9 mei 2016 Europa Dag
66 jaar geleden werd op 9 mei
door de Fransman Schuman de Kolen en Staal Gemeenschap in het leven geroepen.
Elk jaar viert de Europese Unie deze dag als een soort geboortedag van de EU.
Maar is er veel te vieren. Er
dreigt een Brexit, er is een eeuwigdurende Griekenland crisis, economisch is er
geen vooruitgang. De eurozone verdrinkt in de schulden. De EU wordt overspoeld
door illegale migranten. De Welvaart,
Werkgelegenheid en Harmonie die de EU als lichtend baken zag staan in werkelijkheid
op een heel laag pitje. De armoede neemt toe. Het vertrouwen van de EU burger
in het EU bestuur en de EU politiek brokkelt af. Als belangstellende leek denk
ik er veel over na en zie de kloof tussen de werkelijkheid en het
voorstellingsvermogen van de bestuurders dieper en breder worden. Apathie en
verzet. En een niet te stuiten bureaucratie die alsof er niets mis is doorgaat
met het doen uitgaan van directieven, aanwijzingen en geldeisen
Ik moet dit ook
even kwijt. Al maanden geleden, lang voor de Merkel Erdogan overeenkomst heb ik als
plan geopperd alle in de EU binnenkomende illegale migranten naar een of meer
Griekse eilanden te vervoeren. Geen vervoer naar het vasteland. Ze daar de
asielprocedure te laten ondergaan, de echte asiel gerechtigden over de EU
lidstaten te verdelen en de andere terug te sturen naar land van oorsprong.
Deze landen te dwingen door te onderhandelen met de ontwikkelingshulp en andere
hulp. Geen afhankelijkheid en voor economische migranten geen kans te gaan
zwerven en zo de toevoer drastisch inperken. Nu lees ik in die Welt dat daar nu
in EU kringen over gedacht wordt. Als ze
daar nu eens eerder over gedacht hadden was er heel wat narigheid voorkomen.
Het volk keert zich tegen de politieke elite.
Het is opmerkelijk dat de benaming elite steeds meer in de politiek wordt
gebruikt in plaats van establishment. Terwijl establishment een idee van
gevestigde orde inhoudt heeft roept elite een beeld van een aparte bevoorrechte
klasse op met een negatieve bijbetekenis. Zo wekt het een beeld op van een
boven de gewone man staande klasse die
de macht heeft zonder met die gewone man rekening te hoeven houden. Wat kan aan
die verandering in benaming ten grondslag liggen.
De President van de Commissie Juncker vindt dat de EU regeringsleiders te veel luisteren naar hun
kiezers.
Pechtold vindt dat een pseudo handels overeenkomst
met de Ukraine de kennis van de kiezer boven de pet gaat en dat dus een
referendum contra productief is. Onze regering probeert dat referendum, de wil
van de kiezers, weg te redeneren.
In Frankrijk wordt al weken lang 's nachts door de bevolking betoogd tegen
een aanpassing van de arbeidswetgeving.
Tegen nota bene een linkse regering.
Zelfs binnen de Raad van Regeringsleiders van de EU bestaat een soort pecking
order. De nieuwe oostelijke lidstaten, die profiteren van hun lidmaatschap, zouden
zich moeten neerleggen bij de beslissingen van Mw Merkel die schijnbaar het
hoogste niveau binnen de groep vormt.
In de Verenigde Staten heeft Trump de steun van de republikeinse kiezers en
heeft al zijn concurrenten ver achter zich gelaten.
Maar de elite van de republikeinen pruimt hem niet. Zij hebben alle
mogelijke moeite gedaan om hem uit de race te houden.
Maar de kiezer heeft het niet gepikt.
De breuk tussen elite en kiezers. Zelfs bij de democraten in de VS is dat
verschil in deze verkiezingsstijd te zien.
In Griekenland, Spanje, Portugal, Polen en Oostenrijk is de absolute macht
van de elite bij verkiezingen gebroken. En of het nu linkse of rechtse zijn, elite
zijn beide. De Oostenrijkse kanselier is vandaag afgetreden omdat hij de steun
van zijn partij verloren zegt te hebben.
De kiezer voelt dat de politieke elite
hem minacht.
Nieuwe politieke bewegingen of partijen die de macht van de elite
dreigen aan te tasten worden door deze zonder
enige grond weggezet als de onderbuik van de samenleving, uiterst
rechts, ongeletterd, Putin in de kaart spelend.
De samenleving wordt zelfs tegen hen opgezet door de politieke elite en de
voor hen buigende media. Neem als
voorbeeld de AfD in Duitsland.
Populist is nu zoals vroeger plebs was in de ogen van de politieke elite of
die nu links of rechts is. Dat voelen degenen die met zo’n nieuwe partij
sympatiseren als een diepe belediging.
Vaak wordt daarbij dan ook nog vergeten dat in een democratie de
meerderheid ook oog voor de belangen van de minderheid moet hebben.
Een andere ontwikkeling die de scheiding tussen elite en kiezer voedt is
dat de midden klassen de laatste decennia de klos zijn geweest.
Hun koopkracht is langzaam maar zeker gekrompen, de salarisverhogingen
hebben niet de inflatie bijgehouden.
Zoals ik al een aantal malen heb vermeld, de balans kapitaal arbeid is
verstoord en de centrale banken hebben daarbij een flinke rol gespeeld.
Zoals sommigen het al uitdrukken, de blue collar worker is verarmd terwijl
de kapitaal bezitter met vaak grote politieke invloed zijn bezit vergroot.
Daarbij komt dat er steeds meer twijfel ontstaat over de effectiviteit van
de politiek van de centrale banken.
De inflatie, het centrale doel, stijgt niet of de stijging wordt niet
opgemerkt door de lage olie en grondstoffenprijzen en goedkope importen.
Maar het speerpunt lijkt steeds meer te worden de concurrentiepositie, de
onderliggende wisselkoersen.
De centrale banken moeten reageren op elke maatregel van andere centrale
banken. De eigen positie moet worden bewaakt. Zo’n ongezonde strategie kan
leiden tot currency wars. Nu de dollar ineens zakt stijgt daardoor de euro. De
ECB zou dan weer in actie moeten komen als dat de euro in gevaar brengt. En De
FED overweegt ook alweer ingrijpen als dat nodig is.
En de neveneffecten van deze loose money politiek bevorderen de kapitaal
bezitters en verarmen de werkenden en spaarders.
Maar dat moet maar worden geaccepteerd.
Er ligt een onbeperkte macht in de handen van ongekozen onafhankelijke
centrale bank bestuurders.
De beloofde welvaart, werkgelegenheid en groei blijven voor de eurozone
achter bij die in niet EU landen en niet Eurozone EU landen. De economische
kloof tussen noordelijke en zuidelijke eurolanden wordt steeds groter en de
onenigheid over de te volgen fiscale en monetaire politiek loopt op.
De kiezers beginnen ook in te zien dat Griekenland een speelbal is
geworden tussen IMF en EU. Ze beginnen in te zien dat aan Griekenland, een land
dat qua economie absoluut niet thuishoort in de eurozone, eisen worden gesteld
waaraan het door zijn economisch veel te geringe potentie nooit kan voldoen.
Dat zonder schuldsanering
een weer volgende crisis zeker is, maar dat kwijtschelding van een deel van
de schuld voor de diep in de schuld stekende eurozone een financiële
onmogelijkheid is.
Maar de IMF eist het als voorwaarde om mee te doen en ziet dat een blijvend
primair overschot van 3,5% voor een land als Griekenland een volstrekte
onmogelijkheid is. En als het er dan inderdaad niet aan voldoet volgt een
strafheffing van 2% van het BBP. Dat is het verdronken kalf nog even dieper in
de put douwen.
Maar de farce moet worden doorgespeeld om de fictie van een goed
functionerende eurozone te kunnen blijven volhouden.
Denk niet dat de USA gespaard wordt.
Hoog betaalde fabriekslonen zijn met de uitbesteding van productie naar lage lonen landen verdwenen.
De aanwas van nieuwe banen valt deze maand sterk tegen. In de mijnbouw vallen
ontslagen, de dollar zakt in vergeleken bij andere munten inclusief de euro.
De wens van tightening, geld verminderen, wordt vervangen door wellicht de
noodzaak voor nog meer geldverruiming.
Niet dat dat het probleem oplost.
Ook daar heerst wantrouwen tegen de gevestigde politieke elite. De kiezer
laat het merken bij zijn verzet tegen de presidentskandidaten van die elite.
In de EU met zijn crisis op crisis kijkt men met achterdocht naar de geheime
achterkamertjes onderhandelingen over het TTIP verdrag, het grote handels verdrag tussen de USA en de EU.
Een achterdocht die gespekt werd door Greenpeace dat geheime documenten van
de onderhandelingen te pakken kreeg.
Daaruit blijkt dat de EU zijn standpunt van beter voorkomen dan genezen,
precautionary approach, teveel op lijkt te geven voor de Amerikaanse risico
benadering (bij de genetisch gemanipuleerde gewassen bijvoorbeeld).
Dat bracht Hollande, de Franse president ertoe van het verdrag afstand te
nemen. Want in Frankrijk is de weerstand groot.
Het is trouwens de vraag of het de EU zoveel economisch profijt zou
opleveren, getallen zoals 0,5% extra groei doen de ronde en dat is niet om over
te juichen.
Het verdrag verhoogt ook de vrees voor toenemende macht van de multinationals die nu eenmaal productie plannen waar het het voordeligst is en
verkopen waar dat het voordeligst is en de winst laten belasten waar dat het
voordeligst is en die via rechtszaken barrières in het verdrag uit de weg zouden
kunnen laten ruimen.
En terwijl de USA één standpunt inneemt leven er bij de 28 EU lidstaten
allerlei eigen belangen en vrezen.
Zo dreigt het een verdrag te worden, als het tenminste zover komt, om alleen
maar een verdrag te sluiten met allerlei voetangels
en klemmen en later juridisch aanvechtbare clausules. De kiezer voelt zich
buiten gesloten.
Ik leg het zich afzetten tegen de elite ook uit als een symptoom van de
onmogelijkheid van de Europese Unie landen ooit een Federale Staat zoals de USA
te worden. Onderlinge verschillen en onderling wantrouwen en eigen belangen leven
sterk en nemen eerder toe dan af. Er is een gedwongen samenwerking ontstaan om
crisis na crisis te bestrijden in plaats van om door naar elkaar toe te groeien
tot grotere samenwerking te komen. En zoals blijkt uit de migranten crisis een
neiging om anderen de kastanjes uit het vuur te laten halen.
Zo zien we alom in de oude wereld, want ook de VS horen daar nu bij, dat er verzet komt tegen de wijze waarop deze
politiek wordt bedreven. In de EU een politiek van integratie die vele niveaus
van de burger afstaat. Een politiek die ook vaak onbegrijpelijk is. En maar
weinigen zien het Europees Parlement als een echt parlement dat hen
vertegenwoordigt en de Commissie als een echte regering waarboven dan nog de
Raad van Regeringsleiders als allerhoogst beslis orgaan uitsteekt en de
eigenlijke macht heeft.
Men krijgt de indruk dat er in de EU geen consistent beleid wordt gevoerd,
dat er opportunistisch en niet pragmatisch wordt gereageerd op ontwikkelingen
en dat er ook geen duidelijkheid is hoe de machtsverhoudingen binnen de
gecompliceerde bestuursstructuur liggen waarin men het democratisch gehalte
mist.
Bijvoorbeeld de illegale migranten crisis.
Afgezien van het feit dat deze in het begin niet onderkend is en daardoor
tot onbeheersbaar kon uitgroeien zien we dat nadat Tusk, de president van de
raad van regeringsleiders na uitgebreid overleg met die regeringsleiders een
voorstel heeft geformuleerd maar dat na de vooravond van het overleg hierover
Mw Merkel in een onderhoud met de premier van Turkije een volslagen ander voorstel
als voldongen feit presenteerde dat de EU nu in een onmachtige positie van
afhankelijkheid van Turkije heeft gemanuoevreerd.
Lidstaten, nationale parlementen, zelfs het Europees parlement worden zo
voor het blok gezet. Er bestaat onzekerheid over het onder welke voorwaarden toegezegde
intrekken van de visumplicht voor Turken, afgezien van de complexiteit van de
uitwerking van het totale plan. Deze week wordt er weer over vergaderd, verneem
ik.
Dat gevoel van er buitengehouden te worden, de plotselinge ommezwaaien in
de strategie en machteloosheid leidt tot een begrijpelijk terugverlangen naar
de oude toestand toen nog het eigen gekozen parlement en regering die na zoveel
jaar en zelfs tussentijds naar huis gestuurd konden worden het eigen land van
dichtbij bestuurden.
Toen de gang van wetsvoorstel tot wet nog transparant was.
Toen de machtsverhoudingen tussen de politieke en bestuurlijke organen nog
duidelijke waren.
De oude nationale staat, eigen baas in eigen huis.
Niet onderworpen aan onverwachte oekazes uit Brussel. Toen de Nationale
Centrale Banken nog de Centrale Bank van het land was en zelf de monetaire
politiek van dat land beheerde.
Toen men nog zelf overeenkomsten over handel met het buitenland kon afsluiten
en niet afhankelijk was van EU wetgeving.
Dat dit nationalisme dat de rol van de elite wil terugbrengen tot
vertegenwoordigers van de kiezers van het land die aan die kiezers
verantwoording schuldig zijn en de wil van die kiezers uitvoeren steeds sterker
wordt is een symptoom van de echte crisis in de Europese Unie, het steeds
verder toenemende verschil in de politiek van de EU bestuurders elite en de wil
van de bevolking van de deelnemende landen.
Dat is de crisis waar de EU onder lijdt en wellicht ten onder zal gaan.
Jammer dat daarmee dan ook alle voordelen die de Europese Gemeenschap met
zich meebracht verloren zouden gaan. Tenzij de Europese Unie echt wordt hervormd en weer een samenwerking
wordt van onafhankelijke staten die tezamen een economisch blok vormen dat
sterk in de wereldeconomie staat maar politiek en monetair onafhankelijk zijn.
Waar elke staat zelf de voor die staat optimale monetaire en fiscale politiek
kan uitvoeren die daardoor het geheel economisch robust maakt om die moderne
term eens te gebruiken.
De huidige bureaucratie zal zich daar uiteraard tegen verzetten want een
bureaucratie is zelf bevestigend en expansief.
Vandaag heeft Boris Johnson een gloeiend betoog gehouden waarin hij de
Brexit niet verdedigde maar de redenen ervoor naar voren bracht. Een aanval op
de angst die de Blijf in de EU hanteert om de Britten tegen een Brexit te laten
stemmen.
Dezelfde angst die de EU hanteert om steeds meer macht voor Brussel te
verkrijgen.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire