Migrantencrisis, EU
en Nationaal,
Splijtzwam in Duitsland
Splijtzwam in Duitsland
Summit
van de Raad van Regeringsleiders 28 en29 juni
Zoveel hoofden,
zoveel zinnen.
De nieuwe regering
van Oostenrijk wenst quota’s en veilige
gebieden in de thuislanden
Duitsland is
gespleten:
Merkel wil een EU
brede oplossing met als tussenweg bilaterale en unilaterale overeenkomsten met
opvanglanden
Seehofer wil een stop
aan de Duitse grens; migranten terug naar EU landen waar ze zijn binnengekomen
en asiel hebben aangevraagd.
Italië wil afschaffen
Dublin Regeling, de huidige migranten verdelen over de EU landen en veilige
gebieden in Afrika.
De oostelijke EU
lidstaten willen geen migranten opnemen.
Dat alles moet onder andere bij de bijeenkomst van de
Raad van Regeringsleiders vandaag en morgen worden besproken.
Veilige opvanggebieden
in of buiten de EU.
Tusk heeft in zijn voorstel
voor de Raad van Regeringsleiders vrijwel niets overgenomen uit de informele
bijeenkomst over migratie begin deze week van Macron en Merkel (later met een officieel
tintje overgoten door de tussenkomst van Juncker).
Mission Impossible.
Dat
er een verband bestaat tussen wat vroegere optimisten de Arabische Lente noemden
en de migrantencrisis sinds 2015 valt niet te ontkennen.
Dat
de westerse landen bij die Arabische lente zich tegen de dictatuur in die
landen hebben gekeerd en democratie hebben gesteund valt evenmin te ontkennen.
Dat
dat optimisme heeft plaatsgemaakt voor een zwartgallig realisme is eveneens
duidelijk.
Dat
demografische prognoses ook niet tot optimisme voeren valt evenmin te
ontkennen.
Europa
kan enerzijds niet zonder immigranten die deelnemen aan de economie en
anderzijds niet ongelimiteerd migranten opnemen.
Europa
kan ook niet blind zijn voor de nood van vluchtelingen die vervolging of
doodsgevaar in betwiste gebieden ontvluchten.
Europa
kan evenmin de stroom van migranten die de armoede in eigen land ontvluchten
opvangen.
Theoretisch
bestaat er een sluitend systeem om migranten op te vangen, de Dublin Regulation,
Europees Recht, dat kort gezegd het eerste land van binnenkomst
verantwoordelijk stelt voor de afhandeling van de asielaanvrage en
vingerafdrukken afnemen.
Het
Europees Hof van Justitie oordeelde nog in 2017 dat EU landen zelfs het recht hebben migranten te
deporteren naar het eerste EU land van binnenkomst.
De
bittere praktijk in 2015 was echter dat één miljoen drie honderd duizend
migranten de EU landen overstroomden aangetrokken door het gastvrije Duitsland
meestal zonder enig vaststellen van identiteit.
Dit
jaar, 2018, zijn er al meer dan 43.000 migranten en vluchtelingen over zee de
EU binnengekomen behalve diegenen die de vaak gevaarlijke tocht niet
overleefden.
De
nieuwe regering van Italië weigert verdere hulpschepen met migranten op te
vangen.
Dat
de Dublin Regulation niet werkt is duidelijk.
Er
heerst chaos.
Er
is naast de illegale migrantenstroom een overeenkomst tussen de EU en UNHCR (United Nations Refugee Agency) dat
lidstaten van de EU op vrijwillige basis uit landen van eerste binnenkomst
buiten de EU migranten die daar de toegekende vluchtelingenstatus bereikt
hebben opnemen.
De
EU wil de 160.000 migranten die in
Griekenland buiten deze regeling om zijn binnengekomen volgens een
verdeelsleutel verspreiden over de EU landen.
Maar
(niet alleeen) de oostelijke landen weigeren dat zodat een EU wijde regeling
onmogelijk is.
Niet
alleen in EU verband zijn er verschillen van inzicht en aanpak.
In
Duitsland wil de minister van Binnenlandse zaken alle migranten die binnenkomen
en al in een andere EU staat geregistreerd staan de toegang weigeren maar
Merkel wil een EU brede regeling (of in een latere versie bilaterale of
multilaterale afspraken) hetgeen een kabinetscrisis zou kunnen veroorzaken.
Merkel
en Macron zijn overeengekomen dat Frankrijk Merkel steunt wat de migratie betreft
terwijl Merkel toestemt in een Eurozone steunfonds dat Frankrijk wenst.
Zo
worden twee totaal verschillende conflict gebieden aan elkaar gekoppeld hetgeen
de zaak nog verder compliceert.
Merkels
toekomst als Duits kanselier kan er van afhangen.
In
Duitsland staan dus Merkel en Seehofer recht tegenover elkaar.
Dat
zou kunnen uitlopen op een snel einde aan de zo moeilijk tot stand gekomen
GROKO tussen CSU, CDU, en SPD, indien Merkel, als kanselier, Seehofer, als
minister, zou ontslaan.
Zo
zou de migratiecrisis zelfs binnen een EU land voor een regeringscrisis kunnen
zorgen.
Het
Regeringsleiders Overleg (European Council) vandaag en morgen, 28 en 29 juni zou
klaarheid moeten brengen.
En
de soep wordt meestal heter opgediend dan geconsumeerd.
Maar
dat een voor iedereen aanvaardbare oplossing of zelfs compromis wordt gevonden
zal een wonder eisen.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire