Redelijk redenerend
eist de euro om een echte Optimal Currency Area te zijn een opgeven van de
nationale politieke zeggenschap van de negentien eurolanden om zo een fiscale
unie mogelijk te maken (die overigens geen oplossing zou bieden voor het
structurele verschil tussen sterke en zwakke eurolanden).
Van het begin van de
oprichting van de EEC al zijn de
eurolanden hiertoe noch bereid noch toe in staat geweest.
Gezien de sterk groeiende nationalistische stromingen
en verwijdering tussen burger en EU is dit gebrek aan bereidheid alleen maar
toegenomen.
En een fiscale unie
zonder gelijkgestemde wetgevingen is als een auto met vier wielen van
verschillende afmetingen.
Toch horen we met de regelmaat van een klok
dat het met de
eurozone steeds beter gaat.
De recessie is
voorbij, een groei tijdperk gloort (zij het fragiel), zo lees ik.
Maar gaat het
inderdaad steeds beter met de eurozone.
Uit de getallen en
tabellen komt een ander beeld naar voren en ook in de internationale pers lees
ik een ander verhaal.
Daar wordt de eurozone
gezien als de steunpilaar die de EU overeind houdt maar intern te zwak is en
verdeeld om dat te doen.
Daar is men ook van
mening dat de grote landen in feite de zwakke eurolanden verder verzwakken en
dat een fiscale unie waar sterk zwak steunt een oplossing zou moeten zijn maar
dat nationale belangen dat onmogelijk maken.
Maar wat mij keer op
keer opvalt is dat men zwijgt over de enorme schuldenlast die op de zwakke
eurolanden drukt en die een koerswijziging met extra investeringen om te
innoveren juist onhaalbaar maakt.
En afgezien van het
feit dat geldstromen van sterk naar zwak van die zwakke landen geen sterke
landen maakt maar afhankelijke landen (kijk naar de Italiaanse en Belgische
regio) gaat men steeds voorbij aan het feit dat er bij de negentien eurolanden
negentien verschillende arbeids, sociale en belastingwetgevingen zijn die onderling onverenigbaar zijn en bovendien
achtien verschillende talen en tenslotte wijd uiteenlopende economische potenties.
En een fiscale unie
zonder gemeenschappelijke belasting, arbeid en sociale wetgeving en een commune
taal is een onmogelijkheid zoals ik hierboven gesteld heb.
Dat is de ingebouwde
Januskop van de euro (en de EU).
Waar men eveneens aan voorbij gaat is de reddende rol van de ECB in de eurozone
("whatever it takes") die met als enige officiële doel de core
inflatie nabij de 2% te brengen als secondary benefits door de lage en zelfs
negatieve rente de hoge schuldenlast, bij menig euroland boven de 90%, houdbaar "sustainable" maakt.
Bovendien houdt de ECB daardoor de koers van
de euro laag mede door het bijdrukken
van in totaal 2,2 biljoen euro tot eind 2017 zodat de concurrentiepositie van
de eurolanden kunstmatig gunstig beïnvloed wordt.
Zo sterk dat Trump
Duitsland als zondebok kiest en verwijt zo een currency war te voeren.
Duitlands verweer dat
de ECB de schuldige is tekent de situatie.
Want de koers van de
euro die voor Duitsland internationaal te laag is en dus Trumps toorn opwekt is
voor andere eurolanden nog te hoog om te kunnen concurreren.
Maar Duitsland kan
hem niet veranderen.
Bovendien vergaat het
de "EU niet eurolanden" beter dan de "eurolanden" ondanks
het gemis van steun door de ECB voor die niet euro landen.
Dus is die fragiele
groei voor een groot deel het gevolg van de financiële steun aan de eurolanden
door de ECB met renteloze leningen (of een zak geld toe), het opkopen van
staatsobligaties tot een bedrag van meer dan 2 billioen vers gedrukte euros tot
eind 2017 (of nog veel meer als de ECB na 2017 zich gedwongen voelt door te
gaan) en een zo laag houden van de rente dat de eurolanden zich hun exorbitant
hoge schulden kunnen veroorloven omdat de rente erover van negatief tot uiterst
laag bedraagt.
Niet de rente die de
eurolanden zonder de beschermende paraplu van de ECB zouden moeten en kunnen
betalen.
Zo ontstaat de
situatie dat de ECB niet kan stoppen met deze biljoenen euro steun zonder de
zwakke eurolanden in een insolvabele toestand te brengen.
Men geeft toe dat
eventueel stoppen uiterst voorzichtig zou moeten plaats vinden. Een understatement.
Want kan het hoe dan
ook?
Een ander punt dat
niet wordt aangeroerd (overigens evenmin in de de USA waar zich hetzelfde
afspeelt), is wat er gebeurt er als de obligatieleningen die de ECB voor 2,2 miljard bijgedrukte euros opgekocht
heeft aflopen?
Dan moeten de
betrokken landen de obligaties immers aflossen, de ECB betalen en nieuwe
leningen afsluiten, want de schuld blijft bestaan..
Om de normale
situatie te herstellen zou de ECB dan die gelden uit de circulatie moeten
onttrekken en vernietigen om zo de geldvoorraad op het oude peil te brengen en
de balans van de ECB te verlagen naar het peil van voor de opkoop periode.
Kan men zich
voorstellen wat er dan met de eurolanden zou gebeuren als er dan nieuwe (en
hogere) leningen tegen marktconforme rentetarieven zouden moeten worden
afgesloten bij de al bestaande schulden van boven 90% van het GDP.
Kijk naar Griekenland
in de crisisperiode van 2015 en wat er met de rentetarieven gebeurde toen
uittreden uit de euro dreigde.
Dat kan de ECB zich
niet verorloven en zal dus de rente voor onbepaalde tijd laag moeten houden en
het bijgedrukte geld moeten blijven gebruiken voor de opkoop van de nieuwe
overgesloten leningen die bovendien nog groter zullen zijn gezien het feit dat
de begrotingstekorten zullen aanhouden en dus de leenbedragen zullen blijven
stijgen en de staatsschulden dus in euro zullen doorgaan met oplopen.
Theoretisch zouden ze
percentage gewijs kunnen teruglopen tot een houdbaar percentage indien althans
de economische groei zeer sterk zou toenemen.
Maar de groei blijft
volgens de wereldprognoses op een beperkt niveau.
En er zijn economen
die denken dat de periode van snelle groei definitef achter ons ligt.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire