Groupthink or groupsink
25 maart 2017
De hernieuwing van de EU
oprichtings belofte
27 regeringsleiders hebben
weer, net zoals bij al die vorige verdragen, op 25 maart de zestigste
geboortedag van de Europese Economische Unie, de EEC, plechtig hun handtekening
gezet onder het nieuwe document over het voortbestaan van wat nu de Europese
Unie heet.
Men blijft de Europese Unie
trouw en er wordt gemompeld maar niet beslist over twee of meer snelheden,
verdere integratie voor die groepen eurolanden die dat willen, maar welke dat
zijn blijft vaag.
Op papier is de eenheid weer
vastgelegd.
Maar papier is geduldig en
het blijft daarnaast ook nog de vraag of de bevolkingen van de eurolanden ook
voorstander zijn van zo’n twee of meer snelheden beleid waarvan niemand weet
wat het eigenlijk inhoudt.
Want wie tekenen.
De regeringsleiders van
landen waar de mainstream media en partijen de meerderheid hebben.
Maar wel een steeds verder
afbrokkelende meerderheid in Italië, Frankrijk, Nederland, Spanje, Polen, Oostenrijk
om over het totaal van Brussel afhankelijke Griekenland maar niet te spreken.
En Groot Brittannië heeft nu
officieel de Europese Unie verlaten.
Van de grote landen loopt
alleen Duitsland nog volop voorop in de verdere integratie mars.
Voor mij als oudgediende
overigens goed verklaarbaar.
In alle polls die ik ken
overheerst een meerderheid die wel een EU wil maar dan met minder macht en met meer zeggenschap terug naar de
nationale parlementen.
Geen Federale
Gecentraliseerde Europese Staat.
Wat heeft deze demonstratie
van eenheid nu opgeleverd.
De EU landen zijn het eens
over versterking van de grenzen en de veiligheid en de strijd tegen het
terrorisme.
Een schijn eenheid als men de
realiteit beziet waar op de Middellandse Zee, de voornaamste toegangspoort tot
de EU vanuit Afrika en het (Midden) Oosten, hulp organisaties reddingsschepen operationeel
hebben om duizenden illegale immigranten in internationale wateren op te pikken
uit hun wrakke bootjes en ze in de EU aan land te brengen.
De EU Kustwacht doet
hetzelfde.
Binnenbrengen in plaats van
buiten houden.
Een afdoende controle op
identiteit en achtergrond van de
illegale migranten bestaat niet en is door ontbreken van paspoorten (en het
bestaan van valse paspoorten) onmogelijk.
Er is dus zelfs geen controle
op wie de EU zo binnen komt.
En eenmaal binnen de EU
hebben de illegalen het recht asiel aan te vragen met beroepsmogelijkheden ook
al is overduidelijk dat ze niet aan de voorwaarden voor asiel voldoen.
Dat bepalen de verdragen en
EU wetgeving.
Dus is er op de Middellandse
Zee geen sprake van grensbewaking maar van
een doorgeefluik.
Van smokkelboot naar
reddingsboot en asielaanvrage.
Tenslotte, als alle
beroepsmogelijkheden voor asiel voor deze migranten zijn afgerond is het voor
minimaal 45% van de afgewezen uitgeprocedeerden onmogelijk ze uit te zetten
naar eigen land of eerste land van vlucht.
Wat er dan met hen moet
gebeuren is het duistere gebied.
Officieel zijn ze er niet
meer.
Waar ze gebleven zijn weet
geen enkele officiële instantie.
De conclusie moet volgens mij
zijn: met de huidige wetgeving (daterend uit een volkomen ander, achterhaald, tijdperk) is een effectieve grensbewaking,
veiligheid verschaffing en terrorisme bestrijding ondoenlijk en onmogelijk.
Verdragen zullen moeten
worden gewijzigd, wetten gewijzigd om deugdelijke grensbewaking,
veiligheidsgarantie en terrorisme voorkoming mogelijk te maken.
Aanpassing aan de nieuwe omstandigheden.
Een andere efficiënte asiel
aanpak.
Maar dat is kennelijk
onbespreekbaar.
En dus groeit de
immigrantenstroom tot ze volkomen onbeheersbaar zal zijn geworden.
Het afkopen van andere landen
om de illegalen daar te houden en vertrek naar de EU onmogelijk te maken is
allereerst een brevet van eigen onmacht
en ten tweede een uit handen
geven van het eigen gezag en het zich afhankelijk maken van andere landen die
daardoor hun eigen eisen aan de EU kunnen gaan stellen.
En het laat zich ernaar
uitzien dat er lange tijd talrijke miljoenen migranten zullen volgen.
De bevolking van Afrika neemt
in hoog tempo toe zonder dat er daar een structurele verbetering van de
economie te verwachten is.
En het afgrendelen van de
grenzen vanuit Griekenland en Italië naar het noorden maakt deze beide landen
in feite interneringslanden om het noorden te vrijwaren van overlopen te worden.
Zo is de plicht in het eerste
land van binnenkomst asiel aan te vragen en de uitslag daar af te wachten in de
praktijk een bescherming van het noorden geworden en leidt vooral in
Griekenland tot onhoudbaar ellendige toestanden voor de migranten.
En het noorden blijft
gespaard door deze afbakening.
Evenmin is er overeenstemming
over relocatie en resettlement van asielzoekers, noch over de wens van
Duitsland migranten terug te sturen naar Griekenland dat toch al overstroomd
wordt.
Wat heeft dan toch zo’n
plechtig handtekening zetten voor zin?
Bij die plechtige hernieuwing
van de EU beloften kwam ook ter sprake de mogelijkheid van willige lidstaten
verder te integreren.
Als het gaat om meer
snelheden beleid hebben we natuurlijk de eurozone daar sinds 2000 als lichtend
voorbeeld voor.
Het is ook uit de
voorbesprekingen wel duidelijk dat met die mogelijkheid geduid werd op de eurozone.
Maar wellicht kunnen de
regeringsleiders dan wel van mening zijn dat de eurolanden bereid zullen zijn
verder te integreren (en wat daarmee bedoeld wordt heb ik in vorige blogs al
aangeroerd, eurozone fiscale unie, eurozone schulden deling, eigen eurozone parlement,
eigen eurozone minister en ministerie van financiën, eigen eurozone
begroting, eurozone belastingheffing,
structurele geldstromen van sterk naar zwak, eurozone bankenunie met gedeeld
risico), maar zonder politieke, dus wettelijke, eenwording.
Want de nationale sociale en
belasting wetgeving wil men niet opgeven voor een gemeenschappelijke
eurowetgeving en zonder dat zou een fiscale unie tot grote onrechtvaardigheid
en onmogelijkheden leiden (denk aan pensioenleeftijden, minimumloon, sociale uitkeringen).
Zeker is dat er vele
eurolanden zijn die hier niets voor voelen en er zelfs felle tegenstanders van
zijn.
Hoe zal een mogelijke nieuwe
Nederlandse regering met D66 als voorstander van verdere integratie en
GroenLinks hier tegenover staan.
Wat de EU polls aangeven is
duidelijk, maar de verkiezingen zijn nu eenmaal voorbij.
Want in essentie gaat het niet over verschillende snelheden maar over verschillende opvattingen over de
aard van de Europese Unie.
En is de eurozone zo’n
succes.
Daarover meer.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire