De EU en lidstaat Polen liggen op ramkoers. Maar er staat veel meer op het
spel.
Vandaag geen blog over de Italiaanse bankencrisis waar de ene na de andere
onwerkbare stopgap wordt bedacht om 360 miljard oninbare schulden te maskeren.
Waar het gaat om het lot van massa's kleine spaarders die, misschien zonder het te beseffen,
aandeelhouders of obligatie houders van de banken zijn en dus hun geld zouden
kunnen kwijtraken bij een verlies.
Ook niet over de uitslag van de stresstest vandaag, mosterd na de maaltijd.
Ook niet dat Portugal en Spanje niet gesanctioneerd worden voor het
overtreden van het S&G Pact met alle verscherpingen en sixpacks daarvan.
Dat S&G Pact dat eigenlijk beter omgedoopt zou kunnen worden in
Simuleer en Graai Pact.
Dat Frankrijk en Italië zeker niet zouden worden aangepakt stond allang
vast.
Maar Brussel vond dat het zo goed was.
Of liever gezegd dat sancties voor die vier landen niet zouden passen in
het sprookje van de euro.
Ook niet dat het IMF zich langzaam maar zeker van de monetaire easing en
lage rente afkeert en de nadruk gaat leggen op fiscale flexibiliteit,
structurele hervormingen op de noden van de landen in kwestie gericht.
Een merkwaardige ontwikkeling in het licht van de Japanse en Eurozone stug doorgaande
waardepapieren opkoop en rente politiek.
Duitsland zal ervan gruwen.
Ook niet over de vernietigende kritiek van het IOE (Independent Evaluation
Office van het IMF) op de handels wijze van het IMF bij de bail out van eurozone
landen waarbij werd afgeweken van het vastliggende IMF concept: hulp plus
devaluatie plus hervormingen en de volslagen verkeerde inschatting van de
gevolgen van de bezuinigigen. Ook op de inmenging van de politiek in de economie
daarbij.
Zoals ik al vaak schreef: Griekenland opgeofferd om de euro en de noord
Europese banken te redden.
Maar vandaag nu eens iets wat zo'n onbelangrijke en onnozele kwestie lijkt
te zijn. De Poolse kwestie.
Maar schijn kan bedrieglijk zijn.
De Poolse kwestie van de benoeming van rechters voor het Constitutionele
Hof van Polen en het aanscherpen niet van de bevoegdheden van dat hof maar van
de procedures brengt de Poolse rechtstaat in gevaar, zo luidt de aanklacht door
de Commissie.
Het wordt dus zo hoog gespeeld dat de EU er Polen zelfs van beschuldigt geen
rechtstaat meer te zijn in de EU interpretatie van dat begrip.
En wat is die interpretatie eigenlijk.
En wat zijn de consequenties voor de gehele EU.
Want natuurlijk schuilt er meer achter.
Polen moet in het gareel en die benoemingskwestie is een geschikt middel om
dat te bereiken zo denkt de Commissie, vermoed ik.
Maar het heeft ook andere verdergaande implicaties.
Daarom denk ik op mijn amateuristische manier erover na.
De onderliggende situatie is dat de pro EU Civic Platform partij (CP) bij
de verkiezingen in 2015 is weggestemd door de Law and Justice Partij (LJ) die
nationalistisch en EU kritisch is.
Uiteraard een uitslag waar de EU niet verheugd over was en is.
Toen de prognoses duidelijk maakten dat de CP de verkiezingen zou gaan verliezen
benoemde de uitgaande CP regering (die naar traditie dus eigenlijk alleen nog
lopende zaken zou moeten afwikkelen) nog snel vijf nieuwe rechters voor het
Constitutioneel Hof waaronder twee ter vervanging van rechters wier
benoemingsperiode na de verkiezingen nog niet verlopen zou zijn. Uiteraard
waren deze nieuw benoemden EU goedgezinde rechters.
Na de verkiezingen was de nieuwe nationalistische L&J regering van
mening dat deze benoemingen onconstitutioneel waren en werden de benoemingen
teruggeschroefd en andere rechters benoemd.
Daarna besloot het Poolse parlement ook nog enkele veranderingen aan te
brengen in de procedures.
Voortaan was een twee derde meerderheid noodzakelijk voor een oordeel en
moesten daarbij dertien van de vijftien rechters betrokken worden.
Daarvoor was dat een gewone meerderheid en waren slechts negen van de
rechters voldoende geweest.
Een functie van het Constitutionele Hof is de toetsing van wetsvoorstellen
aan de grondwet.
Door de CP oppositie werd sterk gedemonstreerd tegen deze gang van zaken.
Het goed recht van de oppositie tegenover het goed recht van het parlement
wetten uit te vaardigen.
De EU, die zoals gezegd in het geheel niet verheugd is met de nieuwe Poolse
EU kritische regering, is van mening dat het Poolse Constitutionele Hof nu verkeerd is samengesteld en dat de
wijzigingen in hun mandaat de rechtstaat in gevaar brengen.
Ze dreigt nu Polen met een Rule of Law procedure die kan uitlopen op een
artikel 7 van het Verdrag van Lissabon geding dat een overtreding van artikel 2
van het verdrag zou kunnen aantonen waarop sancties kunnen volgen, o.a. het verliezen
van het stemrecht.
De heer Timmermans is degene, naar ik meen, die zich intensief met deze kwestie
bezig houdt.
Polen merkt, nogal fijntjes, op dat bijvoorbeeld Nederland in het geheel
geen Constitutioneel Hof heeft dat de wetsvoorstellen aan de grondwet kan
toetsen.
Dat heb ik in een blog vele maanden
terug al genoemd.
In de EU is het bestaan van zo'n hof kennelijk geen wettelijke verplichting,
immers Nederland is er nog nimmer op aangesproken door de EU dat het zo'n Hof
niet heeft.
Waarom dan artikel 7 procedure starten over wijzigingen in een wel bestaand
Constitutioneel Hof als zo'n Hof zelfs geen EU verplichting is.
Heeft zo'n procedure, denk ik, een kans van slagen.
Hij verloopt als volgt:
-Twee derde van de lidstaten, of het Europese Parlement of de Commissie (in
dit geval dus de heer Timmermans, lijkt mij) moeten de procedure starten. Vervolgens:
-De Raad van Regeringsleiders moet unaniem oordelen, Tenslotte:
-De Raad van Ministers velt een oordeel via een gekwalificeerde
meerderheid.
Er zijn ook wat meer implicaties.
Het gaat hier immers over een afbakening tussen wat de competentie van de Rule of Law
van de EU heet te zijn en de competentie van het nationaal parlement.
Want zo'n procedure zou impliceren dat een land niet het recht heeft zijn
eigen instellingen vorm te geven.
Het zou ook betekenen dat alles wat naar het oordeel van de Raad van
Regeringsleiders tegen deze Rule of Law oftewel alle primaire wetgeving
(verdragen) en secundaire wetgeving (Brussel) en uitspraken Europees Hof ingaat
een artikel 7 procedure zou rechtvaardigen.
In dit geval zelfs met als onderwerp een Constitutioneel Hof dat in de
verdragen niet voorkomt.
En waar geen secundaire wetgeving bestaat die het bestaan van zo'n hof verplicht
en/of aanduidt welke vorm en welk mandaat zo'n hof zou moeten hebben.
Dat wil dus zeggen een onderwerping van de lidstaten niet alleen aan de in
het verdrag aan de EU toegewezen machts gebieden en ook aan de door de EU naar
zich toe getrokken "gedeelde" gebieden met het argument dat de EU
daar beter voor is geëquipeerd dan de individuele lidstaten (jongste voorbeeld
de pensioenen) maar tenslotte ook nog aan
wat naar het unanieme oordeel van de Raad van Regeringsleiders Rule of Law zou
zijn.
Het komt mij als waarschijnlijk voor dat de kwestie Constitutioneel Hof
Polen geen geïsoleerde betekenis heeft maar een belangrijke stap is in de richting
waarin de Europese Unie zich ontwikkelt.
Van een verbond van nationale staten die enkele gemeenschappelijke belangen
aan de EU hebben overgedragen naar een Centrale Federale Staat met daaraan
onderworpen Deels taten.
Want geruisloos wordt die centralisatie van macht zo ook hier steeds verder
doorgezet.
De EU probeert Polen te dwingen zich naar Brussel te schikken en de eigen onafhankelijkheid
op te geven. Maar zet daarmee tevens een riskante stap.
Polen verzet zich nu reeds tegen wat het ziet als de Duitse overheersing in
de EU en dus ook overheersing in Polen zoals ook steeds blijkt in de illegale
migranten crisis en zoekt meer aansluiting bij de USA in het gezamenlijk
veiligheidsbelang aan de grens met Rusland.
Een oostelijk blok tegen de overheersende rol van Duitsland in de Europese
Unie met sterker streven naar economische gemeenschap op gelijkwaardig niveau zonder
politieke overheersing zouden enkele van
de gevolgen van deze artikel 7 procedure kunnen zijn.
Want ook in Hongarije en Slovenië (na het door de Sloveense justitie in
gang gezette vooronderzoek naar onregelmatigheden bij de afhandeling van de
herkapitalisering van Sloveense banken en daarvoor de in beslagname van centrale
bank documenten daarover gevolgd door dreigementen van de ECB over de onschendbaarheid
en onafhankelijkheid van centrale banken) blijkt ontevredenheid over de
machtsverdeling en machtsuitoefening van Brussel te bestaan.
Weer een rode draad in die grote kabel.
Polen is overigens wel lid van de EU maar geen lid van de eurozone.
Maar wellicht ben ik een amateur zwartkijker en schuilt er echt niets
achter en is Polen inderdaad geen rechtstaat meer in de zin van de Europese
Unie.
Maar er is in Polen geen sprake van
mensenrechtenschendingen en er bestaat er nog steeds volledige vrijheid van
meningsuiting, er is democratie, gelijkheid en geen vervolging van minderheden
en de Poolse wetgeving wordt gerespecteerd.
Maar ja, dat telt kennelijk niet zo zwaar als die rechters benoeming kwestie
en dertien in plaats van negen.
Dat brengt de rechtstaat in gevaar.
Hieronder voor de liefhebbers het gebruik van de
artikelen 2 en 7 van het Verdrag van Lissabon.
Artikel
7
The rule of law is one of
the fundamental values upon which the European Union is founded. The Commission,
beyond its task to ensure the respect of EU law, is also responsible, together
with the European Parliament, the Member States and the Council, for
guaranteeing the fundamental values of the Union. Recent events in Poland, in
particular the political and legal dispute concerning the composition of the
Constitutional Tribunal, and the non-publication of judgments rendered by the
Constitutional Tribunal, have given rise to concerns regarding the respect of
the rule of law.
artikel 2
The Union is founded on the
values of respect for human dignity, freedom, democracy, equality, the rule of
law and respect for human rights, including the rights of persons belonging to
minorities. These values are common to the Member States in a
society in which pluralism,
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire