In
Italië heerst de chaos:
Een regering die
vrijwel zeker door het parlement meteen zal worden weggestemd.
Die dan een
demissionaire regering is geworden die de lopende zaken afwerkt en nieuwe
verkiezingen uitschrijft.
Een taktiek om enkele
maanden uitstel te winnen.
Want wat brengen de
verkiezingen daarna?
Wat is de
psychologische reactie van de kiezers die niet de door hun gewenste regering
krijgen?
Een
amateur ziet alles anders dan een expert.
Is
Italië een symptoom of een zieke natie?
Want
het is niet alleen Italië waar de euro geen welvaart voor staat en bevolking
heeft gebracht zoals de bedoeling was.
Het
is niet alleen Italië waar de voorwaarden in het verdrag van Maastricht gesteld
met de voeten zijn getreden.
De
kwestie is simpel: zijn die voorwaarden haalbaar in alle achttien eurolanden of
zijn er eurolanden die er nonchalant mee zijn omgesprongen.
Want
het blijkt uit de tabellen in vorige blogs dat realiteit en papieren werkelijkheid
niet met elkaar overeenstemmen.
In
Griekenland lijkt de zelfstandigheid weer mogelijk na een periode van eurozone
beheer, maar dat kan ook weer schijn zijn.
Het
IMF ziet het daar anders dan de eurozone.
Italië
wil zelf een andere oplossing voor ook daar de toestand onhoudbaar is geworden.
Een
eigen oplossing die diametraal tegenover die van Brussel staat.
Als
welwillend leek denk ik erover na.
Wat
heeft de euro in die achttien jaar sinds de oprichting ervan gebracht.
In
de gehele eurozone een hogere levensstandaard gepaard aan hogere schulden?
In
sommige lidstaten alleen die hoge schulden?
Bevolkingen
die de banken overeind moesten houden?
Lidstaten
die om aan de euro eisen te voldoen het
geld daarvoor door de bevolking lieten opbrengen door bezuinigingen, ook lidstaten
waar de bevolking daartoe niet in staat was?
In
Italië is het water tot aan de mond gestegen.
De
verkiezingen hebben euro-sceptische anti-establishment partijen aan de macht
gebracht.
Respectievelijk
32% van de stemmen voor de 5Star Beweging met Luigi di Maio, bijna 18% voor de
Lega met Matteo Salvini.
Geen
van beiden wilden zij regeringsleider worden maar kozen hiervoor Conti uit, een
politiek vrijwel onbekende hoogleraar.
Conti
stelde een ministerrraad voor aan de president van Italië, Mattarella, die niet
accoord ging (en dat is zijn recht) met de voorgestelde minister van financiën,
Savoni, een doorgewinterde anti Euro expert die zeker de plannen van de nieuwe
coalitie zou uitvoeren.
Conti
gaf daarop zijn opdracht terug en President Mattarella nodigde daarop Carlo
Cottarelli, “Mr Scissors”, de oud executive directeur van het IMF op maandag
uit om deze te verzoeken een interim regering te vormen in afwachting van
nieuwe verkiezingen waarschijnlijk deze herfst.
Zo
wordt een aantal maanden tijd gekocht maar met een grote inzet.
Nieuwe
verkiezingen zullen die de euro-sceptische partijen zeer waarschijnlijk nu nog verder versterken met als bijkomende
factor dat Berlusconi van de Forza Italia nu wel een politieke functie kan gaan
bekleden na zijn vrijspraak.
Maar
dat zijn speculaties.
Intussen
gaan er geruchten dat men de president zou willen afzetten.
Het
is duidelijk dat de president de monetaire en fiscale plannen van een nieuwe
regering die rechtstreeks in gaan tegen
de eurozone reglementering wil voorkomen.
Of
dat op deze wijze zou lukken is twijfelachtig want nieuwe verkiezingen zouden zoals
al gezegd volgens de verwachtingen de anti establishment partijen slechts
versterken.
Je
zou haast vergeten dat het eigenlijk om gaat om iets wat niet alleen Italië
maar de gehele eurozone betreft en wat door deze verkiezingen in Italië het
acute stadium heeft bereikt.
Het
is de controverse tussen “austerity” en een losse geld politiek.
De
overtuiging in de zuidelijke landen dat de austerity deze landen belemmerd
heeft zich economisch optimaal te ontwikkelen.
Zie
de Italiaanse reactie over Duitsland.
Naar
mijn mening is het allerbelangrijkste breekpunt geweest dat Italië een
staatsschuld heeft van 131% van het GDP.
Die
schuld maakt het vrijwel onmogelijk geld vrij te maken voor investeringen die
naast bureaucratische hervormingen essentieel zijn voor de noodzakelijke investeringen
in de economie.
De
anti establishment partijen zijn de mening toegedaan dat doorgaan op de huidige
voet (dat wil zeggen door de verdragen, S&G Pact en euro regelgeving te
volgen) Italië alleen maar armer maakt, de schuld doet vergroten en dus geen
oplossing biedt voor de toekomst.
Achttien
jaren euro hebben geen oplossing
gebracht dus moet een andere weg worden ingeslagen.
Denk
erom, Italië had in 1999 een schuld van 113% van het GDP en heeft het er dus,
in vergelijking met andere eurolanden het er niet eens zo slecht afgebracht, de
schuld is in die 18 jaar immers met slechts 17% gestegen, niet slecht
vergeleken met andere eurolanden.
Daarentegen
is de economische groei lager geweest dan in de meeste andere landen.
In
die andere landen is die groei echter dus meestal gepaard gegaan aan sterkere
schuldvergroting.
Ja,
Italië heeft zich niet aan de 3% en 60% regeling gehouden maar dat geldt voor
praktisch alle andere eurolanden evenzeer.
Van
het begin af aan zijn deze regels regelmatig aan de laars gelapt.
De
daardoor ontstane schulden stijgen daardoor even regelmatig tot ze onhoudbaar zullen
worden.
De
kern van het probleem is, en dat valt niet te ontkennen, dat de noordelijke
eurolanden zich binnen de eurozone regelgeving economisch beter hebben
ontwikkeld dan de zuidelijke.
De
zuidelijke landen geven de schuld hiervan aan de austerity en de noordelijke
landen zien de weinige lust tot sociale en economische hervormingen (lees
bezuinigingen en loonmaatregelen) bij de zuidelijke landen als oorzaak van de
verschillen.
Het
valt ook niet te ontkennen dat de schuldenlast van de meeste eurolanden te
groot en vaak veel te groot is.
Het
valt ook niet te ontkennen dat de QE en rentepolitiek van de ECB voor de
noordelijke sterke eurolanden gunstiger uitpakte dan voor de zuidelijke.
De
euro is voor de zuidelijke landen te duur gebleken en voor de noordelijke te
goedkoop hetgeen de concurrentiepositie van de laatste gunstig heeft beïnvloed
en zo de economische verschillen tussen noord en zuid vergroot heeft in plaats
van verkleind.
Natuurlijk
zie ik het als amateur misschien anders dan de experts, maar bij mij leeft het beeld dat
de QE en rentepolitiek niet stimulerend heeft gewerkt maar alleen voorkomen heeft
(zoals Draghi met zijn kost wat kost beloofde) dat de banken en dus ook de lidstaten
van de eurozone na de Lehman crisis ineen zouden storten.
De
nasleep ervan is echter dat de lage en nul rente en de extra geldproductie
geleid heeft tot overmatige schuldvorming bij staten en (bedrijven met laag
rendement) die nu de verdere ontwikkelingen remmen.
Nu
het verdere bijdrukken van geld dreigt te verdwijnen zullen alleen oude
schulden overgefinancierd worden door de ECB met de 2,5 biljoen tijdens de QE
bijgedrukte euros.
Nieuwe
schulden zullen dan niet meer door de ECB opgekocht worden en dus tegen
marktwerking rente afgesloten, dus tegen een veel hogere rente dan nu.
Voor
landen met grote schulden en dus groter risico zullen die tarieven veel hoger
liggen dan voor de landen met houdbare schuld.
Italië
heeft na Griekenland de hoogste staatsschuld.
De
“spread” in rentehoogte tussen de eurolanden, nu kunstmatig klein gehouden door
de ECB zal veel groter worden en de sterke landen zullen dus bevoordeeld
worden.
Ik
zie de uitkomst van de verkiezingen in Italië in het licht van deze afbouw perikelen
van de QE.
De
steun gaat wegvallen maar de gevolgen ervan, de veel te hoge staatsschuld,
blijft over.
De
anti establishment partijen zien binnen de regelgeving van de eurozone geen
kans op herstel.
De
eurozone kan zich niet permitteren Italië een monetaire en fiscale koers te
laten nemen die niet spoort met de Eurozone regelgeving.
Dat
is de pastelling.
Maar
zoals altijd zijn dit slechts de gedachten van een leek.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire