De EU sterker na Bratislava?
en
Buitenhof en het Fiscal Compact.
De informele bijeenkomst van de
Regeringsleiders in Bratislava heeft een
vrijwel nietszeggend EU tijdpad opgeleverd voor volgende formele bijeenkomsten.
Dat er niets besloten zou worden
was te voren al duidelijk, het was immers geen officiële vergadering, dus ook
geen officiële besluiten.
Dat er niet is gesproken over de
EMU, de eurozone, bij het onderwerp "economie" is veelbetekenend.
Het was de bedoeling, zoals mij
vroeger vaak werd gezegd, om de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen, om zo
de EU burgers weer geloof in de EU te geven en vooral geen ellende voor de
komende verkiezingen te creëren.
Dat op hetzelfde spoor komen was een
illusie, belangrijke punten zoals de scherp tegengestelde meningen over een verdeling
van migranten over de lidstaten bleven bestaan tusssen de Visegrad en andere
landen, zo ook over het woord chaos dat vervangen werd door ongecontroleerde
stroom (migranten) en Renzi uitte zijn verbolgenheid over de uiterst magere resultaten
over groei en migranten op niet mis te verstane wijze.
Daarna in een interview haalde
hij zwaar uit naar landen "die zich zullen moeten verantwoorden voor het
overtreden van de regels " zei
hij, "de grootte van het Spaanse tekort is twee keer zo groot als het
onze, Frankrijk respecteert zelfs het verdrag van Maastricht niet, daar het nog
steeds een tekort heeft groter dan 3% en Duitsland overtreedt de handels overschot regels ".
Maar wat voor mij het
veelzeggendst was dat er op de bijeenkomst ook door de heer Juncker namens de
Commissie een roadmap werd ingebracht met een flink aantal punten die in de
pers zelfs vol ironie het etiket roadmap naar de EU Superstaat in negen maanden
werd genoemd.
Ik verneem dat hij dat had gedaan
op verzoek van enkele regeringsleiders.
Ik heb alleen de eerste pagina
bekeken en die loog er inderdaad niet om. Compleet met datum van indiening door
de Commissie (14 september 2016) en datum aanvaard door het Europees
Parlement/Raad van Ministers (maart en juni 2017).
Dat brengt toch weer die vraag
naar boven over wie nu eigenlijk de macht heeft in de EU of denkt te hebben.
Bij Buitenhof was een interessant gesprek tussen twee financiële experts.
Wat mij opviel was dat bij dat gesprek aangenomen werd dat Nederland vrije keuzes kan maken op fiscaal gebied.
Wel werd de 3% regeling van het verdrag van Maastricht genoemd (waar niemand
zich aan hield) alsof dat alleen maar een lastige bijkomstigheid zou zijn.
Overigens is het gemiddeld tekort in de eurozone onder de drie procent
gedaald en zijn er landen die boven de
drie procent zitten en landen onder die 3%.
Maar die 3% is niet de bottleneck. De bottleneck is de Monetary Medium Term
Objective, MTO uit het Fiscal Compact.
Het grootste financiële EU probleem is de staatsschuld die in totaal zo'n
92% van het eurozone GDP groot is en in Nederland slechts 65% van het GDP.
Dat probleem moet theoretisch (modelmatig) volgens het S&G Pact opgelost
worden over een periode van toen 20 jaar waar voor elk euroland individueel een
MTO wordt opgesteld waar de begroting aan moet voldoen om na die 20 jaar een
begrotingstekort van 0,5% maximaal te hebben en een staatsschuld van 60% of
minder.
Elke drie jaar wordt dat MTO voor elk land bijgesteld.
In dat MTO wordt voor ons land voor die drie jarige periode het
begrotingstekort en de staatsschuld bepaald door de Commissie en Nederland
samen dat minimaal behaald dient te worden om na 20 jaar die 0,5% en 60% doels telling te bereiken.
Voor 2017 bijvoorbeeld is de MTO doels telling
voor Nederland 1,2% begrotingstekort en 64,1% staatsschuld. De groei wordt
geschat op 1,7%
(Als vergelijking Italië doels telling
2016 schuld 132,4%, begrotingstekort 2,4%,
Geschatte groei 0,8%.)
Voor beide dus om over die 20 jaar periode de 60% en 0,5% te bereiken.
Dus veronderstellen dat Nederland
inderdaad een vrije hand zou hebben bij bezuinigingen is niet juist, het moet
binnen de door de EU voorgeschreven marges blijven, die mogelijk zijn op grond van macro economische ramingen.
Een modelmatige virtuele realiteit.
Maar als Nederland deze doels telling
niet behaalt kan de Corrective Arm van de Commissie Nederland op de vingers
tikken en beboeten. Maar Nederland kan het inderdaad.
Maar Italië kan het even evident niet.
Hetzelfde geldt voor Spanje en Portugal.
Maar de commissie heeft Spanje al gewaarschuwd dat er niet van het MTO mag
worden afgeweken. Is daar een politieke achtergrond?
Toch is het duidelijk dat de regels
oorspronkelijk vastgelegd in het verdrag van Maastricht in de optimistische
verwachting dat de lidstaten economisch en sociaal naar elkaar zouden
toegroeien niet kloppen.
De befaamde convergentie die tot verdere integratie en tenslotte politieke eenheid
zou leiden.
Hoewel sinds de vorming van de euro zone al vijftien jaar lang is gebleken
dat dat niet het geval is en dat in
feite zelfs het tegenovergestelde het resultaat is, zijn die regels in de loop van de jaren nog steeds verder
aangescherpt in het S&G Pact, 2pack, 6pack en Fiscal Compact.
Voor de noordeljke landen is het mogelijk geweest min of meer aan de regels te voldoen maar voor de zuidelijke eurolanden
(en Frankrijk) volslagen onmogelijk.
Zie hiervoor de grafiek in "naarhethemleek.blogspot.com",
de gezondheidstoestand van eurolanden.
Het gevolg is een steeds verder groeiende verzet tegen de
bezuinigingspolitiek, de austerity, in de zuidelijke eurolanden en een wil tot
vasthouden aan de verdragen in de noordelijke eurolanden.
Dat te wijten aan het niet voldoende hervormen is niet redelijk. De landen
waar, gedwongen door de bailout voorwaarden, wel is hervormd, zijn daardoor
alleen dieper in de schulden geraakt. Griekenland, Portugal, Spanje (de laatste
zonder formele bailout).
Alleen Ierland, mede door de goede vestigings factoren, groeit snel,
evenals Spanje maar daar ten koste van hoge werkloosheid, verlaagde lonen en
ook hoge schulden.
Het is ook duidelijk dat een voortgaan op de huidige weg de al zo ver
gegroeide economische verschillen tussen zuid en noord nog verder zullen
vergroten en de schulden nog sterker zullen aanzwellen.
Het is, voor mij en anderen, ook duideljk dat alleen door de steun van de
ECB door zijn rente en opkooppolitiek de zuidelijke landen op de been blijven,
ook al is dat niet de opzet maar een neveneffect van deze ECB politiek, naast
Draghis belofte de euro kost wat kost te steunen.
Het is voor mij ook duidelijk dat een stoppen van de ECB met deze politiek
voor de rentetarieven die de zuidelijke landen dan voor hun leningen zouden
moeten betalen rampzalige gevolgen zou hebben.
Stoppen kan dus niet meer.
De geopperde oplossing om structurele geldstromen van het noorden naar het
zuiden te gebruiken om de zuidelijke landen te steunen zal politiek onhaalbaar
zijn, al is dat het doel van federalisten.
Het is trouwens geen oplossing van het probleem maar symptoombestrijding ten
koste van een verzwakking van de noordelijke eurolanden en wegnemen van de
noodzaak tot aanpassing van de zuidelijke eurolanden.
De opzet dat alle EU lidstaten de euro zouden invoeren om het gestelde in
het verdrag van Maastricht te verwezenlijken, de EU als EMU, Economic and
Monetary Union, met de euro als enige munt is tot nu toe nog lang niet
voltooid.
19 van de 27 lidstaten hebben hem ingevoerd, of de andere kunnen of willen
volgen valt te betwijfelen.
Dat geldt niet alleen voor de huidige zeven (Denemarken is vrijgesteld)
maar zeer zeker voor de kandidaatsleden die op de rol staan.
Turkije, Servië, Macedonië, Montenegro, Bosnië, Kosovo en, naar eigen
zeggen, Oekraine.
Als er inderdaad EU lidstaten met en zonder euro zouden blijven bestaan dan
is er in de EU een "EMU" en een "niet EMU" en de euro zou
niet de enige munt van de EU zijn.
In dat geval zouden landen die structureel niet aan de voorwaarden voor de
euro kunnen voldoen uit de eurozone (die niet in de verdragen wordt genoemd) kunnen
stappen en in de EU blijven.
Door devaluatie van hun eigen munt kunnen zij dan optimale kansen krijgen
orde op zaken te stellen en op eigen niveau uit de problemen te groeien.
Er zou dan ook de mogelijkheid zijn een noord en zuid euro te scheppen.
Het argument van de vele valuta binnen de EU en het moeten bezitten van
buitenlands geld geldt sinds de invoering van de pincode kaarten niet meer.
Maar de technocraten in de EU, die alleen theoretisch modelmatig denken en
niet democratisch, zouden er niet blij mee zijn.
Aan de andere kant zou een doorgaan zoals nu inderdaad tot een existentieel
gevaar voor de gehele Europese Unie kunnen worden.
En de schuldenkwestie, die niet alleen op staatsniveau maar ook op
bankenniveau speelt, denk aan de Italiaanse banken en de Deutsche Bank, blijft
dan nog.
Renzi heeft als troef nu in handen dat de Deutsche Bank ook door staatssteun
zal moeten worden gered, zoals Renzi zegt, hetgeen dan toch ook voor Italiaanse
banken zou moeten gelden.
Dat zou de gehele bankenunie op uiterst losse schroeven zetten.
Bratislava heeft niet veel geholpen, vrees ik.
Maar het zijn de gedachten van een leek.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire