Bossen
en Brexit
Al
is het vakantietijd en trekt zuid naar noord en noord naar zuid of beide naar
verre oorden, het politieke leven en de natuurkrachten houden niet stil.
Daarom
deze twee onderwerpen die ver van elkaar lijken te staan en dat is ook zo.
Maar
de vele bosbranden die in deze hete droge zomer grote verwoestingen aanrichten
doen ons de onmisbare functie van de bossen in de natuur beseffen en de Brexit
doet ons beseffen dat een besluit om uit de Europese Unie te treden ook grote economische
en menselijke verwoestingen zou kunnen veroorzaken voor zowel de EU en het VK
en dat in tegenstelling tot deze natuurrampen bij de Brexit met goede wil van beide
kanten dat voorkomen zou kunnen worden.
Er
zijn van die dingen waarvan ik vrees dat ze plaats vinden zonder dat wij er als
simpele zielen enige invloed op hebben.
Heel
veel vroeger werd mij geleerd dat bossen de longen van de aarde zijn.
Zij
zetten kooldioxide (CO2) die zij nodig hebben voor hun bestaan om in zuurstof
die wij nodig hebben voor ons bestaan.
Maar
dat is lang niet alles wat zij doen, zo leerden ze mij .
Zij
houden de regen vast en geven het vocht langzaam weer af.
Zij
absorberen de hitte van de zon en geven ook die weer langzaam af.
Zo
zijn zij een distributiesysteem voor de natuur en een rem op extremen.
Maar
de mens eist steeds meer ruimte voor zich op en daardoor is nog slechts dertig
procent over van de oorspronkelijke bossen en elk jaar verdwijnen door
ontbossing volgens de Geographic Society bossen met een gezamenlijke omvang van
half Engeland.
Zo
doorgaand zouden de regenwouden over honderd jaar geheel verdwenen zijn zegt de
GS.
Maar
de uitbreidende wereldbevolking eist meer en meer levensruimte op.
De
invloed van die regenwouden op ons klimaat zal met die wouden samen verdwijnen.
Dat
is het overdenken waard.
Maar
ook de Brexit is het overdenken waard.
Gaat
de Brexit over de economie, zo denk ik op mijn amateuristische manier.
Zo
oppervlakkig gezien zou men dat kunnen zeggen want zowel in het VK als in de EU
maken de partijen daar het hoofdthema van.
Diagrammen
laten zien welke EU landen het meeste zouden lijden door een volkomen afsplitsen
van het VK en hoeveel het VK er economisch door zal achteruit gaan.
Voor
beide zijden betekent het volgens de prognoses, zeker de eerste jaren na de
splitsing, een behoorlijke economische klap, voor het ene EU lid erger dan voor
een ander en naar men aanneemt voor het VK het zwaarst.
Maar
prognoses komen meer niet uit dan wel.
Maar
in feite worden die economische gevolgen van een afsplitsing gebruikt als
hefboom.
Voor
de EU is het VK een belangrijke handelspartner en omgekeerd.
En
door de VK economie te dwingen zich zoveel mogelijk te binden aan de EU
economie wordt het VK ook aan de EU regelgeving, wetgeving van de EU
gebonden,
Want
de EU vrijhandelszone met de douane unie, de customs union, is onderworpen aan
de wetgeving, de macht, van de EU.
Juist
wat het VK niet wenst.
Het
doel van de Brexit is juist het zich losmaken van die macht van de EU, het VK
weer een politiek onafhankelijke staat te maken.
Maar
door in plaats van een clean break de economische bindingen, de
vrijhandelszone, maar zonder de customs union, dus zonder de aan de vrijhandel
gekoppelde EU wetgeving, na te streven gaat het VK een mijnenveld in.
Het
punt is, volgens mijn simpele geest, dat de EU zijn machtsgreep op het VK niet
wil laten schieten, zelfs gedeeltelijk, en dat het VK zich daar met alle
mogelijkheden tegen verzet.
Belangrijke
punten daarbij zijn het vrije verkeer van personen, dat het VK afwijst, en het
verbod voor het VK zelfstandig handelsovereenkomsten te sluiten met zelfs hun
oude dominions.
Alleen
de EU mag handelsoverenkomsten sluiten die doordat allerlei andere elementen
behalve handel erin worden opgenomen, toch nog door de parlementen van alle
lidstaten goedgekeurd moeten worden hetgeen ertoe leidt dat het tientallen
jaren duurt voor zo’n handelsovereenkomst kan worden afgesloten of toch maar
niet.
Bij
de Brexit speelt de grens tussen Ierland en Noord Ierland een sleutelrol.
Een
grens die nu volkomen open is, vrij verkeer naar beide zijden, onderdeel van de
EU customs union.
Door
de EU wordt deze grens als een breekijzer gebruikt om het VK binnen de
wetgeving van de customs union te houden en May probeert uit alle macht een
tussenvorm te vinden, die helaas noch voor de EU noch voor de Brexiteers
aanvaardbaar is.
Bij
afsplitsing van het VK echter wordt het een echte grens tussen de EU en het VK,
tussen customs union en niet customs union.
Ierland
blijft lid van de EU en Noord Ierland als deel van het VK niet.
Maar
tussen Noord Ierland en Ierland kan geen grens bestaan, zowel voor Ierland als
voor Noord Ierland is dat onaanvaardbaar.
Dat
blijkt een van de belangrijkste struikelblokken te zijn voor zowel een hard als
een soft Brexit.
Maar
het allerbelangrijkste is de machtspolitiek van de betrokken partijen die een
snelle “clean break” onmogelijk maken.
In
het VK de remainers, die in de EU willen blijven, de brexiteers verdeeld in de harde
afsplitsers en softe afsplitsers en dat alles zelfs dwars door de partijlijnen
Tories en Labour, door het Parlement en zelfs binnen de Regering waarbij de
hang naar politieke persoonlijke macht een flinke rol speelt.
Soms
voor mijn gevoel groter dan de zaak zelf.
Binnen
de EU zijn er natuurlijk de economische belangen van de diverse lidstaten die
ook uit elkaar lopen en de mogelijkheid dat andere lidstaten het voorbeeld van
het VK zouden kunnen volgen.
Voor
maart 2019 moet er klaarheid zijn anders volgt een ongeregelde afscheiding.
Na
zo’n totale breuk zou het handelsverkeer tussen de EU en het VK volgens de
bepalingen van het WTO, de World Trade Organisation moeten plaatsvinden.
In
dat geval is het verschil tussen dan en nu douanegrens en handel en invoerrechten
in lijn met het WTO dus een douane grens tussen Ierland en het Britse Noord
Ierland.
Een
rode lijn voor de EU en een rode lijn voor het VK.
There’s
the rub.
Onaanvaardbaar
voor zowel Ierland als het VK.
Mrs
May probeert een soort halve customs union te creëren tussen noord en zuid.
Dat
is dus half of heel onderworpen zijn aan de EU wetgeving.
Net
wat de Brexit oorspronkelijk juist niet wil.
Maar
de handel zou niet stopgezet worden maar wel bureaucratischer en dus duurder worden.
Mijn
voorzichtige amateuristische gedachte hierbij is dat met de huidige
informatievoorziening de nodige administratie snel en soepel zou kunnen
verlopen en de customs grens tussen noord en zuid zo meer fictief dan
werkelijkheid zou zijn.
Zie
hoe nu in de Rotterdamse haven de administratieve afhandeling van de containers
plaatsvindt die jaarlijks met een tiental miljoen stuks binnenkomen en de
verdeling ervan over de eindbestemmingen
en de regeling van de invoerrechten
Neen,
het is, zo denk ik, de macht die de bottleneck is.
Zo
moeilijk het is om in deze long hot summer de bosbranden te bedwingen zo
moeilijk is het een machtsoverdracht zoals in de Brexit in goede banen te
leiden.
In
het ene geval de natuur, in het andere de politiek.
Maar
zoals altijd en immer zijn dit de overpeinzingen van een oude amateur, een leek,
die dit alles met bezorgdheid overdenkt .
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire