Bail-out met IMF en zonder schuldverlichting of toch niet
Het is groot nieuws, Griekenland krijgt de 10,8 miljard euro nodig om de vervallende schulden
te kunnen betalen.
Natuurlijk, dat kon niet anders en het is merkwaardig dat daar zo vaak en
zo lang over vergaderd moest worden.
Want zonder die tien miljard zou Griekenland failliet gaan, de aflopende
schulden niet kunnen betalen. De totale schuld is ongeveer 320 miljard (volgens
de world debt clock progamme 350 miljard) euro. In 2016 ziet het terugbetaal
plaatje er als volgt uit.
Zonder bail-out leningen zou
Griekenland deze schulden niet kunnen betalen. Ze dienen dus niet om de Griekse
economie te steunen.
Eeen failliet van een eurozone land zou het gehele eurogebied betreffen. De
leningen zijn voor het allergrootste deel in handen van eurozone organisaties
en dus van de andere eurolanden.
Gezien de schuldpositie van de gehele eurozone (93%) zou dat hard aankomen,
het is ongeveer 3,2% van het totale eurozone BDP.
Natuurlijk zitten die schulden verborgen op de ECB balans en ESM balans en
zijn niet zichtbaar op de balansen van de lidstaten. De ECB kan het
compenseeren met geldbijdrukken, het ESM door obligatieuitgifte die weer door de ECB zouden kunnen worden
opgekocht. Maar hoe je dat ook keert op wendt, de eurozone zou dat bedrag kwijt
zijn.
Wat zou de positie van Griekenland binnen de eurozone dan zijn. Zou
Griekenland de eurozone verlaten. Zouden de schulden blijven bestaan of zou er;
zoals bij een devaluatie, een schuldensanering komen? Een procentuele
kwijtschelding zoals in 2012 door de private schuldeisers. Voor het IMF is dat
onmogelijk dat zijn de preferentste van de preferente schuldeisers. Voor het
ESM (en de voorgangers ervan) mogelijk.
Maar dat is juist wat de eurozone wil voorkomen.
Want als de schuldpositie van de eurozone 60% zou zijn geweest, zoals
geëist in de verdragen, dan zou die mogelijkheid hebben bestaan. Maar bij een
schuld van 95% zou dat in de eerste plaats een procentuele schuldverhoging voor
alle andere lidstaten zijn en in de tweede plaats voor veel meer eurolanden een
reden om ook schuldsanering te eisen. Een gedeeltelijk kwijtschelding is dus
uitgesloten.
Er zou dus een schijn oplosing gezocht moeten worden die Griekenland van de
last van de schulden verlost maar toch die schulden laat bestaan zodat de
andere eurolanden die niet bijgeteld krijgen.
Daar zit hem nu toch nog het venijn in de staart. Want er is overeengekomen
dat schuldsanering pas na 2018 na afloop van de derde bail-out periode
besproken zal gaan worden. Althans dat is de uitleg van Duitsland. Maar het IMF
stelt dat ze nog geen definitief besluit hebben genomen over participatie en
voor eind 2016 willen weten hoe die schuldsanering in zijn werk zal gaan.
Dus de 10,8 miljard gaan naar Griekenland om het op de been te houden maar
de voorwaarden wat betreft de schuldsanering blijven duister althans minimaal
tot eind 2016.
Weer wijkt het IMF dus van de eigen richtlijnen af.
Uiteraard heeft het uitstellen van een schuldregeling tot 2018 geen
economische maar een puur politieke achtergrond. De zure appel kan niet worden
doorgebeten voor de belangrijke verkiezingen zijn geweest in Duitsland en
Frankrijk. Ook niet voor het Britse referendum en de Spaanse verkiezingen. Ook
niet in de hitte van de illegale immigranten crisis.
De vraag is of Griekenland met de extra verzwaarde leningsvoorwaarden de
jaren tot 2018 zonder in elkaar storten
kan doorkomen. Want het zal dan wel de schulden kunnen vervangen door nieuwe
schulden dank zij de bail-out gelden maar het is de vraag of de economie de
door de hogere lasten veroorzaakte
lagere koopkracht kan doorstaan zonder in te storten. En zal de sociale onrust
die al bestaat niet ongecontroleerd toenemen. En tenslotte zal er inderdaad een primair
overschot van 3,5% in 2018 bereikt zijn zoals de bail-out eist. En, wat gaat er gebeuren indien het
IMF inderdaad voor eind 2016 klaarheid wil hebben over de schuldverlichting na
2018 en er dan niet mee akkoord zou gaan. Want naar ik verneem houdt het IMF
nog een slag om de arm voor een definitief groen licht en meedoen van het IMF.
Het is dus een politiek naar de toekomst verschuiven van het probleem. Geen
oplossing. Ach, we zijn het gewend.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire