volgend blog wordt: eurozone: "Struggle for Survival", stimulus of steun, symptoom en oorzaak"
Lees wat Draghi in het Europees Parlement heeft gezegd en toets dat aan de gegevens in de grafiek bij dit blog om te zien hoever theorie en praktijk uit elkaar lopen en hoe ver ze van elkaar verwijderd zijn.
Lees wat Draghi in het Europees Parlement heeft gezegd en toets dat aan de gegevens in de grafiek bij dit blog om te zien hoever theorie en praktijk uit elkaar lopen en hoe ver ze van elkaar verwijderd zijn.
Praten en cijfers.
janeenjannenjanneenjaneenEurozone Wat wordt de volgende stap
QE, Austerity, Flexibility,Structural Reform, End of the Road.
Een tijd terug las ik dat een robot
ontwikkelgroep er op wees dat in 2050 een kantelpunt zou zijn bereikt.
Dan zou de wereld te weinig energie produceren voor de robots zodat een
crisissituatie zou ontstaan.
Natuurlijk kan dat weer een voorbeeld zijn van zinloos over de toekomst
speculeren , maar er zit een aspect aan dat tot nadenken stemt.
Energie is naar mijn mening de meest essentiële voorwaarde (of voorziening)
voor het voortbestaan van onze beschaving.
Zonder energie is onze stadsgeoriënteerde beschaving tot ondergang gedoemd.
Zonder energie geen aanvoer van water, geen voedsel, geen verlichting, geen
verwarming, geen huisvesting, geen vervoer.
Er zit nog een ander aspect aan energie.
De energieprijzen stijgen de laatse decennia snel. Vooral de electriciteitsrekeningen
in bijvoorbeeld Duitsland lopen zover op dat steeds meer huishoudens in
energieproblemen komen.
In weer andere landen worden de prijzen kunstmatig laaggehouden door een of
andere subsidieregeling.
Maar goedkope energie is juist voor de minder bedeelde gezinnen een eerste
vereiste.
En in ons uitgavenpatroon eisen stijgende woonkosten en stijgende energie
kosten een steeds groter deel op zodat voor andere uitgaven minder overblijft.
Voor een steeds groter percentage van de bevolking een grotere kans op armoede,
zelfs in work poverty.
Honderdduizenden mensen in ons welvarende westen zijn daardoor van
electriciteit afgesloten.
Daar moet ook aandacht aan worden geschonken.
Soms bekruipt mij daardoor de vrees dat wij te veel in gescheiden segmenten
werken en dat daarbij onderlinge verbanden en, wat ernstiger is,
afhankelijkheden, uit het oog verloren worden of gebagatelliseerd.
Neem bijvoorbeeld de eurocrisis waar centrale banken en lidstaten in feite
langs elkaar heen werken of elkaar zelfs tegenwerken.
De ECB verwijt de eurolanden te weinig te doen aan fiscale stimulering en structurele
hervormingen zodat zijn monetaire politiek niet uit de verf kan komen.
Dat speelt niet uitsluitend in de eurozone maar evenzeer in andere munt
gebieden.
De allesomvattende opzet om de economie te stimuleren is een Neptunes vork
aanpak.
Een samenhangend geheel van monetaire politiek door de centrale bank via
geld creatie en rente beinvloeding, fiscale politiek door de staat, belasting, investering
(loonvorming), en structurele hervorming waar gedacht moet worden aan
vereenvoudiging van de bureaucratie, aanpassing arbeidsrecht,
vestigingspolitiek.
Deze drie op elkaar afgestemd zijn het recept voor economische groei.
Japan kan wel gezien worden als het land waar de monetaire easing het verst
is doorgevoerd, het bijdrukken van geld om daarvan staatsobligatis op te kopen
zodat extra geld vrijkomt om in de Japanse economie te investeren.
Daardoor vergroot het aanbod, er wordt meer gekocht, daardoor ontstaat meer
werkgelegenheid, daardoor grotere belasting opbrengst, stijgende prijzen
(=inflatie), er komt kortom eonomische groei.
Door het toenemen van de geldvoorraad wordt de munt minder waard, de
wisselkoers ervan gaat omlaag hetgeen de export posite verbetert waardoor de
economie nog verder groeit.
In dat rijtje ontbreekt echter één ding: de vraag, die afhankelijk is van
de koopkracht, dat wil zeggen het vrij besteedbaar inkomen van de bevolking.
Zonder vraag is vergroting van het aanbod zinloos.
Die vraag nu is sterk afhankelijk van de fiscale politiek van de overheid,
de staat. Door belastingverlaging of loonsverhoging wordt het inkomen van de
bevolking groter zodat de koopkracht en dus de vraag stijgt en het aanbod
daarmee volgt, investering zinvol worden (want investeringen zijn alleen zinvol
als er inkomsten voor de ondernemingen uit voort vloeien, direct of op de
duur).
Nu komt hier een essentiëel verschil tussen het euro gebied en bijvoorbeeld
Japan een spaak in het wiel steken.
Japan is niet alleen een muntgebied maar ook een politieke unie.
Dat wil dus zeggen met algemeen geldende wetgeving op alle gebieden,
arbeidsrecht, belastingrecht die overal hetzelfde is.
De eurozone bestaat echter uit negentien onafhankelijke lidstaten met elk
de eigen van elkaar afwijkende specifieke wetgeving op arbeidsgebied,
belastinggebied en is dus beslist geen politieke unie zoals Japan en de USA en
Groot Brittannië.
Bij het stichten van de Europese Unie en de EMU, de Economische en
Monetaire Unie en de invoering van de euro in het verdrag van Maastricht is
daarover nagedacht.
Om er zorg voor te dragen dat er geen te grote afwijkingen zouden zijn in
de fiscale politiek van de lidstaten werden er grenzen aan de fiscale onafhankelijkheid
gesteld.
Het bekende en beruchte 0,5% begrotingstekort dat maximaal is toegestaan
werd ingevoerd met daarbij een maximale staatsschuld grootte van 60% van het
Bruto Binnenlands Product, het BBP (Gross Domestic Product, GDP).
Een volgende bepaling gaf de EU de bevoegdheid in te grijpen als het begrotingstekort
3% van het GDP zou overschrijden.
Tezamen een garantie, dacht men, dat daardoor de lidstaten niet verder uit
de pas zouden gaan lopen en het geloof dat op de duur de lidstaten economisch
en financieel naar elkaar zouden toegroeien en tenslotte aan elkaar gelijk
zouden worden.
De achterliggend gedachte was dat door dat naar elkaar toegroeien tenslotte
een draagvlak voor een complete politieke unie zou ontstaan.
Achteraf kunnen we constateren, wat vele economen toen al deden, dat de
euro geen gelukkige onderneming bleek te zijn.
De 0,5% regeling is nimmer nagevolgd, de 3% sanctiegrens evenmin en de 60%
staatsschuld grens ook niet.
We kunnen veilig stellen dat de fiscale politiek door het verdrag van
Maastricht zo beperkt, een volslagen mislukking is.
Het was van vrijwel meet af aan duidelijk dat de lidstaten binnen deze grenzen veel te
weinig ruimte hadden om een effectieve
fiscale politiek te volgen.
Daar kan de ECB dus niet op rekenen.
Het derde onderdeel van de aanpak, de structurele hervormingen, is eveneens
een mismoedig verhaal.
Het herstructuren van de bureaucratie, een absolute voorwaarde voor
structurele hervormingen is een karwei die zelfs Achilles te zwaar zou zijn
geweest.
Een bureaucratie is niet alleen zichzelf in stand houdend maar een ook
onder alle omstandigheden zwellend organisme.
Het aanpassen van arbeidsrecht en voorwaarden aan de eisen van de globale
economie stuit voorspelbaar op de weerstand van de vakbonden die niet willen
dat er getornd wordt aan verkregen rechten en niets zien in een fexibelere
arbeidsmarkt, die laten we eerlijk zijn, een inperking van de sociale zekerheid
van de werknemers zal zijn.
Daarnaast is er ook nog een alles overkoepelend probleem.
Het is duidelijk dat de opzet van de EMU en de euro vooronderstelde dat de
onderliggende structurele economische potentie van alle eurolanden
vergelijkbaar is en dat daardoor als gevolg van monetaire, fiscale en
structurele aanpassingen een grote eenvormige eurozone (en ultiem Europese
Unie) zou ontstaan.
Om het even zo te zeggen dat Griekenland en Duitsland potentiëel economisch
gelijkwaardig zouden zijn.
We hebben nu het stadium bereikt dat verdere monetaire easing zinloos lijkt
te zijn.
De kreet vanuit de ECB (en de BoJ) om fiscale maatregelen en structurele hervormingen
omdat zij aan de ECB eind van hun latijn zijn na meer dan een biljoen euros te
hebben bijgedrukt wordt steeds sterker.
Maar ophouden met de 80 miljard euros per maand bijdrukken kan niet.
Want deden ze dat dan zou de euro economie instorten.
En als de BoJ er mee ophield zou de Japanse economie zou instorten.
En als de FED zou beginnen de geldvoorraad te verminderen, wat tenslotte
zou moeten gebeuren, zou de gehele wereldeconomie instorten.
En dat de FED zo omzichtig is met een minieme renteverhoging is door de
angst dat alleen dat al de globale economie zou kunnen ontwrichten.
Doorgaan helpt dus niet meer en ophouden kan niet.
De vele biljoenen die de FED heeft bijgedrukt hebben de gehele wereld
bereikt en goedkoop krediet verschaft.
Hetzelfde geldt voor de meer dan één billioen euros van de ECB volgens de
Bank der Banken, de BIS.
Maar in de eurozone is een beslissingspunt bereikt.
De zuidelijke landen, op de been gehouden door de opkooppolitiek van de ECB
met de lage rentepolitiek en de garantie de euro te redden, zijn ondanks dat
aan de grens van hun kunnen gekomen.
Zij eisen het einde van de austerity, veroorzaakt door de fiscale eisen uit
het verdrag van Maastricht (en S&G Pact etc etc).
De noordelijke landen onder leiding van Duitsland eisen echter het
vasthouden aan de austerity eisen zoals vastgelegd in de door alle lidstaten
ondertekende verdragen.
Brussel probeert flexibiliteit te vinden in het S&G Pact dat er juist
is om te vrije uitleg van de verdragen te voorkomen.
Voor mij als almateur is er de vraag of de monetaire easing van de ECB, de
QE, nu voordeel heeft opgeleverd. Volgens de ECB wel en is bovendien erger
voorkomen.
Dat dat laatste geldt voor de zuidelijke lidstaten die zonder die
rentevoordelen en obligatieopkopen, het al lang niet zouden hebben kunnen
volhouden.
Maar dat is een bijeffect en heeft hen niet de nodige groei en versterking
bezorgd, maar wel veel schuld.
De inflatie, het enige doel, is niet op de twee procent gekomen en vertoont
(ook globaal) geen enkele neiging dat binnen
redelijke tijd te doen.
Wat wel een feit is dat de staatschulden van de eurolanden veel en veel
hoger zijn dan die van de EU landen (en Noorwegen) die de euro niet hebben
ingevoerd.
In andere opzichten is er niet veel verschil.
Ter illustratie hieronder en in
"http://naarhethemleek.blogspot.com" een vergelijkende grafiek van
eurolanden en EU niet eurolanden.
Kijk vooral naar de "schuld" tabel".
Hoe moet dat nu verder?
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire