Wat
levert zo’n EU top op.
Vorige keer heb ik
mijn gedachten over de toen komende EU top laten gaan met de twee meest
prangende problemen, de illegale migranten en de hervorming van de eurozone,
Nu is de summit enkele dagen achter de rug en heeft iedereen het besprokenen kunnen overdenken.
Wie
denkt dat de top veel positiefs hierover heeft opgeleverd is wel een geharde
optimist want in feite zijn de problemen wel gesteld maar geen oplossingen die
algemeen aanvaardbaar waren gevonden.
Voornemens
genoeg zoals opvangcentra buiten de EU of in de EU, maar daarover zijn er nu al
verschillende interpretaties en het is de vraag of Afrikaanse landen
opvangcentra willen huisvesten, want terugsturen naar het land van oorsprong
bij afwijzing van de asielaanvraag lukt ook niet vanuit de EU.
De
landen van oorsprong profiteren bovendien vaak van het geld dat migranten er
naar terugsturen.
Er
hoe kun je nu Griekenland en Italië noemen waar de illegale migranten worden
opgevangen en blijven hangen?
Nu
Italië de migrantenboten weert en Spanje zich welwillend opstelt verlegt de
route van de redders zich naar dat land.
Ook
land van eerste opvang.
Hoe
kan men een grenzeloze Europese Unie koppelen aan een regeling waarin illegale
migranten terugverwezen worden naar het EU land van eerste binnenkomst en
registratie als in 2015 vele buitengrenzen zonder goede controle wijd werden
opengezet en sindsdien minstens anderhalf miljoen illegale migranten vrijwel
ongecontroleerd de EU zijn binnengetrokken?
Men
kan natuurlijk op papier allerlei maatregelen afkondigen maar in de praktijk is
eenmaal binnen de EU vrijwel zeker permanent
binnen.
Want
uitzetten gebeurt maar sporadisch.
Bovendien
zijn er in de EU aantrekkelijke landen voor binnnenkomers en onaantrekkelijke.
Want
de verschillen tussen de EU landen zijn groot, heel groot, niet alleen op
economisch maar ook op cultureel gebied al praten we graag over Europeanen.
Dus
wil elk land zo’n beetje zijn eigen wijze van migranten aanpak zoals ik in het
vorige blog vermeld heb.
En
deze aanpak, zoals nu uit de nieuwe Duitse blijkt, heeft altijd repercussies
voor andere landen die dan hun eigen maatregelen weer nemen.
Logisch,
want migranten in het ene land geweigerd gaan naar een ander land in dat
grenzeloze Europa.
Wat
de eurozone betreft is het glashelder.
Het
bestaan van de eurolanden is gebaseerd
op artikel 20 in The Functioning of the EU waarin de “enhanced cooperation” van
minimaal 9 EU lidstaten wordt geregeld die een voorsprong nemen op de lidstaten
die nog niet zover gevorderd zijn.
De
eurozone is dus een voorhoede, geen blijvend geïsoleerd bestanddeel van de EU,
zoals hij nu zo nu en dan wordt gezien.
De
gehele Raad van Ministers “the Council” neemt dan ook deel aan de
beraadslagingen ervan, hoewel ze geen besluiten nemen.
De
eurozone blijft dus onder het gezag van de EU en regelingen mogen niet ingaan
tegen de EU wetgeving.
Het
is duidelijk dat de eurozone niet aan de verwachtingen heeft voldaan en er is
evenmin zicht op een verbetering onder de huidige regelgeving.
Welk
voorstel er ook wordt gedaan, op welke wijze het ook wordt verpakt, het komt er
altijd op neer dat het economisch sterkere noorden meebetaalt aan het economisch
zwakkere zuiden.
Daar
komt bij dat ze meestal niet verenigbaar zijn met de EU wetgeving in het
Verdrag van Lissabon en het Stabiliteits en Groei Pact.
De
noordelijke landen houden het principe van de zuinigheid en vlijt aan,
vastgelegd in de 3% en 60% regeling in de EU Verdragen, terwijl de zuidelijker
landen het principe aanhangen van hoger tekort en dus meer schulden om te
investeren en daardoor de economie te stimuleren en zo de tekorten en schulden
in te lopen.
Het
zijn twee benaderingen die elkaar niet verdragen.
Historisch
gezien heeft dat verschil in economie in de moderne tijd altijd bestaan.
Toen,
met hun eigen munt, kon door wisselkoersaanpassing en eventueel devaluatie de
zaak worden rechtgezet en een nieuw begin gemaakt.
Met
de gezamenlijke munt is die uitweg afgesneden en de zogenaamde “interne
devaluatie’ bestond voornamelijk in het verhogen
van de lasten voor de bevolking om zo cosmetisch het maximaal 3% tekort te
proberen te halen en was geen oplossing voor de economie.
Toch
wordt nog steeds aangenomen dat deze landen eens hun achterstand zullen
inlopen.
Helaas
is daarvan gedurende de tijd van de gezamenlijke euro munt niets van gebleken,
ondanks alle indirecte steun van de ECB.
Maar
gelijktrekken van sociale en belastingwetgeving als voorwaarde voor geld
transfers wordt niet gesteld (of misschien wel voorzichtig op papier) en is ook
onmogelijk door de grote verschillen.
Het
noorden wil het eerst op orde krijgen van de economische en financiële toestand
van de zuidelijke landen zien.
De
verschillen zijn te groot om te overbruggen.
Als
ik de Brexit voortgang bekijk dan denk ik het algemene probleem van de EU te
zien.
De
belangen lijken te ver uiteen te lopen.
Bij
geen van beide partijen is er intern een brede overeenstemming.
Binnen
de EU de hardliners die Groot Brittannië willen treffen voor dit verraad, zeker
ook als waarschuwing aan andere EU landen, en verder de landen die belangrijke
economische betrekkingen met het VK hebben, door een harde houding deze
belangen in gevaar zien en toegeeflijker
zijn.
In
het VK, dat een goede uitgangspositie had, een groeiende onenigheid tussen
politieke partijen en politici die zich profileren of zich naar voren willen
schuiven.
Daardoor is er geen consistent en houdbaar afscheidingsbeleid.
Het verschil tussen volkomen afscheiding en zo dicht mogelijk tegen de EU aan heeft nu zelfs geleid tot het aftreden van de Britse hoofdonderhandelaar Davis die er geen gat meer in zag.
Daardoor is er geen consistent en houdbaar afscheidingsbeleid.
Het verschil tussen volkomen afscheiding en zo dicht mogelijk tegen de EU aan heeft nu zelfs geleid tot het aftreden van de Britse hoofdonderhandelaar Davis die er geen gat meer in zag.
Ik
krijg zo, hopelijk verkeerd, de indruk dat het oorspronkelijk enthousiasme
en plan verzand is in politiek en persoonlijke positie kiezen.
Soms
denk zelfs ik dat het beter zou zijn de hele Brexit maar te vergeten.
Temeer
daar nu binnen de EU meer begrip bestaat voor zaken als ongebreidelde EU intramigratie
en arbeidsvoorwaarden.
En
op het uitgangsgebied van de oorspronkelijke Europese Economische Gemeenschap,
de vrije handelsovereenkomst tussen de deelnemende landen, is de Brexit hoe dan
ook een grote economische stap terug voor beide partijen.
Maar
wat voor alles zou moeten worden besloten is of de EU is bedoeld als centraal
bestuurd federaal Europa of als verbond van zelfstandige nationale staten die
bepaalde onderwerpen centraal aanpakken in plaats van nationaal.
In
het tweede geval vervolgens duidelijk vastleggen welke onderwerpen niet op
nationaal niveau geregeld kunnen worden maar op centraal EU niveau.
Voorts
dat alle andere op nationaal niveau geregeld worden en niet onder centraal EU
(Brussels) gezag kunnen vallen.
Niet
meer de opportunistische uitleg van de verdragen van “dat kan beter op centraal
dan nationaal niveau geregeld worden” en zo via de achterdeur toch een centraal
Brussels gezag, een pseudo federatie laten ontstaan.
Pas
wanneer die verdeling van taken vastligt is zijn de competenties duidelijk en
kan er gericht aan de EU gewerkt worden.
Dan
wordt samenwerking niet meer de zeggenschap uit handen geven en is niet
automatisch EU breed.
Maar
zoals altijd zijn dit de overpeinzingen van een leek, een amateur, die de zaken
zo simpel mogelijk, misschien te simpel, beziet.
En
bovenal van mening is dat een goed functionerende Europese Unie van groot belang
is voor elk van de leden ervan.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire