morgen, 26 juli, mijn volgende blog "Geld speelt geen rol, zei heer Bommel"
Mismoedig en nostalgies
Wat zijn de afspraken, overeenkomsten, regels van de EU in de praktijk waard. Ook nu weer. Het IMF oefent druk uit op de EU, voornamelijk Duitsland, om de Italiaanse Banken met belastinggeld te redden.
De bail-in regel van de bankenunie zou dan al na een paar maanden bij de eerste de beste tegenslag bij het oud vuil gesmeten worden.
Anders dreigt een grote crisis volgens het IMF. Maar het IMF zit er wel vaker naast. Grootste voorbeeld: Griekenland 2010.
De keuze, staatsgeld en de bankenunie vergeten of de regels handhaven en de Italiaanse banken aandeelhouders, obligatiehouders en grote beleggers de schade laten betalen.
Want zij hebben ook de winsten gepakt en moeten dan ook de verliezen dragen.
Wat zal de uitkomst zijn.
Daarentegen krijgen Spanje en Portugal tien dagen van de Commissie om hun begroting aan de eisen van de eurozone aan te passen. Zo niet dan dreigen boeten en sancties. Maar ook zij hebben geen enkele ruimte om de bevolking nog verder uit te kleden. Uit een rots valt geen water te persen, zoals ik al meer heb gezegd. De euro maakt meer kapot dan je lief is.
Is het niet merkwaardig dat, nadat
de ECB een stress test voor de eurozone banken had georganiseerd waaruit bleek
dat er geen enkele reden tot ongerustheid was over de toestand van de banken, meteen nadat de daarop gebaseerde bankenunie op 1 jauari 2016 in werking trad er ineens overal
Non Performing Loans ruw gezegd Verlies Leningen bij de banken opdoken.
Die stress test vertelde juist dat er geen enkele reden was om de geplande
bankenunie niet door te zetten.
Immers voor die bankenunie was het noodzakelijk dat de banken, voor ze de
band met hun overheid doorsneden, gezond zouden zijn zodat ze op gelijke voet
konden handelen en behandeld worden.
En de stress test toonde dat aan.
In 2008 in de nasleep van de grote Lehman crisis werd door de Europese Unie
besloten de financiele sector van de single market veiliger en gezonder te
maken.
Een grotere integratie van de banken in de eurozone was daarvoor
noodzakelijk.
Tot 1 januari nog moesten banken gered worden door overheidssteun, de
belastingbetaler dus.
En dat gebeurde na Lehman dan ook op grote schaal.
Dat moest nu veranderen.
Er kwam een bankenunie die zelfonderhoudend en corrigerend was zonder een
beroep te hoeven doen op de belastingbetaler.
Om dat te bereiken werden er twee instituten voor de eurozone in het leven
geroepen, de Single Supervisory Mechanism (SSM) en de Single Resolution
Mechanism (SRM).
Daarnaast een European Deposit Insurance Scheme dat de kleine spaarder
moest beschermen.
De Europese Centrale Bank wordt met
dat SSM de centrale toezichthouder op de financiele instituties in de eurozone
en oefent zelf dat toezicht uit op de grootste banken terwijl de nationale
centrale banken dat doen op de kleinere.
Doel te controleren of banken werken
in overeenstemmng met de EU banken regelgeving en problemen snel aan te
pakken.
Als er banken in de problemen komen ondanks de SSM dan treed de SRM in
werking via een Single Resolution Board (SRM) en een Single Resolution Fund
(SRF).
Om de kleine spaarders (deposito houders) te ontzien is er de (toekomstige)
European Deposit Insurance Scheme (EDIS) dat er voor zorgt dan depositoren tot
100.000 euro gespaard worden bij ondergang of redding van een bank.
Als men het tropisch woud van regelingen en communicaties zou willen lezen
dan moet men van wel zeer doorzettende huize komen, zo uitgebreid en ingewikkeld
is het geheel in talloze publicaties.
In ieder geval zijn vanaf 1 januari 2016 de SSM enz van kracht geworden. De
bankenunie is een feit.
Bail-outs om falende banken te redden zijn vervangen door bail-ins.
Aandeelhouders, obligatiehouders en deposito houders met meer dan de
100.000 euro worden als eerste aangesproken.
En er is de SFR. Maar als laatste back stop blijft er toch de
belastingbetaler.
Dat SRF (banken geld pot voor redding) moet natuurlijk gevuld worden en als
het over echt geld gaat wordt het altijd ingewikkeld.
Het zal gevuld worden door de banken over een periode van acht jaar en dan
naar schatting 54 miljard euro bevatten, dat is een kwart van het geschatten
totale bedrag dat nodig is bij een
omvallen van baken. Zo is dat door de experts berekend. Door andere experts als
volstrekt onvoldoende gezien.
Op papier ziet alles er niet alleen perfect georganiseerd uit maar
bovendien is er die garantie door de ECB stress test dat de banken goed gezond
zijn en er dus geen enkele vrees hoeft te zijn voor een bankencrisis.
En door de ECB geleide SSM zal elke afwijking van de norm door banken
onmiddelijk geconstateerd worden en zal zonodig de SRM in actie worden gezet.
Maar na januari 2016 blijkt de begin situatie van de bankenunie niet zo
gunstig te zijn als werd voorgesteld. De eurozone banken blijken met een
overmaat van oninbare schulden te zitten.
Griekenland spant de kroon met een percentage 43,5 % NPL Non Performing
Loans, leningen waarop geen rente meer wordt betaald noch worden afbetaald.
Pure verliespost.
Portugal volgt met 18,5%, dan Italië met 16,9%.
Ook hier is de scheidingslijn tussen noord en zuid goed zichtbaar hoewel
Ierland met 20,6% er in het noorden uitspringt.
Het zal geen toeval zijn dat de voormalige bail-out landen tot de top
behoren. Zij hebben immers ook de grootste staatsschulden.
Italië staat ineens volop in de belangstelling.
In totaal hebben de banken daar voor 360 miljard euro aan deze NPL's.
Gekoppeld aan de enorme staatsschuld van bijna 133% en de veel te geringe
groei van 1% in 2015 kan men wel zonder overdrijven zeggen dat dat een uitzichtsloze
positie is.
In mijn blog van 5 juli j.l. kan men desgewenst in de tabel zien wat de
toestand in de vier mediterrane landen is.
In Italië zijn er veel kleine aandeelhouders en obligatiehouders van de
banken.
Vorig jaar zijn er al moelijkheden geweest toen enkele kleine banken werden
gesloten en deze groep kleine beleggers verliezen leed.
Nu zou dat bij het op orde brengen van het Italiaanse banken stels el op veel grotere schaal gebeuren en het zou tot
zeer grote politieke onrust leiden en zeer waarschijnlijk Renzi en zijn
hervormingspolitiek bij het referendum in oktober de kop kosten. Een financiele
kwestie die tevens een politieke blijkt te zijn
Toch opnieuw een van die crises die bij goed beleid te voorzien zou zijn
geweest en wat eigenlijk erger is, bij de ECB stress test boven water had
moeten komen.
Want wat is de zin van een stress test als hij de Bad Debts niet kan
onderscheiden van de goede en niet kan zien welke assets overgewaardeerd op de
balans staan.
Want de bankenunie is tot stand kunnen komen door de overtuiging dat de
banken liquide en solvent waren, op basis van die stress test.
We zijn nu dus weer bij af. SSM, SRM, al deze bastaard acroniemen passen
uitstekend bij al die andere in de EU. In de
Brussels e modelmatige theorie
uitstekend kloppend, in de praktijk een illusie.
S&G Pact dat vrijwel openlijk wordt ontdoken op alle niveaus. Een
illusie.
Een grensbewaking die door het recht van alle illegale binnenkomers om in
de EU asiel aan te vragen geen grensbewaking is maar hooguit een registratie is
van ieder die illegaal de EU binnenkomt, vaak uit zee gered door Frontex en
kustwacht die juist de grens bewaken.
Geen buiten houden dus maar geregisteerd binnenlaten. Een illusie.
Een ECB die door gelddrukken en rente drukken de inflatie op 2% wil brengen
en dat wil doorzetten tot dat bereikt is.
Tot nu toe 1000 miljard euro nieuw geld.
En elke maand rolt er weer 80 miljard meer van de pers.
Maar de lage inflatie blijft. Een illusie
En waar het terecht komt weet niemand. Maar niet in de eurozone economie.
En hoe veel de gekochte assets echt waard zijn weet ook niemand.
Maar wel brengt de ECB zo banken, pensioenfondsen, spaarders in de
problemen maar doet dat hooghartig af als neven effecten of niet door hem
veroorzaakte effecten.
De eurozone met een groter begrotingstekort dan groei, een 95%
staatsschuld, een bankenstels el bedreigd
door Bad Debts en een ECB die
maandelijks met 80 miljard vers gedruk geld staatsobligaties en ondernemings
obligaties opkoopt in de hoop inflatie te kweken en de economie te stimuleren
in een EU vol uitbreidingsplannen en financiele steun aan periferieke
potentiele nieuwe leden. Niet te vergeten optimistische prognoses. Een illusie.
Is het dan gek terug te verlangen naar de tijd van de Europese Economische
Gemeenschap zonder een enorm Brussels
ambtenaren apparaat, zonder Raad van
Regeringsleiders, Raad van Ministers, Europese Commissie, Europees Halfmachtig
Parlement, zonder regulations en
directives uit Brussel, zonder uitbreidings syndroom.
De EEG toen met een vrije markt die zorgde voor een zichtbaar opbloeiende
economie voor alle deelnemers, zonder gedwongen politieke eenwording, zonder
door een euro aan handen en voeten gebonden
te zijn, maar met gezamenlijke
handels overeenkomsten. Geen
illusie.
En een bloeiende economie is de beste garantie voor vrede.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire