De Europese Unie
Dystopie of Utopie
of Realisme
Zo nu en dan laat ik mijn gedachten dwalen, ver van de werkelijkheid naar
hoe graag ik het had willen zien worden.
Pure idioterie natuurlijk, want zo werkt het niet in de realiteit.
Morgen, 16 september is er dan in Bratislava die informele bijeenkomst van
de Raad van Regeringsleiders zonder Groot Brittannië.
Daar moet naar eenheid gezocht worden over veiligheid, werkloosheid en
economische boost.
Mw Merkel en Tusk hebben beide hun best gedaan voorbereidingen te treffen
door voorbesprekingen met de regeringsleiders.
Op basis van zijn consultaties heeft de President van de Raad van
Regeringsleiders, Tusk, een paper met
negen artikelen verspreid.
Omdat ik aanneem dat die het onderwerp van de besprekingen zullen zijn en
al een beetje de meningen van de deelnemers zullen weergeven naast de visie van
Tusk zelf, geef ik er een heel beknopte weergave van.
Wat de afhandeling van Brexit betreft, de best mogelijke relaties met GB,
maar zich houden aan de verdragen.
Brexit is geen Britse zaak, maar een symptoom van politieke
"aberrations". (Dat is een naar woord, het geeft afwijkingen,
dwalingen aan, vandaar dat ik het laat staan)
Een vraag over de essentie van de politiek.
Er zijn vragen over de veiligheid van de burgers, bescherming van hun belangen, cultureel
erfgoed en levenswijze.
De migratie was een kantelpunt. Het gebrek aan beheersing ervan gaf een
gevoel van bedreiging.
Terrorisme bestrijden, radicalisering bestrijden, betere samenwerking
daarbij.
Controle via checklistst aan de buitengrensen zodat terroristen de EU niet
binnen kunnen komen.
Bescherming van economische en sociale belangen. Vrijhandel en
globalisering zijn voor ons belangrijk maar werpen ook belangrijke en te
overkomen uitdagingen op (challenges).
Bratislava moet ook een blauwdruk
worden voor andere ondernemingen zoals economisch en sociale ontwikkeling,
banen en kansen voor de jongeren, de single market, de digitale agenda en
investeringen.
Daarover moeten besluiten worden genomen in oktober en december
tijdens de formele vergaderingen van de Raad.
In december praktische samenwerking
van defensie, de bankenunie en verdere ontwikkeling van de EMU.
Na Brexit kunnen we niet gewoon verder gaan.
We kunnen er of zwakker of sterker en meer verenigd uitkomen.
Wij zullen echter de EU niet in een enkele staat veranderen.
Er moet betere samenwerking komen.
Nieuwe macht geven aan de bestaande instituties is niet het gewenste
recept.
Nationale gekozenenen willen meer invloed op de besluiten van de Unie.
De nationale hoofdsteden zouden meer verantwoordelijkheid voor de Unie
moeten voelen en dus bereid zijn een deel van de eigen belangen op te offeren
voor het geheel.
De goede balans tussen prioriteiten van lidstaten en de Unie ligt in de
hoofdsteden.
De institutions moeten de prioriteiten zoals tussen de lidstaten
overeengekomen respecteren en niet hun eigen prioriteiten opleggen. Dat is nog
een conclusie uit mijn consultatie met jullie.
Tussen de sceptisime van de pessimisten en het euro enthousiasme van de
anderen is er genoeg ruimte voor
"reëel optimisme".
Dat zijn, heel kort door de bocht, de vraagstellingen.
Laat ik daar tegenover wat andere gebeurtenissen noemen die aan deze
informele bespreking voorafgingen en er ongetwijfeld invloed op zullen uitoefenen.
De Luxemburgse minister van buitenlandse zaken wil Hongarijë de EU
uitgooien omdat deze een muur wil bouwen om migranten weg te houden.
Minister Koenders is boos op de Hongaarse premier omdat deze, zo denkt
Koenders, zijn volk een referendum opdringt over de verdeling van vluchtelingen
over de EU lidstaten.
Dat verstoort de eenheid.
De Visegrad groep van oostelijke EU lidstaten is duidelijk voor teruggave
van macht door de EU (lees Brussel) aan de nationale parlementen.
Ook in andere landen is er, hoewel minder door de leiders uitgeproken, wens
naar meer eigen zeggenschap.
De technocratische leiding van de EU wenst echter steeds meer
gecentraliseerde besluitvorming.
In de eurolanden heerst oneneigheid over de financiële fiscale politiek,
austerity of lossere fiscale politiek.
De ECB gaat, tot nu toe zonder resultaat, de lage inflatie te lijf door per
maand 80 miljard geld bij te drukken voor opkoop obligaties.
Gevolg is ongerustheid in vooral Duitsland
over de nare neveneffecten die wel goed zichtbaar zijn.
Juncker spreekt in zijn jaarlijkse toespraak tot het Europees parlement
zelfs over een bestaanscrisis (existential crisis) van de EU.
Als het gaat om de EMU zijn er heel wat vragen te stellen, vind ik. Zeker
onder wat Tusk verstaat onder verder ontwikkeling van die EMU.
Wat is die EMU eigenlijk.
Lees ik de verdragen dan is de Europese Unie een Economic and Monetary
Union met de euro als enige munt.
Volgens de verdragen is de eurozone alleen maar een aantal EU lidstaten dat
vooruitloopt op de andere door de euro reeds in te voeren maar in feite is dat
de EMU, zij het een die niet aan de voorwaarden ervan voldoet.
In de praktijk, lijkt het me, worden ze echter steeds meer gezien als een
aparte groep die zich ook gescheiden van de rest ontwikkelt met een eigen, zij
het informeel, bestuur. Een eurolanden unie binnen de europese unie waar zelfs
gesproken wordt over een eigen financieel eurolanden parlement met eigen
begroting, eigen belastinginkomsten, eigen verdeels leutels .
Maar ook met sterke interne verdeeldheid over economische politiek,
austerity of lossere fiscale politiek, het laatste zelfs tegen de EU verdragen
in.
Ik geloof in de vroegere Europese Economische Gemeenschap. Ik geloof dat
door die gemeenschap elk zelfstandig land de kans kreeg onder de best mogelijke
onderlinge economische samenwerking zijn eigen mogelijkheden te benutten.
Een vereniging in verscheidenheid in de wetenschap dat wat voor het ene
land mogelijk was niet was weggelegd voor het andere en omgekeerd.
Waar ieder land naar eigen vermogens aan deelnam, met eigen monetaire en
fiscale zelfstandigheid, onder de eigen wetgeving.
Het is doodzonde geweest die verworvenheden op de klippen te laten lopen.
De grote fout van de Europese Unie is dat het eigen karakter en de eigen identiteit
van de lidstaten wel met de mond beleden werd in de verdragen maar dat in de
praktijk alles erop werd gericht ze alle hetzelfde te doen zijn, alles te
centraliseren en vanuit Brussel te besturen
zonder aandacht voor de enorme economische en sociale en culturele
verschillen tussen de lidstaten.
Nu zijn we in het stadium beland dat er chaos is ontstaan doordat juist op
het gebied van de allerbelangrijkste gezamenlijke belangen, veiligheid voor de
inwoners, gezamenlijke defensie, optimale kansen voor economische
ontwikkeling onenigheid heerst onder de
regeringsleiders door de vrees dat daardoor nog meer van de nationale
zelfstandigheid teniet wordt gedaan.
Ik heb de vraag al meer gesteld.
Wie is de EU.
Niemand kan het antwoord geven.
Is het Mevrouw Merkel die steeds naar voren komt als representant van de EU
en een soort symbool ervoor wordt en die soms de indruk wekt alsof de gehele EU
haar visie moet volgen.
Is het de Raad van Regeringsleiders die de grote politieke lijnen van de EU
moet uitzetten.
Is het de Raad van Ministers die voor hun vakgebied samenkomen en de
uiteindelijke goedkeuring of niet moeten geven aan door het Europees Parlement
aangenomen wetsvoorstellen.
Is het de Commissie van binnenkort
27 commissarissen die de taak hebben de politieke lijnen van de Raad van
Regeringsleiders om te zetten in wetsvoorstellen voor het Europees Parlement,
voorts moeten toezien op de juiste uitvoering van de verdragen en aangenomen
wetten.
Een Commissie die aan niemand verantwoording schuldig is bij de uitvoering
van haar taak.
Die dus zelf beslist wie te sanctioneren en wie te pardonneren.
Die de EU directieven voorbereidt,
uitvoert en controleert, aanwijzingen die op mysterieuze wijze over de EU
worden uitgestrooid zoals nu het verbod op halogeen verlichting, en de
beperking van het vermogen van stofzuigers, broodroosters.
In het oog van velen bedilligere en irritante zaken.
Maar geen overeenstemming is bereikt over onze veiligheid,
buitengrenzen, defensie. Over de meest essentiële zaken voor een unie zonder
lidstaatgrenzen.
De euro, bedacht om samen te smeden is juist een twistappel geworden die de
economisch onverenigbare zuid eurolanden en noordeurolanden verdeelt.
Die in plaats van elk land optimale mogelijkheden te geven ze juist in de
kiem smoort door onderlinge verschillen in potentie tot verzwakking in plaats
van versterking te laten worden.
Zodat sterker steeds sterker wordt en zwakker zwakker.
Zodat in plaats van eigen ontwikkeling optimaal mogelijk te maken op
kunstmatige wijze verschillen gecompenseerd moeten worden waardoor wrijving
ontstaat en het geheel uit elkaar groeit in plaats van samensmelt.
Zodat alleen door steeds grotere schuldenlast en indirecte hulp door de ECB de eurozone in stand wordt gehouden.
Het zou nu tijd zijn voor een nieuwe Europese Unie waar de gemaakte fouten
hersteld worden.
Het uittreden van Groot Brittannië is daarvoor het goede tijdstip en de
reden ervoor een goede aanwijzing.
Een vernieuwde Europese Unie waar de euro niet de enige gedwongen munt van
de EU is en men de euro kan verlaten zonder ook uit de EU te moeten stappen.
Waar iedere lidstaat zich zelfstandig kan ontwikkelen met optimale kansen
door eigen mogelijkheden te benutten in vrije handel met de andere lidstaten en
de wereldmarkt.
Waar vrij verkeer van personen niet in onbeheersbare chaos eindigt zonder
controle mogelijkheid.
Eenheid alleen in essenties, ontwikkeling in verscheidenheid met de
onderlinge vrije markt als mondiaal krachtsblok.
Maar is het mogelijk gezien de interne machtstrijd om het bestaansrecht binnen de vele EU institutions
en tussen lidstaten vol eigenbelangen.
En teruglezend is het is bovendien een dwaze visie, die van een amateur die
niet wil inzien dat machtspolitiek altijd boven de economie uitstijgt.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire