Veroorzaakt de ene crisis in de EU
de volgende of brengt elke crisis
een andere crisis aan het licht.
Naast de dreigende sancties voor Portugal en Spanje wegens het niet voldoen aan de eisen van het
S&G Pact (waar slechts een enkel euroland zich aan houdt of kan houden) en de
problemen rond Griekenland dat echt niet voldoet aan de in de derde bail-out gestelde
voorwaarden, is er nu ook Italië waar een omvangrijke bankencrisis dreigt die
nu uitgelopen is op een "gij zijt de schuld" van de ene Italiaan, Renzi,
aan de andere Italiaan, Draghi.
Het gehele zuiden zit in de puree. Hieronder wat gegevens erover. Het zoveels te bewijs dat de euro slecht voor elk euroland
is. En dat een fiscale unie slechts een rook gordijn zou zijn dat de verschillen kunstmatig compenseert
zonder de oorzaken op te lossen. Een blok aan het been voor donor landen die
het ook nauwelijks bolwerken en geen oplossing voor het zuiden van wie het
economisch potentieel te gering is. Want in de 15 jaren euro is de financiële
situatie van de zuidelijke eurolanden
achteruitgegaan in plaats van vooruit. Van de noorelijke trouwens eveneens,
maar minder fundamenteel.
Zelfs alle indirecte hulp door de ECB aan de zuidelijke eurolanden met
opkopen van staatsobligaties (binnenkort speciaal gericht op de zwakke, dus
zuidelijke landen als ik goed ben geïnformeerd) en de door de ECB laag gehouden rentelast verschaft lost de
problemen daar niet op.
Schulden blijven oplopen, de werkloosheid blijft hoog.
De verkiezingen tonen een toenemende afkeer van de politiek van austerity. In oktover a.s. is er in Italië een
referendum waar Renzi zijn lot van laat afhangen, zo heeft hij gezegd. De
economie in Spanje groeit, maar wat merkt de bevolking ervan.
In Spanje zijn er zelfs, ondanks de werkeloosheid, veel functies die niet
door het leger werkelozen vervuld kunnen worden want de innovative sector eist
kwalificaties die niet te vinden zijn bij de werkelozen. Te weinig van de ene
categorie te veel van de andere.
Portugal heeft met een haarbreedte verschil de "junk status"
ontlopen die verder opkopen door de ECB van staatsobligates onmogelijk zou
maken. Duitsland heeft al een tweede bail-out voor Portugal gesuggereeerd
hetgeen in Portugal niet goed is ontvangen. Want een bail-out verhoogt de
staatsschuld met het bail-out bedrag en dat kan Portugal met de toch al
overgrote schuld niet gebruiken.
Spanje en Portugal zullen (?,
want dat zou een novum zijn in de euro area) van de Commissie sancties opgelegd
krijgen door het begrotingstekort van meer dan 3%. Tweeslachtig beleid want
andere zondaars worden ontzien.
Maar dat is slechts een schamel teken aan de wand.
De staatsuitgaven van alle vier de landen zijn hoger dan de inkomsten zodat
de schulden in euros verder toenemen.
Het begrotingstekort in alle vier
landen is groter dan de groei zodat ook percentagegewijs de schulden oplopen.
De werkloosheid in Spanje en Griekenland is extreem hoog.
Daarbij komt nog dat alleen Italië een positieve handels balans
heeft, de andere drie een negatieve en importeren dus meer dan zij uitvoeren.
Een lekenanalyse die duidelijk laat zien dat de prognoses voor deze landen
niet gunstig te noemen vallen.
In dat licht moet moet men dan ook de roep beoordelen om een lossere
fiscale politiek, dat wil zeggen meer lenen om te kunnen investeren en zo de
groei te kunnen bevorderen. De staatschulden zijn al zo hoog opgelopen dat bij
een normaal functionerende kapitaalmarkt de rentepercentages voor verdere
leningen extreem hoog en onhoudbaar zouden zijn. Alleen de ECB opkoop en rente
steun houden de huidige leningen betaalbaar.
Maar de staatsleningen zijn niet de enige schulden die zorgen baren en,
hetgeen erger is, een mogelijke groei belemmeren.
De private bankensector in Europa gaat gebukt onder een overmaat van NPL's,
Non Performing Loans, Bad Debts, oftewel oninvorderbare schulden.
Griekenland voert het veld aan met meer dan 25% NPL's, het noorden van
Europa om en nabij de 3%, Frankrijk als
tussen stuk 4,2% maar in het zuiden Spanje met 6,8% maar verder bij de
zuidelijke landen meer dan 15%, net als bij een aantal oostelijke landen.
Italië, en daar speelt zich de volgende crisis af, heeft 16,9% NPL.
Daarbij moet vermeld worden dat leningen aan staten niet mee worden geteld bij de NPL.
Of dat terecht of niet doet niet ter zake.
Maar het maakt het beeld zeker niet gunstiger,vooral niet als, hetgeen
gelukkig niet te verwachten is, de lage rente tarieven zouden stijgen.
Het zal duidelijk zijn dat deze overmaat aan NPL's (in de USA beneden de 2%!!)
niet bevorderlijk is voor het leenpatroon aan de economie.
Italiaanse banken hebben zo een NPL van meer dan 300 miljard euro.
De ECB heeft nu de in de problemen verkerende Monte Paschi Bank verzocht binnen drie jaar zijn Bad Debts met
40% terug te brengen dus van 24,5 miljard euro naar 14,6 miljard euro in 2018.
Als gevolg van dit verzoek, of misschien aanwijzing, kelderden de koersen
van Italiaanse banken en stagneerde het herstel op de Europese beurzen.
Aangezien er voor die NPL's geen
kopers te vinden zijn, zeker niet voor de gevraagde prijzen, is dit verzoek een
drukmiddel op de Italiaanse banken sector om te stabilizeren.
Net nu Italië hoopte dat de EU hulp zou bieden door de banken een bail-out
te bieden, dus met publiek (belasting)geld gefinancierd.
En eerst 40 miljard gevolgd door 150 miljard was al als preventieve
maatregel door de EU toegestaan.
Zo zou die gevreesde bail-in (voorgeschreven in de bankenunie) met aandeel
en obligatiehouders die allereerst zouden moeten lijden vermeden kunnen worden
en een mogelijke bankrun voorkomen.
Dit alles heeft Renzi, die, en dat moet gezegd worden sinds 2014 aan het
proberen is de banken op orde te krijgen,
er kennelijk toe gebracht naar Draghi uit te halen.
Draghi die hem juist zou moeten beschermen tegen de onwillige houding van
Merkel.
Renzi uitte het verwijt dat indien in 1998, toen de toenmalige regering de
maatregelen al had voorgesteld, die regering ze ook zou hebben uitgevoerd, Italië nu dat probleem niet zou hebben.
Renzi zei dat toen Draghi directeur generaal van het ministerie van
financiën was.
Als men toen de intelligentie en kracht had gehad om de politiek buiten het
banken stels el te houden, voor wij
dat nu doen, hadden we geen gevallen zoals de Monti dei Paschi di Siena gehad.
Krachtige taal.
Maar het is niet alleen Italië dat lijdt onder de NPL's.
Hieronder twee grafieken, de een de verdeling van NPL's , Bad Debts over
Europa, de ander het verschil in bad debts tussen de EU en de USA. Duidelijke
beelden.
Maar zoals altijd zijn het mijn persoonlijke gedachten, die van een leek.
=====================================
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire