontwikkelingen in Turkije, zeggenschap erover heeft zij niet, wel
afhankelijkheid van Erdogan.
De onder-voorzitter van het EP pleit voor een mandaat voor Commissie
directieven in Griekenland. Weer een zinloze stap naar verdere
machtsoverdracht. Dat zal niets uitmaken voor de grensbewaking zolang ieder die
illegaal binnenkomt asiel kan aanvragen.
Zie verderop in dit blog hoe het op de Griekse eilanden daarmee
verloopt.
Ik lees dat de VVD wil dat migranten van buiten Europa geen recht op asiel kunnen claimen. Het is natuurlijk pure
verkiezingspraat want de VVD kan geen internationale verdragen over de
mensenrechten opzeggen. Die zijn ook vastgelegd in het verdrag van Lissabon.
Wel zou de Raad van Regeringsleiders een voorstel kunnen doen deze verdragen
gezien de ontstane noodtoestand tijdelijk buiten werking te stellen. Maar zo'n
inderdaad effectieve stap zal nooit overwogen worden.
Er wordt vanuit verschillende gezichtspunten naar de overeenkomst met
Turkije gekeken.
De organisatie Pro Asyl klaagt dat
de mensenrechten schendingen in Turkije een onmiddellijk opzeggen ervan eisen.
In Turkije en ook in Griekenland wordt vluchtelingen systematisch hun rechten
ontnomen.
Op de Griekse eilanden zoals Lesbos zijn 3000 migranten geïnterneerd en er
zijn geen juristen genoeg. Er zijn al 13 migranten teruggestuurd zonder
behandeling van hun asielaanvrage. Europa sluit de ogen.
"De kanselarij neigt ertoe voor Erdogan door de knieën te gaan" kopt
Die Welt boven een interview van het blad met een euro parlementariër. Er is
geen rechtlijnig beleid, het zwalkt tussen afwijzen en aanbieden.
Intussen heeft een Grieks gerechtshof in Lesvos bepaald dat Turkije
onveilig moet worden geacht en wilde op die gronden geen asielaanvrage
afwijzen.
Maar toch zijn er afgelopen vrijdag 51 migranten van velerlei afkomst naar
Turkije teruggestuurd.
Op Lesvos zijn 100 van de 174 asielaanvragen door het Asielhof toegewezen,
de afgewezenen hebben beroep aangetekend.
Op het eiland Chios is de politiechef afgetreden vanwege de
migrantencrisis.
Er zijn nu 2500 migranten op het eiland en er kunnen slechts 10
asielaanvragen per dag afgehandeld worden. En vrijdag kwamen er weer 99 nieuwe
migranten bij.
Macedonië is een rechtzaak begonnen om een einde te laten maken aan de
bezetting van de spoorlijn naar Macedonië en de wetteloosheid in het kamp bij
Idomeni.
Griekenland beloofde opnieuw dat het kamp zou worden geëvacueerd naar
andere centra in Noord Griekenland.
In de Spiegel wordt erover geklaagd dat Turkije hoogopgeleide migranten
niet met de uitruil laat gaan. Bij de migranten die Turkije stuurt zijn
opvallend veel medische gevallen en laagopgeleiden. Turkije heeft de UNHRC, die
officiëel over de overdracht gaat maar dat aaan Turkije gedelegeerd heeft, medegedeeld dat Syrische academici niet voor
de 1 op 1 inruil in aanmerking komen.
De relocatie, het verdelen over de EU lidstaten van migranten loopt
absoluut niet, medio mei zouden er 20.000 migranten herplaatst zijn volgende de
planning. Het totaal is echter 1500. Uit Griekenland 909 en 591 uit Italië.
In Griekenland (het vasteland) dreigt een humanitaire crisis hierdoor. Het
aantal geregistreerde migranten in Griekenland bedroeg vorige week 54.574.
Hoeveel ongeregistreerden er zijn moet nog blijken. Op de Griekse eilanden zijn er meer dan 8500 migranten.
Ook in Italië is een grote instroom die tot problemen kan leiden. De
afsluiting door Oostenrijk van de Brennerpas zou niet doorgaan, maar nu het
aantal illegale migranten stijgt gaat Oostenrijk toch eextra grenswachten naar
de pas sturen. Dat zal weer tot wrijving met Italië leiden.
Bij de EU regeringsleiders is er nog steeds onenigheid over het verdeel
plan. De Commissie heeft al gedreigd met 250.000 euros boete voor elke volgens
hun verdeels leutel niet gerelokeerde
migrant. Dat heeft bij de Oostelijke lidstaten tot grote verontwaardiging
geleid.
De resettlement uit Turkije (de een op een regeling) vertoont zoals de
Spiegel schrijft ook problemen. Tot nu toe zijn er 177 geresettled in de EU. De
planning was in Griekenland 2000 migranten per maand te behandelen en er dit
jaar maximaal 72.000 op te nemen (12 x 2000).
Als je daarbij de onzekerheid over Turkije's doorzetten van de uitwisseling
als er problemen met de 72 voorwaarden voor visa vrij reizen blijven bestaan en
eventuele andere voorwaarden die Turkije zou stellen is het geen vertrouwenwekkend
beeld.
In Lybië, lees ik, zijn er 800.000
potentiële vluchtelingen. Hoeveel kans zullen de pogingen om daar een veilige
zone te vormen hebben. Zal de suggestie de tegen isis strijdende rebellen te
bewapenen een veilig Lybië opleveren. Datzelfde kun je je afvragen van Syrië.
En is Europa echt moreel verplicht vluchtelingen uit andere werelddelen op
te vangen.
De enige conclusie die nu te trekken valt is dat een aantal EU landen
voor illegale migranten door de voor hen
uiterst gunstige levensomstandigheden en het feit dat iedereen er asiel kan
aanvragen een enorme aantrekkingskracht uitoefent en dat de
mensenrechtenwetgeving het praktisch onmogelijk maakt hen te weren.
Het is dus duidelijk welke maatregelen genomen zouden moeten worden om die
aantrekkingskracht en de onmogelijkheid ze buiten de EU te houden op te heffen.
En dan te bedenken dat dat maar één van de cruciale problemen is.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire