Wanneer
valt de definitieve beslissing:
de EU Bond van Zelfstandige Staten
of
Centraal
Bestuurde Federatie.
Dit
keer niet over getallen en feiten maar mijn gedachten over de kern van het
probleem EU, mijn persoonlijke overdenkingen.
Ik
kan me Europa niet indenken zonder de Europese Unie.
Maar
dan een Europese Unie die voor de burgers bestaat en niet een EU die een
wereldmacht wil zijn.
Deze
zondag, 24 juni, is er een bijeenkomst van een aantal EU leiders op uitnodiging van Duitsland en
Frankrijk, overgenomen door de Europese
Commissie, de heer Juncker, om een Frans Duits plan over migratie en de
hervorming van de eurozone te bespreken, beide heikele onderwerpen.
Oorspronkelijk
was het, zo vermoed ik, de bedoeling dat er een aantal regeringsleiders door
Duitsland en Frankrijk waren uitgenodigd om hun akkoord met het plan aan te
geven.
Een
plan dat, als ik zo hier en daar lees, ook nationale belangen dient.
Naar
ik lees heeft o.a. Nederland als woordvoerder van twaalf EU landen
geprotesteerd tegen het overleggen van een plan waarna dat nu als discussiestuk
wordt bestempeld en er geen beslissingen zullen worden genomen.
Een
snelle aanpassing aan de reacties van de EU lidstaten.
Als
ik het zo lees lopen de opvattingen over de omgang met het migrantenvraagstuk
onder de EU landen wijd uiteen.
Eind
juni is er een bijeenkomst van de Raad van Regeringsleiders waar het migratie
plan van de voorzitter van de Raad, Tusk, wordt besproken.
Op
zich is het al vreemd dat er dus twee concept plannen circuleren, het plan voor
de Regeringsleiders bijeenkomst en een ander
door een tweetal regeringsleiders, gesteund door de Commissie.
Als
toeschouwer krijg ik de indruk dat dit een aspect is van de twee opvattingen
over de toekomst van de Europese Unie en de eurozone.
Dan
wil ik niet oordelen over die twee concept plannen maar over de achtergrond.
De
Europese Unie als verbond van zelfstandige staten die bepaalde taken
gezamenlijk uitvoeren.
De
Europese Unie als Centraal Bestuurde Federale staat.
De
Raad van Regeringsleiders, het hoogste orgaan in de EU, die het beleid bepalen,
die voor het Verbond van Zelfstandige Staten zijn.
De
Europese Commissie, het uitvoerende en controlerende orgaan van de EU met meer
dan 30000 medewerkers die het centraal bestuurde Federale Europa nastreven en,
zoals Juncker bij zijn benoeming aankondigde, een politieke commissie zou zijn.
Zolang
over de toekomstige ontwikkeling van de
EU geen definitieve beslissing is genomen blijft de EU op die twee visies
hinken.
In
2015 was het nog mogelijk dat Mw Merkel miljarden migranten in Duitsland welkom
kon heten zonder overleg met de EU partners over een zaak die alle EU landen
betrof en zoals we nu in 2018 zien enorme problemen heeft geschapen.
In
het verleden was het nog mogelijk dat de as Duitsland Frankrijk plannen voor de
gehele EU maakte die vervolgens door de overige EU lidstaten zonder veel
problemen werden aanvaard.
In
Nederland heeft eens een politicus verklaard: tekenen bij het kruisje.
De
EU kon nog omschreven worden als uit één mond spreken.
Misschien
overdrijf ik een beetje maar dat is mijn persoonlijke indruk als leek.
Maar
de tijden zijn veranderd.
De
EU is uitgebreid van de oorspronkelijke zes oprichtende landen tot achtentwintig
lidstaten en het einde is nog niet in zicht met kandidaatsleden en pre-kandidaatsleden.
Er
zijn grote verschillen van inzicht tussen de nieuwe oostelijke lidstaten
en lidstaten van de oude kern.
Er
zijn grote economische verschillen en verschillen van inzicht over hervormingen
in de eurozone tussen ruw gezegd de noordeljke en de zuidelijke eurostaten.
Er
zijn grote verschillen in welvaart en welzijn van de bevolkingen van de
lidstaten.
Er
zijn verschillen van inzicht over de toekomst van de EU en over de verdeling
van de zeggenschap tussen de Raad van Regeringsleiders, die unanieme
beslissingen moet nemen, en de Europese Commissie die met meerderheid van
stemmen beslist maar volgens de verdragen geen beleidsbeslissende functie
heeft.
Er
zijn grote verschillen in economische ontwikkeling tussen de lidstaten waardoor
gezamenlijke regelingen anders uitwerken dan bedoeld.
Er
zijn culturele verschillen tussen lidstaten die zich uiten in verschillende
normen en waarden waardoor de Rule of Law van de oorspronkelijke lidstaten af
kan wijken van de interpretatie ervan in nieuwere lidstaten.
Binnen
vele lidstaten hebben zich belangrijke politieke ontwikkelingen voorgedaan die
aantonen dat de kiezers zich kritischer opstellen tegenover de koers die de EU
voert en wel voorstander zijn van een Europese Unie maar niet zoals deze zich
in hun visie ontwikkelt.
Tenslotte
zijn de wereldomstandigheden sinds 2000 en zelfs sinds het Verdrag van Lissabon
sterk veranderd.
Geen
land of verbonden landen kunnen zich aan de gevolgen daarvan onttrekken.
Des
te belangrijker dat er duidelijkheid komt over de structuur van de EU, niet
details zoals nu, maar grondslagen.
Hoe
vreemd het ook moge klinken, ik ben er van overtuigd dat als dat duidelijk is,
het eenvoudiger wordt de zaken die volgens de verdragen door de EU gezamenlijk
moeten worden uitgevoerd dat ook daadwerkelijk te doen zonder de achterliggende
gedachte dat dat kan leiden tot verdere machtsoverdracht, zoals nu.
Maar, natuurlijk, het zijn de ovedenkingen van een amateur.
Maar, natuurlijk, het zijn de ovedenkingen van een amateur.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire